fbpx

HFM

artykulylista3

 

Neat Acoustics IOTA Alpha

24 29 HIFI 03 2018 006


Brytyjski producent kolumn Neat Acoustics w przyszłym roku będzie obchodził 30. rocznicę działalności. Nazwa firmy pochodzi jeszcze z zamierzchłych czasów, kiedy jej założyciel Bob Surgeoner, pod szyldem North East Audio Traders, handlował sprzętem hi-fi.

Początki Neat Acoustics były nieco inne niż w przypadku wielu audiofilskich manufaktur. Otóż, życiem Boba Surgeonera od wczesnej młodości kierują dwie pasje: muzyka i elektronika. Jako wzięty instrumentalista grywał w zespołach reprezentujących rozmaite gatunki muzyczne, od country po jazz. W wolnych chwilach natomiast eksperymentował z lutownicą, przerabiając estradowe paczki. I w pewnym momencie, by pogodzić obie pasje, wziął się za produkcję kolumn.
Pierwsze konstrukcje były dalekie od ideału. To się zmieniło w 2006 roku, gdy do zespołu Neata dołączył kolejny doświadczony muzyk i realizator dźwięku, Paul Ryder. Objął posadę kierownika produkcji oraz inżyniera dźwięku w firmowym studiu nagrań. Tak, to nie pomyłka. Neat Acoustics ma własne studio, w którym testuje kolejne prototypy. Bo, jak twierdzi Surgeoner, w muzyce najważniejsze jest naturalne brzmienie, a nie tabelki i wykresy. I stwierdzenie owo nie wynika, bynajmniej, z braku wiedzy teoretycznej ani konstruktorskiej praktyki.

KEF Q750

18 23 HIFI 03 2018 005

Kiedy w sklepach pojawiają się tanie kolumny mało znanej firmy, wszyscy są zachwyceni, jeśli te w ogóle grają. Kiedy natomiast tak uznana firma jak KEF proponuje produkt na każdą kieszeń, wszyscy podświadomie oczekują cudów i hi-endu za ćwierć ceny.

KEF od dawna podsyca tego typu nadzieje. Kosmiczne technologie i opatentowane wynalazki stosowane w najdroższych zespołach głośnikowych powoli przenikają do niższych modeli. Nawet najtańsze kolumny brytyjskiej firmy przyciągają uwagę nietuzinkowym wyglądem i układem przetworników. Odbiorca odnosi wrażenie, że obcuje z produktem wyjątkowym, sprawdzonym oraz takim, za którym stoją wiedza i solidna inżynieria, a nie audiofilskie czary-mary.

Kruger&Matz Path 2

14 17 HIFI 03 2018 006
Niemiecko brzmiące nazwiska sugerują, że marka Kruger&Matz wywodzi się zza naszej zachodniej granicy, ale tak naprawdę jest to inicjatywa firmy Lechpol spod Garwolina. Inspiracją dla wyboru nazwy był wzmacniacz gitarowy Gallien-Krueger, używany przez syna prezesa.

Jeszcze całkiem niedawno temu firma była kojarzona głównie ze sprzętem komputerowym. Później asortyment zaczęto rozszerzać o tablety i smartfony. Wreszcie zapadła decyzja o wejściu na rynek domowego hi-fi, co zawsze stanowi wyzwanie, szczególnie że konsumenci są wymagający, a konkurencja spora.

DALI Epicon 8

6875022018 020Epicon 8 to najwyższy model w ofercie Danish Audiophile Loudspeaker Industries. Warto posłuchać tych kolumn, by zweryfikować firmowe motto: „Z podziwu dla muzyki”.

Katalog tworzy obecnie tuzin linii głośnikowych z subwooferami, kolumnami aktywnymi, bezprzewodowymi i instalacyjnymi włącznie. Od budżetowej serii Spektor do ekskluzywnej Epicon, w cenach od 3000 do 60000 zł za parę. Firma zrezygnowała z eksperymentów, do jakich kiedyś można było zaliczyć dipolową konstrukcję Skyline czy monstrualną Megaline. Skupiła się na opracowaniach tradycyjnych, co w tym przypadku oznacza kanciastą albo zaokrągloną skrzynkę. Wyjątkiem jest seria Fazon, której topowy model ma obudowę z aluminium, a wzornictwo wyróżnia się oryginalnością. W skrócie można stwierdzić, że w szerokiej palecie propozycji każdy znajdzie coś dopasowanego do zapotrzebowania, gustu i majętności.

Dynaudio Contour 60

6267022018 001W ofercie Dynaudio seria Contour pozostaje złotym środkiem od 1989 roku. Obecnie znajdują się nad nią modele linii Confidence, Consequence oraz Evidence, jednak to Contoury od lat funkcjonują w audiofilskiej świadomości jako bilet do brzmienia na poziomie hi-end.


Kolumny mają duży potencjał i potrafią go ujawniać w zestawieniu z elektroniką ze znacznie wyższych zakresów cenowych. Niedawno do odbiorców trafiła odmieniona linia Countour, a do naszej redakcji – jej największy przedstawiciel – model 60.

DeVore Fidelity Gibbon 3XL

3643022018 007DeVore Fidelity działa od kilkunastu lat, jednak w Polsce dopiero debiutuje. Na pewno przyciągnie uwagę miłośników hi-fi, choćby ze względu na oryginalny sposób, w jaki łączy wielkomiejski prestiż miejsca pochodzenia (Nowy Jork) z nazewnictwem kolumn, zaczerpniętym z listy rodzajów małp.

Oferta DeVore Fidelity liczy obecnie sześć modeli. Zostały podzielone na dwie serie – tańszą Gibbon i droższą Orangutan, które uzupełnia flagowiec Silverback Reference. Dla jasności – Silverback to alternatywna nazwa goryla-samca. Dziś do testu trafił model podstawowy – minimonitor Gibbon 3XL.
Wiele firm swoje nazwy zawdzięcza nazwisku założyciela. Nie inaczej jest i tutaj. Od początku działalności (przypadającego na rok 2000) do dziś właścicielem manufaktury jest John DeVore. Jak można wyczytać na stronie producenta, zanim rozpoczął działalność pod własnym szyldem, był muzykiem, sprzedawcą urządzeń hi-fi i hobbystą-konstruktorem kolumn.