fbpx

HFM

artykulylista3

 

Elac FS 187

40-43 03 2011 01Seria 180 Elaca zawiera dwa monitory, dwa głośniki centralne i dwie podłogówki. FS 187 jest mniejszą, 2,5-drożną konstrukcją i celuje w średni segment rynku.

Niemiecka firma należy do największych producentów kolumn. Wytwarza we własnym zakresie wszystko, czego potrzebuje, włączając przetworniki, obudowy i zwrotnice. W dawniejszych czasach Elac zajmował się także wkładkami gramofonowymi, ale obecnie skoncentrował się na kolumnach. Wydawałoby się, że to wąska specjalizacja,

Audium Comp 5

54-57 04 2011 01Audium to marka dopiero od niedawna dostępna w Polsce. Niemiecka manufaktura zatrudnia pięć osób, z których tylko jedna odpowiada za projektowanie nowych konstrukcji. Pozostałe zajmują się organizacją firmy, sprzedażą, eksportem, tłumaczeniami i sprawami biurowymi.

Oferta jest skromna – jeden monitor, dwie podłogówki (dostępne w wariancie pasywnym i aktywnym), głośnik centralny, subwoofer i podstawki.

Harbeth HL-P3ESR

48-52 04 2011 01Pierwsza wersja monitora HL-P3 pojawiła się w katalogu Harbetha w 1990 roku. Stanowiła kontynuację studyjnego monitora LS 3/5a, opracowanego w ramach programu badawczego prowadzonego na zlecenie i z funduszy British Broadcasting Company.

Trochę historii
Produkcję oryginalnych LS 3/5a rozpoczęto w 1974 roku (Harbeth powstał trzy lata później jako jeden z czterech licencjonowanych przez BBC wytwórców; pozostali to KEF, Rogers i Spendor).

Xavian XN 125 Evoluzione Speciale

44-47 04 2011 01Dawno, dawno temu, w czasie jednego z pierwszych Audio Show, natrafiłem na kolumny nikomu nieznanej firmy Xavian. Prezentujący je wystawca miał jeszcze gramofony AU/RA, wzmacniacze Ri-Audio i inne urządzenia zza południowej granicy, których nazwy dla polskich audiofilów były czystą egzotyką.

Wśród wielu kolumn zebranych na wystawie czeskie monitorki wyróżniały się urodą, klasą wykonania, brzmieniem oraz przystępną ceną. Małe XN 125 ujęły mnie od pierwszego wejrzenia, a kolejne płyty wrażenie to pogłębiały.
Po stoczeniu słabej walki wewnętrznej wręczyłem pracownikowi dystrybutora żądaną kwotę i szybko oddaliłem się z nowym nabytkiem. On też musiał być w siódmym niebie, bo trafił na wariata, który uwolnił go od monitorów nikomu nieznanej marki, w dodatku pochodzącej z Czech – w naszym mniemaniu – audiofilskiej pustyni. Była to pierwsza para Xavianów XN 125 sprzedana w Polsce.

Cabasse Iroise 3

54-57 05 2011 01Cabasse powstał ponad 60 lat temu i, nie bez przyczyny, jest zaliczany do grona zasłużonych producentów kolumn. Założyciel firmy, Georges Cabasse, przy projektowaniu pierwszych modeli postawił sobie za cel przeniesienie atmosfery koncertu w filharmonii do domu. W początkach lat 50. XX wieku było to nie lada wyzwanie. Wielu konkurentom nie udało się to zresztą do dziś.

Przez sześć dekad działalności katalog Cabasse’a rozrósł się do kilkunastu serii, a cały schemat przypomina drzewo genealogiczne któregoś z książęcych rodów Europy. Testowane dziś podłogowe Iroise 3 należą do serii Altura MC z linii Idea.

Spendor SP3/1R2

34-39 05 2011 01SP3/1R2 należą do klasycznej serii Spendora. Znajdziemy w niej konstrukcje, których korzenie sięgają projektów BBC z lat 60. XX wieku. Modele produkowane obecnie bazują na nowoczesnych materiałach i przetwornikach. Ich projektanci wykorzystują zdobycze współczesnej technologii, łącząc je z tradycyjnymi założeniami. Pryncypia nie zmieniają się jednak od lat. Monitory BBC projektowano z myślą o wiernym odtwarzaniu brzmienia instrumentów akustycznych i mowy. Te zadania stawiamy przed sprzętem hi-fi także i dziś.

Wysokiej jakości system grający ma możliwie najdokładniej przekazywać sygnał zapisany na płytach. A że brzmienie wokali i instrumentów akustycznych zweryfikować najłatwiej, brytyjska szkoła nie narzeka na brak zwolenników.