fbpx

HFM

artykulylista3

 

Avalon Ascendant

70-76 11 2010 01Z Ascendantami miałem do czynienia ponad trzy lata temu. Wówczas był to pierwszy „prawdziwy” Avalon w katalogu. Rozumiem, że ta opinia posiadaczom tańszych Symboli może się wydawać pochopna i krzywdząca, ale trudno mi traktować najtańszy model na równi z innymi dokonaniami Neila Patela. Avalon zawsze się kojarzył z potężnymi, przyciężkawymi skrzyniami. Tymczasem Symbole to zestawy do niewielkich pomieszczeń, przypominające raczej miniaturowe opracowania wielkich firm, kierowane na rynek masowy.

I co z tego, że Symbole grają przyzwoicie, nawet za swoją cenę? Mnie i tak nie przekonają, bo kupując produkt firmy-legendy oczekuję...

ESA Credo 1 Illuminator

Mag 20-23 12 2010 01W monitorach Credo 1 Illuminator zakochałam się platonicznie rok temu i cały czas czekałam na możliwość ich sprawdzenia. Teraz mogę już powiedzieć, że warto było czekać.

Testowane głośniki to z pozoru zwykłe dwudrożne monitory z bas-refleksem z przodu. Nazwa serii pochodzi od przetworników Scan-Speaka z serii Illuminator. Wysokotonowy R3004 wywodzi się z referencyjnego Ring Radiatora i, podobnie jak on, emituje fale dźwiękowe przy pomocy pary współosiowych pierścieni. Nisko-średniotonowiec to 18-cm Illuminator o dwuwarstwowej membranie, z falistymi przetłoczeniami „przesuniętymi w fazie” względem siebie. Nadaje to całej powierzchni sztywność przy umiarkowanej masie i skutecznym tłumieniu fal stojących.

Thiel SCS4T

Mag 08-11 12 2010 01Thiele SCS4T to tegoroczna nowość. Uzupełniają serię J.E.T. modelem podłogowym. Z monitorami SCS4 dzielą ten sam układ przetworników – współosiowo umieszczone kopułkę wysokotonową i głośnik średniotonowy. Zestaw dopełnia subwoofer Universal SmartSub. W systemie wielokanałowym rolę głośnika centralnego pełni SCS4, który można umieścić w pozycji leżącej. Tym razem SCS4T wystąpią w konfiguracji stereo.

Kolumny odznaczają się niebanalną urodą. Obudowy wykonano z MDF-u o grubości 2,5 cm. Wewnątrz zastosowano wzmocnienia. Krawędzie boczne i górną przedniej ścianki sfrezowano, nadając obudowom wysmukły kształt. Skrzynki oklejane naturalnym fornirem można zamówić w trzech wykończeniach: naturalnej wiśni, ciemnej wiśni oraz barwionym na czarno jesionie. Trzeba przyznać, że Thiel zadbał o najwyższy poziom stolarki.

Dynaudio Special Twenty-Five Signature Edition

Mag 04-06 12 2010 01Nazwa brzmi znajomo? Nic dziwnego – ta limitowana edycja pojawiła się po raz pierwszy w 2002 roku z okazji 25-lecia Dynaudio. Monitory okazały się na tyle udane, że pomimo zakończenia produkcji i wyczerpania zapasów cieszyły się zainteresowaniem. Po ośmiu latach producent postanowił wypuścić kolejną, bardzo krótką partię, która w zasadzie powinna nosić nazwę Special Thirty-Three Signature Edition, bo od 25. urodzin trochę już minęło. Ta reedycja przyniosła kilka niewielkich zmian i udowodniła po raz kolejny profesjonalizm duńskiej wytwórni.

Nowe dwudziestki piątki wpadły mi w ucho na tegorocznym Audio Show, gdzie miały premierę. Odniosłam wrażenie, że Bob Dylan śpiewał tylko dla mnie, a że mam słabość do męskich głosów, tym bardziej zapadły mi w pamięć.

T+A Criterion TCI 2E

66-71 12 2010 01Pewnego dnia w moim mieszkaniu wyrosły dwa potężne kloce z drewna. Trudno je nazwać urodziwymi, a u piękniejszej części mojej podstawowej komórki społecznej natychmiast wywołały żywą niechęć.

 

Od początku istnienia T+A, czyli od 1978 roku, założyciel firmy stawia na zaawansowane technologicznie kolumny wysokiej klasy. Najpierw były to konstrukcje pasywne, a od 1984 roku rozpoczęto produkcję modeli aktywnych. Pierwsze zestawy z serii Criterion pojawiły się w roku 1982 i zostały wyposażone w linię transmisyjną. Tak też zostało do dziś i to bynajmniej nie z powodu lenistwa konstruktora.

B&W CM9

56-59 01 2011 01Serią CM Bowers nawiązuje do klasycznych linii i robi ukłon w kierunku osób o tradycyjnych upodobaniach estetycznych.

Poprzednie linie miały zaokrąglenia i nowoczesne akcenty wzornicze. Podkreślano w nich „kosmiczne” rozwiązania, jak choćby nautilusowe głośniki z tubką. Futurystyczne kształty doskonale wyglądały na łamach kolorowych magazynów i w mieszkaniach zamożniejszych klientów – oferta B&W, zwłaszcza ze średnich i wyższych serii nigdy do tanich nie należała. Co skłoniło projektantów, by wrócić do źródeł? Trudno powiedzieć, ale CM-y od ponad trzech lat cieszą się wzięciem i zbierają dobre opinie.