HFM

artykulylista3

 

Ultrasone Edition 15

028 033 Hifi 05 2018 001

Niewiele gałęzi przemysłu dorównuje zróżnicowaniem branży hi-fi. Z jednej strony, mamy elektroniczne giganty pokroju Harmana czy Yamahy, zatrudniające dziesiątki tysięcy pracowników oraz zdolne wyprodukować dowolne urządzenie, przeznaczone do nagrywania i odtwarzania dźwięków. Środek stawki zajmują konsorcja, złożone z marek stricte audiofilskich, jak McIntosh Group (McIntosh, Sonus Faber, Audio Research, Wadia), Vervent Audio Group (Focal, Naim), Lenbrook Group (NAD, PSB) czy D&M Holdings (Denon i Marantz), dysponujące rozbudowanym zapleczem technicznym, wieloletnim doświadczeniem i ugruntowaną pozycją na rynku. Najliczniejszą grupę stanowią jednak niezależne, specjalistyczne, kilku- lub kilkunastoosobowe manufaktury, założone przez prawdziwych pasjonatów dobrego brzmienia. Wiele z nich – np. Kondo, Transrotor czy Grado – doczekało się własnej legendy. Inne dopiero przebijają się na pierwsze strony branżowych magazynów.

Grado PS2000e

2429022018 001W świecie zdominowanym przez korporacje rodzinne manufaktury stanowią swego rodzaju historyczną ciekawostkę. Choć budzą sentyment, w twardej grze rynkowej nikt nie traktuje ich poważnie. Tymczasem działające od trzech pokoleń Grado znalazło swoje miejsce na rynku i z powodzeniem staje w szranki z potentatami.

Znacie tę historię? To posłuchajcie.

AKG N90Q

1623022018 007
Quincy Delight Jones Junior, znany także jako Mr. Q, jest jedną z najbardziej znanych osobowości świata muzyki. Przez sześć dekad współpracował z takimi sławami, jak Ray Charles, Frank Sinatra, Miles Davis czy Michel Jackson. Od 1968 roku uzyskał niemal 90 nominacji do nagród Grammy, a jedna trzecia z nich została uwieńczona sukcesem. Krótko mówiąc, Quincy Jones należy do ludzi, których bez zbytniej przesady można nazwać współczesnymi Midasami. I to właśnie on stał się ojcem chrzestnym flagowych słuchawek marki AKG.

Współpraca producentów słuchawek z celebrytami nie jest niczym nowym. Wystarczy sobie przypomnieć kampanie promocyjne raperów Dr. Dre i Jay-Z czy Lady Gagi. Zazwyczaj celem takich akcji jest trafienie do grona określonych odbiorców i nie ma w tym nic zdrożnego. Austriaków także można by podejrzewać o chęć zwiększenia rozpoznawalności marki na amerykańskim rynku, ale w tym przypadku sprawy wyglądają nieco inaczej.

Nagroda roku - Słuchawki bezprzewodowe

2151012018 001Nagroda roku - Słuchawki bezprzewodowe

 

Audeze LCD-3

30 37 112017 001

Amerykańska firma Audeze jest stosunkowo młodym graczem na słuchawkowym rynku. Mimo to zdążyła na nim nieźle narozrabiać. Wielu recenzentów i użytkowników uznaje nauszniki kalifornijskiej manufaktury za jedne z najlepszych na świecie. Na pewno należą do najdroższych.

Początki Audeze sięgają roku 2008. Wtedy to dwaj pasjonaci konstrukcji planarnych – Sankar Thiagasamudram i Alexander Rosson – spotkali się z pracującym dla NASA inżynierem Petem Uką, odpowiedzialnym za elastyczne i odporne materiały przewodzące, wykorzystywane w przemyśle kosmicznym. W trakcie rozmowy okazało się, że jedno z tych tworzyw świetnie by się nadawało do wyrobu przetworników ortodynamicznych, które Sankar i Alexander planowali zastosować w zestawach głośnikowych do sal koncertowych.