Spendor A6R
- Kategoria: Kolumny
Spendor to symbol brytyjskiej tradycji hi-fi. Synonim dźwięku studyjnego. Kojarzony z monitorami, z których każdy buduje oddzielną legendę. I pomimo prestiżu marki oferujący produkty, które nie szokują wysoką ceną. Bo przecież muzyka ma być dla ludzi.
Ciekawą cechą katalogu Spendora jest jego specyficzny podział. Zazwyczaj producenci projektują kilka linii, które reprezentują różne półki cenowe. Spendor aktualnie wydzielił trzy serie, które w cenniku układają się mniej więcej równoległe, natomiast różnią się charakterem, przeznaczeniem i wzornictwem.
Xavian NEOX2
- Kategoria: Kolumny
Rok 2014 należał do najbardziej burzliwych w historii Xaviana. Najpierw przeniesiono produkcję z odległego o 25 km od Pragi Kladna do podstołecznych Hostivic. Na potrzeby fabryczki wynajęto dużą halę, w której wygospodarowano dwa pomieszczenia odsłuchowe oraz spore zaplecze techniczne. Następnie zwiększono zatrudnienie, przez co po raz pierwszy osiągnęło ono liczbę dwucyfrową. Wreszcie, w październiku 2014, pokazano nową serię kolumn NEOX.
W jej skład wchodzi monitor, podłogówka, głośnik centralny oraz aktywny subwoofer, co sugeruje kinodomowe konotacje. Osobiście przeszkód nie widzę, ale dla mnie Xavian pozostanie producentem kolumn dla zwolenników stereo.
Cenowo NEOX lokuje się pod prestiżową linią XN, natomiast pod względem jakości wykonania nie ustępuje jej na krok.
Cambridge Audio Azur 851D/851E/851W
- Kategoria: Wzmacniacze
Serią Azur 851 Cambridge Audio ma ambicję sięgnąć hi-endu za rozsądną cenę. Przetwornik 851D, przedwzmacniacz 851E i stereofoniczna końcówka mocy 851W tworzą kombinację dla purystów lub zwolenników świata cyfrowej muzyki.
Cambridge Audio odbudowuje swoją pozycję z lat siedemdziesiątych. Wtedy właśnie firma święciła tryumfy, proponując wysoko oceniane wzmacniacze, a jeszcze w erze CD jako pierwsza zaproponowała dzielone odtwarzacze. Niestety, w czasach ekspansji kina domowego podzieliła los brytyjskich manufaktur przywiązanych do stereo i wpadła w tryby wyspiarskiej sieci Richer Sounds. Marka przetrwała kosztem zmiany profilu i trafiła pod strzechy z ofertą budżetową.
Duże paczki ponuraczki JBL Studio 290
- Kategoria: Kolumny
JBL-a chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Głośniki tej marki można spotkać dosłownie na każdym kroku – od laptopów po sale kinowe. Gdyby ten tekst czytał Marsjanin, to pewnie nawet w jego latającym spodku znalazłyby się przetworniki z charakterystycznym pomarańczowym logo.
Katalog JBL-a został podzielony na dwie główne grupy: profesjonalną i amatorską. W tej drugiej zgromadzono kilkadziesiąt modeli podstawkowych i podłogowych, a także przeznaczonych do montażu w ścianie, subwooferów i głośników centralnych. Dla większej przejrzystości podzielono je na trzy serie: Studio 5, Studio 2 oraz ES.
Na początku lutego polskim światkiem muzycznym wstrząsnęła wieść: Warner kupił Polskie Nagrania. „Duże media” fakt potraktowały zdawkowo. Nawet te opozycyjne wybrały tryb drukarki, powtarzając beznamiętnie komunikat prasowy (wszędzie słowo w słowo ta sama notka). Głębszych refleksji można szukać jedynie na blogach albo grupach facebookowych.
A i tam tego niewiele, co wskazuje, że problem mało kogo interesuje. Jedynie muzycy bąkają o „wyprzedaży polskiej kultury”, załamując ręce i wylewając łzy nad wspaniałą muzyką, która towarzyszyła naszym dziadkom i ojcom, a teraz? Na początku warto przypomnieć, czym były Polskie Nagrania.