fbpx

HFM

artykulylista3

 

Vitus Audio SIA-030

074 079 Hifi 6 2020 009
Władza budzi emocje. Władza absolutna budzi przerażenie. Stanowi zagrożenie dla wolności jednostki. Rodzi niesprawiedliwość i wyzysk. Hamuje rozwój; cenzuruje myśli. Nikt nie chce władzy absolutnej podlegać, ale niejeden chciałby ją mieć. Czy jest jakiś sprzeciw?

Mark Levinson No. 5802

068 073 Hifi 6 2020 005
Firma Mark Levinson istnieje od 1973 roku i zbliża się do półwiecza działalności. Jednak jej założyciel projektował sprzęt elektroniczny już wcześniej – był to np. mikser dźwięku na festiwal Woodstock. Jego autorskie komponenty współtworzyły zjawisko światowego hi-endu. Mocna marka przetrwała kolejne zmiany właścicieli, a obecnie należy do koncernu Harmana.

Aktualną ofertę Marka Levinsona tworzą dwie serie – topowa 500 i niższa 5000. Do tej ostatniej należą między innymi dwa wzmacniacze zintegrowane, różniące się głównie funkcjonalnością. Testowany dziś No. 5802 został wyposażony jedynie w wejścia cyfrowe, zaś No. 5805 – dodatkowo w analogowe, w tym phono.

Heed Obelisk Si III, Heed PX2

052 057 Hifi 6 2020 001
Obelisk to poprawiona wersja wzmacniacza zintegrowanego ION Systems z połowy lat 80. XX wieku. Z zewnątrz wygląda, jakby przeleżała kilka dekad w pudle na strychu. Czy coś takiego może konkurować z technologią sięgającą gwiazd?

Z gwiazdami nie do końca wyszło, bo w latach 80. wydawało się, że po 2020 będziemy latać na Marsa. Tymczasem jak jest, każdy widzi. Co do wzmacniaczy, to literatura science-fiction nieszczególnie się nimi zajmowała. Może dlatego zabrakło przełomowych wizji, a rozwiązania z lat 80., a nawet 50. ubiegłego stulecia pozostają zaskakująco świeże. „Stary projekt” oznacza nierzadko porządne zasilanie i unikanie głębokich oszczędności, a niewielkie manufaktury, hołdujące tradycji, pozostają krwioobiegiem „prawdziwego” hi-fi.

Chord Huei

046 051 Hifi 6 2020 012
Chord działa w branży hi-fi od 30 lat i przez cały ten czas jego urządzenia przykuwają uwagę oryginalnym wyglądem. Na fali popularności DAC-ów brytyjskiej wytwórni swoją przygodę z nią zaczynam od testu… gramofonowego stopnia korekcyjnego Huei, który wraz z przetwornikiem c/a Qutest należy do serii Qutest.

Emotiva BasX A-100

034 037 Hifi 6 2020 006
Trzydzieści lat temu ortodoksyjny audiofilski wzmacniacz zintegrowany miał tylko dwa pokrętła: potencjometr głośności i wybierak wejścia. Emotiva BasX A-100 nie ma nawet tego.

Pozbawienie Emotivy A-100 funkcjonalnych dodatków nie wynikało z purystycznego podejścia konstruktorów. Źródeł tej decyzji należy szukać w idei eliminowania wszelkich kosztów, które nie wpływają bezpośrednio na dźwięk, za to podnoszą cenę urządzenia. Rezultatem cięć jest niewielki i zaskakująco tani wzmacniacz zintegrowany, a w zasadzie stereofoniczna końcówka mocy z dołożonym minimalistycznym preampem. Jak się okazało, do codziennego użytkowania wystarczy.

Bluesound Powernode 2i

022 025 Hifi 6 2020 006
Świat hi-fi zaludniają obecnie dwie grupy audiofilów. Z jednej strony mamy miłośników techniki analogowej i urządzeń vintage. Z drugiej – użytkowników streamingu, traktujących fizyczne nośniki muzyki na równi z dinozaurami. W odróżnieniu od wielu zantagonizowanych plemion zaludniających Błękitną Planetę, obie grupy melomanów współegzystują w atmosferze wzajemnego szacunku, choć nie zawsze zrozumienia.

Pokojowe współistnienie odbywa się nie bez aktywnego udziału producentów sprzętu grającego, starających się łączyć ogień z wodą. Nie należą bowiem do rzadkości lampowe wzmacniacze z wbudowanymi przetwornikami c/a czy, o zgrozo, gramofony z wyjściem USB. Zaskakujące jest to, że istotny wpływ na integrację obu światów – analogowego i cyfrowego – mają ludzie, którzy przez ostatnie 50 lat kojarzyli się z purystycznym stereo. Mowa o inżynierach z New Acoustic Dimension.