fbpx

HFM

artykulylista3

 

JBL Studio 190

30-32 05 2011 01Seria Studio 1 JBL-a to propozycja dla miłośników kina domowego. Za uczciwe pieniądze renomowana firma proponuje system 5.1 w okazałych rozmiarach. Czy można chcieć więcej? Można na przykład wykorzystać fronty do słuchania muzyki w stereo.

W przypadku kompletów „supermarketowych” (za 30004000 zł) musimy się jednak pogodzić, że będzie to poziom radioodbiornika „Amator” z poczciwymi Altusami albo i gorzej.

Audio Physic Virgo 25

48-55 06 2011 01Złote gody Audio Physic obchodził skromnie. Obyło się bez pokazu sztucznych ogni i striptizerki w torcie, a mieszkańcy Brilon nie zostali zaproszeni na uroczystą kolację na rynku, chyba że coś przeoczyłem. Pewnie wiedzą, że w ich miasteczku znajduje się fabryka głośników. Ale prawdopodobnie tylko nieliczni zdają sobie sprawę, jak zacna. Za to prasa specjalistyczna na całym świecie jubileusz przyjęła z sympatią i dziennikarze stadnie życzyli Niemcom kolejnego udanego ćwierćwiecza. My się dołączamy i przebijamy stawkę po polsku: sto lat niech żyje nam!

 

Tak się złożyło, że delegacja naszej redakcji miała przyjemność odwiedzić Audio Physica w przeddzień fety. Zobaczyliśmy, że chociaż niemieccy pracownicy mają sporo czasu na kawę oraz dowcipne pogaduszki, to właśnie skręcają nowe cudo. Seria jubileuszowych wersji popularnych modeli zaczęła się od Tempo 25. Za nimi poszły tańsze skrzynki: Scorpio i Sitara. Do linii 25 dołączyły ostatnio Virgo. Wydaje się, że właśnie im firma zawdzięcza najwięcej.

Vandersteen 1C

20-24 06 2011 01Dziś uznawany za konserwatystę, Richard Vandersteen kiedyś był wizjonerem. Wystarczy rzut oka, aby stwierdzić, że jego kolumny nie przypominają żadnych innych. Nawet jeżeli nie wiemy, co się kryje za maskownicą, to i tak trudno porównać je do tradycyjnych konstrukcji dynamicznych.

Z przodu przypominają trochę promienniki dipolowe, ale są na to za grube. Kiedy zajrzymy do katalogu (inaczej nie obejrzymy wnętrza, chyba że rozetniemy materiał chroniący głośniki), oczom ukazuje się jeszcze dziwaczniejszy widok. We wczesnych latach 90.

Xavian Primissima

16-18 06 2011 01Pierwsze Primissimy pojawiły się w ofercie Xaviana przeszło rok temu. Nazywając je legendarnymi, producent grubo przesadza, ale prawdą jest, że te niedrogie, klasyczne monitory zostały ciepło przyjęte przez odbiorców.

Można więc było spocząć na laurach i zająć się rozbudowywaniem serii. Roberto Barletta znalazł jednak sposób, by ulepszyć najtańsze zestawy i od razu wprowadził nowe wersje.

Spendor SP100R2

52-57 07 2011 01SP100R2 kończy klasyczną serię Spendora. Jego korzeni można się dopatrywać w konstrukcji BBC LS5/5 B. Zamiast bekstrenowego przetwornika średniotonowego montowano w niej polipropylenowy, a obudowę wykańczano naturalną okleiną z drewna tekowego. Tę samą konstrukcję Alan Shaw wskazuje jako protoplastę topowych Monitorów 40.1, będących w katalogu Harbetha bezpośrednim odpowiednikiem SP100. Trop więc wydaje się dobry.

Wkatalogu Spendora SP100R2 miały kilku poprzedników. Od 1973 roku firma produkowała monitory BC3, które w 1989 ewoluowały do przejściowego modelu S100.

Ascendo C8 Renaissance (HFiM)

46-50 07 2011 01W 1999 roku trzech pasjonatów dobrego brzmienia z małego miasteczka Köngen w Badenii-Wirtembergii założyło firmę produkującą kolumny. Nazwali ją Ascendo, co oznacza wspinanie się, osiąganie szczytów, bo też ich celem było wspięcie się na wyżyny brzmienia. Czy im się to udało – o tym za chwilę.

Aktualna oferta Ascendo liczy niespełna tuzin kolumn, wśród których przeważają podłogówki. Wbrew pozorom nie są to tylko starannie wykonane audiofilskie cacka, adresowane do majętnych snobów, lecz kryją w sobie zaawansowane technologie nieczęsto spotykane nawet wśród high-endowych wynalazków. Poza produkcją kolumn firma zajmuje się aktywną korekcją akustyki pomieszczeń, co lokuje ją w ekskluzywnym klubie wysokiej klasy fachowców.