Monitor Audio Bronze BX1
- Kategoria: Kolumny
Bronze to najniższa „poważna” seria kolumn Monitor Audio, a BX1 to z kolei najmniejszy jej przedstawiciel. Niewiele większy od System Audio Saxo 1.
To typowy maluszek, przeznaczony bardziej do roli głośnika efektowego w kinie domowym niż do stereofonicznego systemu za małe pieniądze. Głównie jednak ze względu na praktykę i przyzwyczajenia klientów, bo zwykle zapominają oni, że w małych pokoikach lepiej ustawić monitor. A że jest aż tak malutki, to nie przeszkadza, gdy mamy nagłośnić 10 m². Wtedy rozmiary BX1 stają się zaletą.
JBL Studio 130
- Kategoria: Kolumny
Studio 130 to najtańsze kolumny w tym teście. Z całej grupy wyróżniają się oryginalnym wzornictwem.
Skrzynka to typowy prostopadłościan i gdyby tak ją pozostawiono, nudne, czarne obudowy zniknęłyby w tłumie podobnych na półkach supermarketów. Projektanci postanowili jednak coś z tym zrobić i dodali na froncie nietypowy akcent – potężny plastikowy profil, przypominający motyla i wystający na dobre 5 cm do przodu. Czy wpływa na dźwięk?
Dynaudio Confidence C2
- Kategoria: Kolumny
Choć nigdy nie przepadałem za futurystycznym wyglądem wysokich modeli Dynaudio, przyznaję, że C2 prezentują się na żywo o wiele korzystniej niż w najlepszych nawet materiałach reklamowych. Wynika to przede wszystkim z fenomenalnej precyzji wykonania i pedantycznej dbałości o detale, którą w pełni można docenić dopiero z bliska. Kolumn aż chce się dotknąć i poczuć pod palcami perfekcyjną gładkość lakieru czy cudownie wyprofilowane wcięcia aluminiowego frontu.
C2 są duże i bardzo wysokie, a jednak nie przytłaczają sylwetką. Projektant odchudził je wizualnie, konstruując głęboką, lecz wąską obudowę, do której przytwierdził szerszy profil z przetwornikami.
Monitor Audio Platinum PL 200
- Kategoria: Kolumny
Monitor Audio do tej pory rzadko się zapuszczało w segment high-endu. Trzon oferty stanowiły realistycznie wycenione produkty dla wymagających, choć niekoniecznie zamożnych klientów. Wprowadzając serię Platinum, Brytyjczycy zrobili krok naprzód.
Platinum to wizytówka Monitor Audio. Obecnie składa się z monitorów PL 100, dwóch podłogówek: PL 200 i PL 300, dwóch głośników centralnych (PLC 150 i PLC 350) oraz subwoofera PLW-15. Poszczególne modele były wprowadzane na raty. Spośród trzech par stereo testowane PL 200 są najmłodsze. Przeznaczono je dla osób nie dysponujących pomieszczeniem odpowiednim dla flagowych PL 300 o pokaźnych gabarytach.
Xavian XN Carisma
- Kategoria: Kolumny
Założony przed 15 laty Xavian jest dowodem, że w branży głośnikowej nie liczą się tylko najnowocześniejsze zdobycze techniki, ale także cierpliwość i czerpanie z najlepszych wzorców. Zamiast obudów ze szkła i włókien węglowych – klasyczna stolarka; zamiast głośników z pianki lotniczej – sprawdzone konstrukcje ze Skandynawii, a zamiast zrobotyzowanej fabryki – skromny zakład zatrudniający kilku pracowników.
Założyciel Xaviana – Roberto Barletta – ma bardzo konkretne wizje, zarówno jeśli chodzi o projektowanie kolumn, jak i funkcjonowanie wytwórni, w której powstają. Szanuje ręczną robotę i indywidualne podejście. Nie lubi masówki i mimo sprzyjających okoliczności nie chce rozwijać firmy w szybkim tempie. Jego kolumny muszą mieć coś indywidualnego. Taki mebel ma być ozdobą salonu. Pachnieć drewnem i skórą, a przede wszystkim – pięknie grać.
W katalogach podobnych firm zmiany zachodzą rzadko, ale Xavian wprowadził ostatnio kilka nowych konstrukcji i akcesoriów, np. subwoofery, podstawki i przewody głośnikowe, a kolumny podzielono na monitory i wolnostojące.
Duevel Planets
- Kategoria: Kolumny
Firma Duevel jest rodzinną manufakturą, a swą nazwę zawdzięcza nazwisku założyciela. Wbrew pozorom, jej siedziba nie mieści się we Francji, lecz w północnych Niemczech, w miasteczku Bohmte nieopodal Osnabrück.
W 1987 roku Marcus Duevel ukończył inżynierię na uniwersytecie w Osnabrück i, nie widząc przyszłości w trybach korporacyjnej machiny, rok później założył jednoosobowe przedsiębiorstwo. Duevel Lautsprecherbau zajmowało się produkcją oprogramowania do testowania kolumn.
Od początku firma specjalizowała się w głośnikach tubowych, a z czasem rozpoczęła produkcję tego typu przetworników. W pewnym momencie stanęła jednak przed niemożnością przeskoczenia pewnego poziomu brzmienia.