HFM

artykulylista3

 

Elac BS 244

50-51 12 2013 01Elac ma wiele wspólnego z Focalem. Obie firmy produkują kolumny we własnym kraju i stawiają na innowacyjność.



Elac jest sporo starszy, zaczynał prawie 100 lat temu. Na jego koncie jest wiele przełomowych rozwiązań. Specjalizował się w gramofonach i wkładkach, ale od dłuższego czasu robi wyłącznie kolumny. Jego produkty są perfekcyjnie wykonane. Wiem, że to słowo jest nadużywane w opisach, ale Elac odróżnia się od większości konkurencji starannością robocizny i najlepszymi materiałami. Dodatkowo każda kolumna tej firmy to piękny przedmiot. Jeżeli gdzieś jeszcze istnieją przykłady legendarnej niemieckiej solidności, to właśnie tutaj. Firma jest tego świadoma i przykleja na froncie czarno-czerwono-żółtą flagę. Nie wiem, kto ma z tego większą korzyść – Elac czy wizerunek Niemiec. Obawiam się, że ten drugi…



Czytaj więcej...

Pylon Audio Topaz Monitor

Mag 14-17 12 2013 01Z firmą Pylon Audio po raz pierwszy zetknąłem się na Audio Show 2013. Pokaz prowadził osobiście jej prezes, Mateusz Jujka. Dźwięk płynący z niewielkich monitorów Topaz, podłączonych do niedrogiej elektroniki Musical Fidelity, spodobał mi się tak bardzo, że postanowiłem niezwłocznie wypożyczyć zestawy do recenzji.

Wytwórnia Pylon S.A. powstała w maju 2011 roku. Notowana na „małej giełdzie” New Connect spółka rozwija się i systematycznie rozszerza ofertę. Do niedawna jej głównym zajęciem była produkcja obudów do kolumn dla innych podmiotów. Po nabraniu doświadczenia podjęto decyzję o rozpoczęciu konstrukcji kompletnych zespołów głośnikowych.
Seria Topaz powstaje w oparciu o przetworniki papierowe. W najnowszym monitorze za wysokie tony odpowiada stożek o średnicy 7 cm. Niskie częstotliwości przetwarza powlekana trzynastka, obciążona bas-refleksem skierowanym do tyłu. Podział zwrotnicy przeprowadzono nisko, a jakość jej elementów nie budzi zastrzeżeń. Zaciski są pojedyncze, ale zaskakująco wysokiej jakości.

Czytaj więcej...

ProAc Studio 115

48-49 12 2013 01Jeżeli są jeszcze firmy, o których można powiedzieć: „wierne tradycji”, to na pewno zalicza się do nich ProAc. Brytyjczycy od samego początku działalności byli uznawani za konserwatystów. Firma założona w 1979 roku przez Stewarta Tylera nie epatowała nowinkami technicznymi, tylko montowała najlepsze duńskie głośniki w kanciastych obudowach.



Jak się okazuje, nie trzeba kosmicznych materiałów i skrzynek w kształcie meduzy, aby zdobyć rynek i sławę. Gdziekolwiek się nie wymieni tej marki, audiofile wiedzą, o co chodzi. Tyler postanowił nie mieszać im w głowach i zapewne dlatego jego kolumny do dzisiaj wyglądają tak samo.



Czytaj więcej...

Amphion Argon 1

44-45 12 2013 01Na zdjęciu Argony wyglądają niemal identycznie jak Iony. Ale to znacznie większe zestawy i w odróżnieniu od tamtych – kanciaste.


W kolumnach Amphiona widać czystość formy i klasyczną elegancję. Cechy te sprawiają, że monitory powinny się podobać za 20 lat tak samo, jak teraz. Białe wykończenie przypadnie do gustu zwłaszcza fanklubowi Apple’a, jednak Argony raczej nie wylądują na biurku. Mogą za to pracować w trudnych warunkach, także zawieszone na ścianie, czemu pomagają otwory montażowe i  zatyczka bas-refleksu wyprowadzonego do tyłu. To już jednak „poważne” monitory i zasługują raczej na podstawkę.


Czytaj więcej...

Gradient 5.0

46-47 12 2013 01Gradient zawsze zaskakiwał oryginalnymi konstrukcjami. Były to jednak przeważnie kolumny duże i drogie. W 2002 roku firma, we współpracy z japońskim Combak Corporation, opracowała monitory Bravo.



Na ich podstawie powstał model Gradient Lauri, sprzedawany tylko w Finlandii. Aż 10 lat przyszło czekać na podobną konstrukcję, tym razem przeznaczoną dla szerszego kręgu odbiorców. Stosunkowo niedawno 5.0 trafiły także do Polski.


Czytaj więcej...

Usher N-6300

42-43 12 2013 01Tajwańska firma Usher powstała w 1972 roku. Działalność rozpoczęła od serwisu urządzeń high-endowych.


Już w 1974 Tsai Lien Shui – założyciel i dyrektor – rozwinął przedsiębiorstwo tak, że stało się największym wytwórcą sprzętu na Tajwanie. Wyposażył je też w najnowocześniejszy sprzęt pomiarowy.
Nazwę Usher klienci zobaczyli dopiero w roku 1979, głównie na wzmacniaczach dzielonych pracujących w klasie A. W 2001 firma debiutowała w USA na wystawie C.E.S. i wkrótce jej produkty trafiły na rynki całego świata. Tajwan kojarzy się nam z tanimi urządzeniami i zapleczem siły roboczej. Tymczasem Usher przyjął zupełnie inną taktykę, choć z racji rodowodu na pewno nie było mu łatwo. Musiał zdobywać klientów jakością i przystępnymi cenami. Z czasem się to udało.


Czytaj więcej...