Monitor Audio Gold GX 50
- Kategoria: Kolumny
Jeżeli szukacie pięknie wyglądających monitorów, w dodatku wykonanych tak, że szczęka opada, to właśnie je znaleźliście.
Seria Gold GX (następca GS) to jedne z najbardziej efektownych kolumn, jakie kiedykolwiek powstały. W moim odczuciu są nawet ładniejsze od flagowych Platinum Monitor Audio, bo tamte odbieram już jako trochę „przedobrzone”.
Michell Orbe
- Kategoria: Gramofony
Marka Michell jest w Polsce znana jakby… częściowo. Swego czasu najczęstszą informacją na jej temat było, że w kolumnach ProAca montowane są rodowane gniazda Michella (te ze zworą w kształcie patyczka). Poza tym audiofile wiedzą, że jest gramofon GyroDec – do dziś jeden z najładniejszych przykładów industrialnego wzornictwa. Cieszy się on w Polsce pewną popularnością, ale przecież nie wyczerpuje gramofonowej oferty Michella.
Katalog brytyjskiej wytwórni obejmuje trzy modele. Najniżej jest najmłodszy TecnoDec. Pośrodku – GyroDec, zaś na szczycie rozsiadł się wygodnie Orbe, konstrukcja z 1996 roku, do pewnego stopnia oparta na konstrukcji lżejszego modelu.
Orbe to tajna broń Michella, którą polski dystrybutor rzadko wydobywa na światło dzienne. Gdy zainteresowałem się tym urządzeniem, stwierdziłem, że nigdy dotąd nie był prezentowany w żadnym polskim czasopiśmie. Taka okazja nie zdarza się często.
Orbe to konstrukcja szkieletowa z chassis zawieszonym na trzech sprężynach. W przeciwieństwie do sztandarowych konstrukcji z końca lat 70. i początku 80., takich jak AR, Linn LP12 i czy Systemdek, gramofony Michella nie ukrywają swego seksapilu pod drewnianą obudową, tylko wystawiają wszystko na frontową witrynę. Oczywiście, w takim przypadku nie może być mowy o tłoczonych blachach, drutach i gołych sprężynach. Konieczny był porządny kawał wzornictwa przemysłowego, co po raz pierwszy zastosowano z dobrym skutkiem w GyroDecu. Michell wyeksponował urodę rozwiązań technicznych i połączył to z wysoką jakością wykonania. W rezultacie powstał gramofon o intrygującej prezencji, sprawiający wrażenie dwa razy droższego, niż w istocie kosztował.
Chario Constellation Delphinus
- Kategoria: Kolumny
Większe z recenzowanych dziś Chario prezentują się jak na dzieła włoskich mistrzów stolarki przystało. Seria Constellation realizuje wszystkie cechy rasowej „włoszczyzny”.
Porównanie z Sonus Faberem nasuwa się samo, bo to identyczna stylistyka. Gdyby nie znaczek z przodu, można by nie odróżnić stojących obok siebie monitorów.
Chario Syntar 523 R
- Kategoria: Kolumny
„Szkoła włoska” wśród producentów kolumn to przede wszystkim stolarka, która urasta do rangi sztuki. Odwołania do słynnych lutników to jeden z najczęstszych stereotypów.
W recenzjach włoskich kolumn często znajdziemy nazwiska słynnych rodzin, dla których wykonywanie instrumentów smyczkowych było nie rzemiosłem, ale sposobem życia, filozofią i sztuką.
ATC to firma na wskroś tradycyjna i brytyjska do szpiku kości. Do dziś produkuje wszystko na Wyspach. Opisywane monitory to wstęp do jej oferty. „Akustyczni inżynierowie” nie snują opowieści o garażowej przeszłości ani o motywacji, którą można by streścić w zdaniu: „Ponieważ nie było w sklepach kolumn odpowiedniej jakości, postanowiliśmy zrobić je sami”.
Klienci takie dyrdymały po prostu by wyśmiali. ATC to producent profesjonalnych głośników i elektroniki, przeznaczonych do pracy w studiach. Wśród dźwiękowców uznawany za „wyższy sort”, bo nie każdego stać na jego propozycje.
Jak nietrudno się domyślić, większość kolumn to konstrukcje aktywne (czyli z wbudowanym wzmacniaczem). Opisywane dziś SCM 7 to opcja najtańsza, pozbawiona wzmacniacza i przeznaczona do małych pomieszczeń albo do odsłuchów, w których nie potrzeba pełnego pasma.
Wersje pasywne cieszą się też poważaniem wśród audiofilów. Głównie tych o technicznym zacięciu i… rozsądnych, bo rynek profesjonalny ogranicza apetyt na windowanie cen w kosmos. Pragmatyczni dźwiękowcy nie zapłacą za mały monitor 20000 USD czy euro, choćby miał obudowę ze złota. Jeśli natomiast nie spełnia warunku neutralnej prezentacji muzyki, to się nie nadaje do roboty i jego miejsce jest w śmietniku.