fbpx

HFM

artykulylista3

 

Canton GLE 436.2

011 031 Hifi 09 2018 014
Canton jest w Polsce obecny od wczesnych lat 90. XX wieku. Mimo to, firma nie osiągnęła pozycji porównywalnej z markami duńskimi czy brytyjskimi. Dziwne, bo Cantony zawsze były porządnie wykonane i w swojej cenie stanowiły opcję wartą rozważenia.

Cabasse MC170 Antigua

011 031 Hifi 09 2018 001
Co kupić za średnią krajową? Monitor, podłogówkę, a może system kina domowego? Ten ostatni potraktujmy jako żart albo sprzęt AGD, w rodzaju pralki lub lodówki. Musi być. Zmywać, prać, grać. I nie rozsypać się w okresie gwarancyjnym. Podłogówki są wygodne, a ponadto krążą plotki, że mają więcej basu. Ale czy za taką sumę znajdą się skrzynki, z których nie będą się sypać wióry? Niewykluczone, ale bezpieczniej i tak „iść w monitory”. „Masz co lepszego”? – spytał Onufry Zagłoba w „Ogniem i mieczem”. No, nie.

To jedziemy.

Neat Ultimatum XL6

058 063 HIFI 07 2018 001
Neat Acoustics to niewielka manufaktura, którą założył Bob Surgeoner. Aktualna oferta obejmuje cztery linie: IOTA, Motive, Momentum oraz szczytową Ultimatum. Produkcja odbywa się ręcznie, z dbałością o szczegóły, zarówno wizualne, jak i techniczne. Najłatwiej to zauważyć w serii Ultimatum. W jej skład wchodzą cztery konstrukcje: monitor XLS, głośnik centralny XLC oraz podłogówki – XL6 i monstrualne XL10.

Kudos Titan 606

046 051 HIFI 07 2018 001
Za marką Kudos stoi Derek Gilligan. Wyobrażam sobie, że bardzo trudno się konkuruje na tak wyspecjalizowanym rynku. Trzeba się czymś wykazać. Derek widocznie to potrafi, bo Kudos należy do najprężniej rozwijających się brytyjskich producentów zestawów głośnikowych.

W miejsce dawnego flagowca Titan T88 Kudos wprowadził trzy modele podłogowe. Najmniejszy jest recenzowany dziś Titan 606 – kolumna dwudrożna, ale z dwoma 18-cm przetwornikami nisko-średniotonowymi. Oczko większy dwudrożny model Titan 707 ma dwa woofery 22-cm, zaś potężny Titan 808 to już układ 2,5-drożny, wyposażony w trzy takie głośniki.
W każdym modelu zastosowano ten sam tweeter, a pary wooferów skonfigurowano w układzie izobarycznym.

Monitor Audio Silver 300

034 039 HIFI 07 2018 001
Monitor Audio to potentat w segmencie zestawów głośnikowych.
Propozycje brytyjskiej wytwórni od wielu lat są uważane za bezpieczny zakup, a w swoich kategoriach zazwyczaj grają dobrze lub bardzo dobrze. Korzystną relację jakości do ceny pomaga utrzymać ulokowanie działu badawczo-rozwojowego w Wielkiej Brytanii, a produkcji w Chinach.

Katalog Monitor Audio jest obszerny, ale najpopularniejsze pozostają kolumny kierowane do audiofilów. Pogrupowano je w serie: Platinum, Gold, Silver i Bronze. Do tego dochodzą linie Monitor oraz Studio, które właśnie pojawiły się w nowej wersji, a także przeznaczone do kina domowego modele Apex i Radius.
Seria Silver to sam środek oferty i szósta już generacja „srebrnych” Monitor Audio. Recenzowane dziś Silver 300 (G6) zajmują pozycję między dwiema podłogówkami – mniejszą Silver 200 i większą Silver 500. Znajdziemy tu jeszcze dwa głośniki podstawkowe: 50 i 100, dwa centralne: C150 i C350, efektowy FX i subwoofer W12.

Harbeth 40.2 Domestic 40th Anniversary Edition

42 49 Hifi 06 2018 001
Przywykliśmy do narzekań, że świat schodzi na psy. Goniąc za zyskiem, kolejne firmy rozmieniają renomę na drobne, a klienci czują się jak dziecko porzucone w głębokim lesie. Przedmioty stają się jednorazowe. Na pociechę zostają opowieści o starych, dobrych czasach, kiedy samochody przejeżdżały milion kilometrów, a meble przeżywały właścicieli. Pesymiści mówią: to już nie wróci.

Mimo wszystko, nadal znajdują się wytwórcy, stawiający jakość na pierwszym miejscu. Rozwój technologii wykorzystują do poszukiwania coraz lepszych, a nie tańszych materiałów. Zapewne połowa z nich to idealiści. Reszta – ludzie rozsądni. Konkurowanie ze światową nadprodukcją dóbr jest coraz trudniejsze, więc decydują się siedzieć w niszy, której nowicjusz nie zaatakuje.
Przykładem najdalej posuniętego konserwatyzmu jest Harbeth. Koncepcja, na której bazuje, przystaje bardziej do XIX wieku albo do japońskich rzemieślników, wykuwających samurajskie miecze.
Harbeth to wcielenie stabilności. Od lat nie poszukuje nowych odbiorców ani rynków. Raz, że nie potrzebuje, dwa – że… nie może. Alan Shaw twierdzi, że zwiększenie skali produkcji odbiłoby się na kontroli jej kolejnych etapów, a w konsekwencji – na jakości, zaś wypuszczanie nowości z okazji kolejnych wystaw stałoby w sprzeczności z ideą pracy konstruktora. Jego zadanie polega bowiem na zbudowaniu układu tak dobrego, jak to tylko możliwe, i ewentualnie, z czasem, ulepszaniu tego, co już jest dobre. Stąd nowe opracowania pojawiają się niezmiernie rzadko. Aktualnie są to „dłubnięte” wersje modeli sprawdzonych przez lata.