fbpx

HFM

artykulylista3

 

Focal Chorus 816 V

29-49 05 2010 focalChorus 01Pamiętacie kolumny Focala, testowane w „Hi-Fi i Muzyce” sprzed miesiąca? Nazywały się 716 V. Ten model jest... taki sam, tyle że inny. Jedno z moich ulubionych powiedzeń z dzieciństwa pasuje tutaj jak ulał.

Budowa
Podłogówki 716 miały pokaźne rozmiary i chociaż nie wyglądały reprezentacyjnie (tania folia winylowa), to w standardowym mieszkaniu dobrze wypełniały metry kwadratowe, zarówno pod względem wizualnym, jak i akustycznym.

Electrocompaniet Prelude PSF-1

29-49 05 2010 electrocompaniet 01Na rynku hi-fi funkcjonują firmy-legendy. Mają pozycję równie mocną co BMW czy Rolls-Royce w świadomości miłośników dobrych aut.

Często ich renoma jest dla rozsądnego człowieka większa niż odpowiedników z branży motoryzacyjnej. Co chwilę słyszę, że ktoś pozbywa się marki z tradycjami równie beznamiętnie, jak torby zepsutych śliwek. Saaba nikt nie chciał, a moje ex-ulubione Volvo najpierw wyszło za mąż za Forda, a teraz kupili je Chińczycy. Niech mi ktokolwiek tłumaczy, ile wlezie, że technologia będzie rozwijana i powstaną lepsze auta. Dla mnie ta marka się skończyła.

APS Aeon

Mag 04-07 06 2010 01Producent profesjonalnych zestawów głośnikowych APS Spanily jest firmą polską i stosunkowo młodą – świat ujrzała w 2006 roku. Nie przeszkodziło jej to odnieść sukcesu na międzynarodowym rynku PA.

Fakt wart odnotowania tym bardziej, że króluje tam od dawna kilku renomowanych wytwórców, a swojego miejsca agresywnie poszukują także producenci z Chin.

Avalon Acoustics Indra

52-56 06 2010 01Avalon należy do grona firm, wyznaczających obszar ścisłego hi-endu. Razem z Wilsonem i kilkoma innymi markami tworzą arystokrację na polskim rynku. Owszem, są i inni wytwórcy, którzy zapuszczają się w przedziały cenowe swobodnie przekraczające 100000 zł, jednak albo nie zaliczają się do „specjalistów” (oferują także linie budżetowe), albo ich historia jest zbyt krótka, by można było mówić o ugruntowanej pozycji.

Obie wspomniane firmy produkują wyłącznie kolumny. Mają pozycję podobną do Bentleya czy Porsche, a zorientowanym wystarczy sama nazwa, aby wiedzieli, co w trawie (a raczej: w portfelu) piszczy. Wprawdzie znajdą się tańsze modele, tak jak w przypadku sportowych bolidów, ale po jednym spojrzeniu na najtańszego Avalona... wiadomo, że to gorzej niż Boxster.

Thiel CS 1.6

49-52 07-08 2010 01Thiel należy do ścisłego grona amerykańskich legend. Przez ponad 30 lat firma dorobiła się silnej pozycji na high-endowym rynku. Podstawą sukcesu była wizja i przygotowanie techniczne jej założyciela – Jima Thiela, który już w wieku 12 lat zajmował się naprawianiem odbiorników radiowych, a w wolnym czasie grał na fortepianie. Kiedy zdobył wykształcenie matematyczno-fizyczne, zaczął konstruować kolumny w oparciu o dość oryginalne, jak na tamte czasy, pomysły.

Thiel doszedł do wniosku, że szczególną uwagę należy zwrócić na spójność czasową i fazową sygnału. Najprostszym, a przy tym skutecznym sposobem jest odchylenie przedniej ścianki kolumn do tyłu. Kiedy dystans pomiędzy przetwornikami a słuchaczem jest taki sam,

Triangle Magellan Cello SW2

Mag 20-23 09 2010 01Oferta firmy Triangle, specjalizując się w produkcji kolumn głośnikowych, jest przejrzysta. Tworzą ją cztery główne serie, od najtańszych PG09 - złożonej tylko z trzech modeli - przez najbardziej rozbudowaną Espirit EX, następnie Genese, aż po najwyższą Magellan.

Początek tej ostatniej dały ogromne flagowce, nazwane po prostu Magellanami. Zaprezentowano je na początku XXI wieku. Przez pewien czas stanowiły jednostkowy pomnik możliwości francuskiej wytwórni, aż w 2006 roku rozrosły się do rozmiarów całej nowej linii.
Testowane Magellany Cello SW2 to najmniejsze podłogówki ze szczytowej linii, co nie znaczy, że są to zestawy małe. Przeciwnie, to pokaźne trójdrożne kolumny ze zdublowanymi przetwornikami niskotonowymi. Każdy kolejny model serii jest większy, aż po modułowe „Kolumny Zygmunta” o nazwie Grand Concert, które zastępują pierwsze Magellany.