fbpx

HFM

artykulylista3

 

Vienna Acoustics Klimt The Kiss

48-54 02 2011 01Vienna Acoustics to austriacki producent zestawów głośnikowych, działający od 1989 roku. W katalogu od początku dominowały klasyczne prostopadłościenne skrzynki. Od czasu do czasu pozwalano sobie jednak na chwile szaleństwa, takie jak kuliste głośniki zawieszone na krzywej nóżce albo wzmacniacz lampowy w formie sześcianu z wystającymi bańkami.

Kiedy wiedeńskich akustyków znów naszła ochota na eksperymenty, światło dzienne ujrzał flagowy zestaw Klimt The Music. Podłogówki z odchylanymi głowami zupełnie nie pasowały do pozostałych konstrukcji. Klientom najwyraźniej się spodobały, bo w ofercie pojawiły się kolejne modele – głośnik centralny Poetry i opisywane dziś monitory The Kiss.

RLS Callisto III

Mag 22-24 03 2011 01RLS to firma dosyć stara, przynajmniej jak na polskie realia, powstała bowiem w 1991 roku. Koleje losu Callisto są interesujące i pokazują, jak musi się nagłowić producent, który chce utrzymać na rynku udany model.

Od kiedy się pojawiły, cieszą się popularnością, jednak co jakiś czas z oferty znika któryś ze stosowanych w nich przetworników. Wówczas konstruktor, Jerzy Rokoszewski, projektuje kolejną wersję.
Po raz pierwszy Callisto zostały zaprezentowane w „Magazynie Hi-Fi” w 1998 roku. Wysokie tony przetwarzała wtedy 19-mm kopułka Scan Speaka, umieszczona asymetrycznie, a średnicę i bas – Vifa z serii Premium. Potem pojawiła się wersja II, w której tweeter (pierścieniowa Vifa) znalazł się na środku i poniżej średnio-niskotonowca. Ten układ zachowano do dzisiaj. Wersja III to z kolei reakcja na wycofanie głośnika niskotonowego, którym obecnie jest nomeksowa jednostka o średnicy 12 cm firmy Wavecor. Membrana jest warstwowa, z gumowym zawieszeniem, kosz odlewany, a magnes duży. Bryła obudowy ma nieco specyficzne proporcje, z przewagą głębokości. Dzięki solidnemu wykonaniu i naturalnej okleinie sprawia wrażenie litego drewnianego kloca – to dość typowe dla zestawów RLS, które zawsze zwracały uwagę dobrą stolarką.

Usher Dancer Mini-1 DMD

44-47 03 2011 01W środowisku tzw. rasowych audiofilów tajwańska firma Usher jest traktowana pobłażliwie, jeśli nie z lekceważeniem. No bo wiadomo: Chińczyki, a ci to tylko potrafią małpować zdobycze zachodniej cywilizacji. Pomijając fakt, że w przeszłości było akurat odwrotnie i to Europa Zachodnia czerpała pełnymi garściami zza Wielkiego Muru (proch, papier, kompas, system dziesiętny), to za nazwanie Tajwańczyka Chińczykiem można od zainteresowanego solidnie dostać w zęby.

Usher powstał w 1972 roku, w czasach, gdy wrześnieński Tonsil święcił największe tryumfy. Dziś duma i chluba socjalistycznego przemysłu hi-fi funkcjonuje jako zombie, natomiast Usher ma się doskonale. W katalogu znajdziemy kilkadziesiąt modeli kolumn zgromadzonych w ośmiu seriach, o cenach nijak nie pasujących do stereotypu dalekowschodniej masówki.

Elac FS 187

40-43 03 2011 01Seria 180 Elaca zawiera dwa monitory, dwa głośniki centralne i dwie podłogówki. FS 187 jest mniejszą, 2,5-drożną konstrukcją i celuje w średni segment rynku.

Niemiecka firma należy do największych producentów kolumn. Wytwarza we własnym zakresie wszystko, czego potrzebuje, włączając przetworniki, obudowy i zwrotnice. W dawniejszych czasach Elac zajmował się także wkładkami gramofonowymi, ale obecnie skoncentrował się na kolumnach. Wydawałoby się, że to wąska specjalizacja,

Audium Comp 5

54-57 04 2011 01Audium to marka dopiero od niedawna dostępna w Polsce. Niemiecka manufaktura zatrudnia pięć osób, z których tylko jedna odpowiada za projektowanie nowych konstrukcji. Pozostałe zajmują się organizacją firmy, sprzedażą, eksportem, tłumaczeniami i sprawami biurowymi.

Oferta jest skromna – jeden monitor, dwie podłogówki (dostępne w wariancie pasywnym i aktywnym), głośnik centralny, subwoofer i podstawki.

Harbeth HL-P3ESR

48-52 04 2011 01Pierwsza wersja monitora HL-P3 pojawiła się w katalogu Harbetha w 1990 roku. Stanowiła kontynuację studyjnego monitora LS 3/5a, opracowanego w ramach programu badawczego prowadzonego na zlecenie i z funduszy British Broadcasting Company.

Trochę historii
Produkcję oryginalnych LS 3/5a rozpoczęto w 1974 roku (Harbeth powstał trzy lata później jako jeden z czterech licencjonowanych przez BBC wytwórców; pozostali to KEF, Rogers i Spendor).