Triangle Altea Ex
- Kategoria: Kolumny
Altea to w tym teście drugi przedstawiciel serii Ex. Od większego Antala różni się wielkością obudów i ilością przetworników.
O ile Antale można było uznać za ogromne i w ogóle chyba jedne z największych, jakie znajdziemy w przedziale 4000-8000 zł, to Altee mają gabaryty, do których przywykliśmy. Nadal jednak są to kolumny przeznaczone do sporych pokoi – poniżej 18 m2 ustawiacie je już na własną odpowiedzialność (według producenta minimum to 20 m2). Francuzi muszą mieć większą przestrzeń życiową, ponieważ mniejszych i tańszych podłogówek w ofercie nie ma. Pozostają albo monitory, albo wyższe linie.
Spendor A5
- Kategoria: Kolumny
W 1960 roku Spencer Hughes rozpoczął działalność na własny rachunek. Zapewne nie zdawał sobie sprawy, że właśnie tworzy jedną z legend hi-fi.
Doświadczenia zdobywał w BBC, biorąc udział w powstawaniu ponadczasowych monitorów. Niedługo dzieło jego życia – Spendor – zostało docenione. Firma znalazła się w gronie certyfikowanych dostawców sprzętu dla BBC, dodajmy, że bardzo wąskim.
Neat Motive 2
- Kategoria: Kolumny
Motive 2 to prawdziwe maleństwa. Zaryzykowałbym twierdzenie, że powinny się sprawdzić w pokoiku o powierzchni rzędu 10 m2.
Wyobraźnię większości audiofilów w naszym kraju rozbudzają duże kolumny podłogowe. Wydobywający się z czeluści piekieł bas, dynamika startującego odrzutowca oraz podobne stereotypy przychodzą na myśl od razu. Tymczasem praktyka pokazuje, że zbyt duże kolumny w zbyt małym pomieszczeniu albo basem zabijają wszystko, co się na płycie rusza, albo... w ogóle go nie mają. Znika stereofonia, dźwięk staje się niewyraźny, stłamszony, a z radości zakupu pozostaje jedynie problem, co zrobić z tymi „klabzdronami”.
Monitor Audio Silver RX 8
- Kategoria: Kolumny
„Ósemki” to najwyższy model w serii Silver RX. Przeznaczono je dla osób, którym bas RX 6 wyda się za mały albo ich pokój za duży.
Jeżeli o mnie chodzi, wolałbym widzieć w swoim mieszkaniu „szóstki”, ze względu na zgrabniejsze proporcje. RX 8 są naprawdę duże. Przednie ścianki mają taką samą szerokość, ale głębokość skrzyń to inna bajka. Są także trudniejsze w ustawieniu, bo wymagają większej odległości od tylnej ściany. Konstrukcja jest jednak skierowana do osób dysponujących sporymi pomieszczeniami. W 30 m2 basu na pewno nie będzie zbyt dużo, a jeżeli już, to zawsze można skorzystać z zatyczek do bas-refleksów, dołączonych w komplecie. W systemach kina domowego w ogóle nie należy się zastanawiać nad tym problemem, bo za reprodukcję niskich tonów w głównej mierze będzie odpowiadał subwoofer z 12-calową membraną.
Focal Chorus 816 V
- Kategoria: Kolumny
Pamiętacie kolumny Focala, testowane w „Hi-Fi i Muzyce” sprzed miesiąca? Nazywały się 716 V. Ten model jest... taki sam, tyle że inny. Jedno z moich ulubionych powiedzeń z dzieciństwa pasuje tutaj jak ulał.
Budowa
Podłogówki 716 miały pokaźne rozmiary i chociaż nie wyglądały reprezentacyjnie (tania folia winylowa), to w standardowym mieszkaniu dobrze wypełniały metry kwadratowe, zarówno pod względem wizualnym, jak i akustycznym.
Electrocompaniet Prelude PSF-1
- Kategoria: Kolumny
Na rynku hi-fi funkcjonują firmy-legendy. Mają pozycję równie mocną co BMW czy Rolls-Royce w świadomości miłośników dobrych aut.
Często ich renoma jest dla rozsądnego człowieka większa niż odpowiedników z branży motoryzacyjnej. Co chwilę słyszę, że ktoś pozbywa się marki z tradycjami równie beznamiętnie, jak torby zepsutych śliwek. Saaba nikt nie chciał, a moje ex-ulubione Volvo najpierw wyszło za mąż za Forda, a teraz kupili je Chińczycy. Niech mi ktokolwiek tłumaczy, ile wlezie, że technologia będzie rozwijana i powstaną lepsze auta. Dla mnie ta marka się skończyła.