ProAc Studio 110
- Kategoria: Kolumny
ProAc należy do najbardziej konserwatywnych producentów kolumn. Specjalnością zakładu są kanciaste skrzynki z głośnikami dynamicznymi.
Niedawno wprowadzono nowy model flagowy, oczywiście w kanciastej obudowie, ale z przetwornikami z włókna węglowego i wysokotonową wstęgą. Obawiam się, że dla miłośników firmy może być zbyt nowoczesny. A przecież seria Future nauczyła szefów firmy, że flirt z nowymi pomysłami niekoniecznie musi się opłacać.
JBL to gigant zza oceanu. Nawet jeżeli ktoś twierdzi, że o firmie nie słyszał, to jest praktycznie niemożliwe, żeby nigdy nie słyszał dźwięku emitowanego przez jej głośniki.
Można je znaleźć w kinach, sklepach, restauracjach, na stacjach benzynowych i dworcach, nie wspominając o domowych systemach. Ponad 80 % sal kinowych na świecie wyposażono w nagłośnienie tej marki. Nic dziwnego – James B. Lansing zainstalował swój pierwszy system właśnie w kinie.
W katalogu znajdziemy mnóstwo konstrukcji do różnych zastosowań. Stacje do iPoda, zestawy komputerowe, głośniki ścienne, tanie komplety kina domowego, a nawet słuchawki. Nas oczywiście najbardziej interesują kolumny dla audiofila i tu wybór również jest ogromny. Para monitorów ES20 kosztuje na przykład 798 zł, a flagowe zestawy K2 S9800 – 129800 zł. Seria LS plasuje się gdzieś pośrodku. Tworzy ją pięć modeli: głośnik centralny, subwoofer, dwie podłogówki i opisywane monitory.
Dynaudio Focus 140
- Kategoria: Kolumny
Dynaudio to jedna z firm, których audiofilom przedstawiać nie trzeba. Założona w 1977 roku, wyrobiła sobie znakomitą renomę i choć najtańsze monitory Excite X12 można kupić już za 2690 zł, marka Dynaudio jest uważana za ekskluzywną.
Duńczycy nigdy nie flirtowali z taniochą. Nawet produkty otwierające katalog wykonywali starannie. Wytwórnia jest jedną z niewielu, które samodzielnie wytwarzają całe kolumny. Mało tego – kiedyś przetworniki Dynaudio montowali w swoich konstrukcjach inni producenci, chociażby kanadyjski Totem. A jeśli interesujecie się motoryzacją, to pewnie wiecie, że duńskie przetworniki montują w swoich autach Volkswagen, Volvo oraz... Bugatti.
Audio Physic Step III
- Kategoria: Kolumny
W katalogu Audio Physica znajdziemy obecnie tylko dwie konstrukcje podstawkowe. Step to propozycja dla zwolenników drogich monitorów albo kinomanów, którzy z przodu ustawili już podłogówki w rodzaju Tempo VI i głośnik centralny Celsius.
Jest też o wiele tańsza oferta – Yara II Compact. Step to poważny cios dla domowego budżetu: 6260 zł w standardowym wykończeniu naturalnym fornirem w jednej z czterech wersji (jasny klon, czerń, czereśnia, drewno różane) i 7520 zł za błyszczący lakier (czarny lub biały) albo najbardziej ekskluzywną wersję: heban makassar. Dopłata jest spora, ale w tym ostatnim kolumny wyglądają obrzydliwie luksusowo.
Spendor SP2/3R
- Kategoria: Kolumny
Klasyczna linia Spendora obejmuje pięć modeli monitorów przeznaczonych do zastosowań studyjnych i domowych. Wszystkie bazują na opracowaniach BBC, która jeszcze w latach 60. XX wieku finansowała bezprecedensowy na skalę światową program badań nad materiałami i zestawami głośnikowymi mającymi zapewnić wysoką wierność reprodukcji dźwięku. Założyciel Spendora – Spencer Hughes – brał w nim czynny udział, aż w 1969 roku zdecydował się odejść na swoje.
Wiedza i doświadczenie zdobyte dzięki BBC okazały się bezcenne. Oczywiście przez lata poszczególne koncepcje ewoluowały, a stare przepisy realizowano wykorzystując nowe, coraz doskonalsze składniki.
Monitor Audio Silver RX
- Kategoria: Kolumny
Angielska firma Monitor Audio powstała blisko 40 lat temu. Wprawdzie początki działalności nie były usłane różami, ale dzięki uporowi i pracowitości założyciela, Mo Iqbala, z garażowej manufaktury przerodziła się w fabrykę o światowym zasięgu. Choć obecnie lwia cześć produkcji odbywa się w Chinach, to mówiąc: „Monitor Audio”, oczyma wyobraźni widzimy dumnie łopoczącą flagę Imperium Brytyjskiego.
Testowany dziś zestaw Silver RX to najnowsze wcielenie, powołanej do życia przed dekadą, linii Silver. Jej powstanie wiąże się z opracowaniem membran ze stopu aluminiowo-magnezowego pokrytego ceramiką, nazwanych przez Anglików C-CAM. Z początku w tej technice wytwarzano tylko głośniki wysokotonowe i właśnie seria Silver, nazwana tak ze względu na kolor membran, wykorzystała je jako pierwsza.