fbpx

HFM

artykulylista3

 

Phonar Veritas m2 Style

014 017 Hifi 11 2019 010Dawno, dawno temu, na północnych rubieżach Germanii wyrosła rolnicza osada Tarp. Nikomu się wtedy nie śniło, że kilka wieków później będzie w niej miał siedzibę uznany producent zestawów głośnikowych.

Z czasem osada się rozrosła do rozmiarów niewielkiego miasteczka. Liczba mieszkańców sięgnęła pięciu tysięcy z okładem, a Tarp awansowało na siedzibę władz gminy. Wspomniany producent wybrał je jednak z zupełnie innego powodu: bezpośredniego sąsiedztwa Królestwa Danii – światowego zagłębia głośnikowego.

Monitor Audio Platinum PL300 II

044 051 Hifi 10 2019 019
Firmę Monitor Audio założył w 1972 roku Mo Iqbal, od samego początku koncentrując się na wytwarzaniu zestawów głośnikowych. Pierwszy zakład ulokowano w Cambrigde, ale w wyniku systematycznego zwiększania skali działalności produkcję dwukrotnie przenoszono w nowe miejsca.

Obecnie wszystkie kolumny Monitor Audio są projektowane w Wielkiej Brytanii i produkowane w Chinach. Firma jest tak zadowolona z jakości i powtarzalności prac stolarskich i montażowych, że ani myśli o przeprowadzce. Zamiast tego woli pracować nad nowymi rozwiązaniami, a później stopniowo przenosić te najbardziej zaawansowane z modeli flagowych do niższych serii. To zresztą już tradycja. W specjalistycznych magazynach i na wystawach Monitor Audio było wielokrotnie nagradzane za innowacje. Jednym z największych sukcesów wytwórni było przekonanie odbiorców do metalowych membran.

DeVore Fidelity Gibbon Super Nine

036 043 Hifi 10 2019 001Zaczęło się w typowo amerykańskim stylu. Niejaki John DeVore, muzyk oraz sprzedawca w salonie hi-fi, stwierdził, że na rynku w zasadzie nie ma zestawów głośnikowych, które by go w pełni satysfakcjonowały. I zgodnie z zasadą: „chcesz zrobić coś dobrze, zrób to sam”, założył własną firmę.

Podobnych historii krążą dziesiątki i wiele z nich jest zapewne naciąganych przez speców od marketingu. Mimo to zawsze mnie pokrzepiają. Utwierdzam się w przekonaniu, że branża hi-fi to nie tylko wiedza inżynierska, słupki, wykresy i zliczanie kosztów, ale też nieskrępowana, autentyczna pasja, która w przypadku niektórych osób staje się sposobem na życie. I chyba nie powinno dziwić, że przeważają wśród nich właśnie muzycy i sprzedawcy ze sklepów ze sprzętem grającym.

Elac Vela FS 407

020 027 Hifi 10 2019 018

Niemiecka firma Elac należy do najstarszych w branży hi-fi. Electroacoustic GmbH powstała w Kilonii 1 września 1926 roku, w czasach, gdy słowo „audiofil” nie figurowało jeszcze w żadnym słowniku.

Początki Elaca nie miały wiele wspólnego ze sprzętem grającym. Kilońska firma produkowała bowiem podwodne sonary, montowane później na okrytych ponurą sławą U-Bootach.
Po wojnie Niemcy mieli inne problemy niż budowa łodzi podwodnych, więc Elac przestawił się na typowo cywilną produkcję. Wytwarzał maszyny do szycia oraz części samochodowe. Do świata hi-fi wszedł pod koniec 1948 roku gramofonem walizkowym PW1. I to właśnie szlifierki zbudowały jego długoletnią renomę. W latach 70. XX wieku, w szczytowym okresie działalności, Elac zatrudniał 3000 osób, a hale fabryczne co roku opuszczało ponad milion gramofonów!

Monitor Audio Gold 200

046 051 Hifi 09 2019 001
Historia brytyjskiego przemysłu hi-fi przedstawia się mniej więcej tak: były wzmacniacze z pudełek po butach w kolorze navy blue. Były zgrzebne odtwarzacze, które żyły własnym życiem. Były też kolumny, robione młotkiem w garażu, na widok których zapłakała niejedna żona. A potem weszły Monitor Audio. Całe na biało.

Później nic już nie było takie samo, a przynajmniej nie wypadało robić paskudnie wyglądającego sprzętu i żądać za niego wysokich cen. Firma z Rayleigh zaproponowała zupełnie nową estetykę i nie oczekiwała za to połowy królestwa. Kolumny Monitor Audio, zwłaszcza z wyższych serii, są po prostu piękne i basta. Owszem, nie wyprą się swej wyspiarskiej proweniencji, ponieważ zaprojektowano je na modłę do bólu konserwatywną, jednak ani mnie, ani zapewne wielu miłośnikom dobrego dźwięku zupełnie to nie przeszkadza. W czasach, kiedy inni producenci dwoją się i troją, by nadać swoim konstrukcjom kosmiczny wygląd i niezwykłe cechy, Brytyjczycy proponują proste i sprawdzone od lat rozwiązania.

Revel Performa M126Be

038 045 Hifi 09 2019 009
Amerykańska marka Revel nie jest częstym gościem na łamach magazynów hi-fi. Choć działa od blisko ćwierć wieku, na palcach można policzyć testy zestawów głośnikowych, które trafiły do polskich czytelników. Najwyższy czas nadrobić zaległości.

Revel powstał w 1996 roku, w ramach koncernu Harman International. W tym miejscu rodzi się pytanie: po co, skoro Amerykanie mieli już takiego giganta jak JBL? Owszem, JBL pokrywał spory kawał rynku, od strefy niskobudżetowej po hi-end. Jednak nie każdemu odpowiadała estetyka wielu modeli, nawiązująca do głośników estradowych. Część nabywców elektroniki Marka Levinsona, klejnotu koronnego koncernu Harmana, wybierała kolumny innych firm. W odróżnieniu od JBL-i, Revel miały być ozdobą eleganckich salonów, a pod względem brzmieniowym idealnie pasować do topowej elektroniki amerykańskiego potentata.