Accustic Arts Tube Phono II
- Kategoria: Przedwzmacniacze
Accustic Arts proponuje urządzenia audiofilsko doskonałe. Każde wygląda schludnie. Każde gra bardzo dobrze. Każde można pokochać. Albo zamęczyć się tą perfekcją i solidnością, podobnie jak niemieckimi autami. Tym ciekawsze mogą być spotkania w kontekście analogu, gdzie indywidualizm, a nie masowość, odgrywa wiodącą rolę.
Trend unifikowania wyglądu sprzętu w ramach danej marki nie zaskakuje, a nawet świadczy o przemyślanej koncepcji stylistycznej. Chociaż zapewne największe znaczenie ma dla działu księgowości. Tube Phono II wyglądem przypomina pozostałe urządzenia Accustic Arts z serii Reference.
Verastarr Grand Illusion
- Kategoria: Kable
Firma Verastarr zapoczątkowała działalność w nowym tysiącleciu, a jej założycielem był Mike Powell, który do dziś stoi na czele firmy. W 2002 roku światło dzienne ujrzały dwie pierwsze serie kabli: Silver Reference i Silver Signature. Kolejny rok to wejście z przytupem na rynek wzmacniaczy do kina domowego.
Model o mało poetyckiej nazwie SSA-64 z chwilą prezentacji stał się najmocniejszą wielokanałową konstrukcją na rynku. Chociaż montowany na stelażu wzmacniacz powstał na potrzeby wyrafinowanych projektów kina domowego, to do dziś jest wykorzystywany w amerykańskich studiach masteringowych. Wszystko to za sprawą ponadprzeciętnej dynamiki i przejrzystości brzmienia.
Podstawą filozofii Verastarra jest brak kompromisów w dziedzinie jakości brzmienia i wykonania. Producent nie stosuje ogólnodostępnych komponentów. Wszystko jest produkowane ręcznie na terenie USA z elementów wykonywanych na zamówienie firmy. Co ciekawe, Mike Powell nie zamierza konkurować z innymi ceną. Jedynym kryterium jest najwyższa jakość całego procesu, od produkcji po obsługę klienta.
Najlepszy zespół świata Tears For Fears
- Kategoria: Sylwetki
Piękno to kwestia gustu, a o gustach się niby nie dyskutuje. Bez dwóch zdań jednak Tears For Fears nie są traktowani z należną powagą. I chociaż ci, co mają wiedzieć, o co chodzi – wiedzą, warto się temu duetowi przyjrzeć bliżej. Szczególnie że w tym roku ma się ukazać ich najnowsza, od dawna oczekiwana płyta.
Wiadomo, że tytuł tego artykułu jest trochę na wyrost. Nie tylko dlatego, że każdy meloman ma swój „najlepszy zespół świata”, ale także dlatego, że Tears For Fears to bardziej duet niż zespół. Ilu by jednak definicji i objaśnień nie stworzyć – ów muzyczny twór doznał ledwie cząstki szacunku ze strony krytyków i popowych kronikarzy względem tego, na co zasługuje.
Focal Sopra No.1
- Kategoria: Kolumny
Czy ktoś pamięta rewanżowy mecz I rundy Pucharu UEFA w piłce nożnej pomiędzy Widzewem Łódź i Saint-Étienne, rozegrany jesienią 1979 roku w Saint-Étienne? Na boisku Boniek, Platini... łezka się w oku kręci. Może na trybunach siedział, mieszkający wtedy w tym mieście, Jacques Mahul? Choć niekoniecznie. Był przecież zajęty zakładaniem własnej firmy produkującej kolumny głośnikowe.
Firma Mahula przez wiele lat prowadziła podwójną działalność. Jako Focal produkowała przetworniki; jako JM-lab – gotowe kolumny. W 2002 roku nastąpiła unifikacja – od tamtej pory wszystko sygnuje Focal.
Więcej o historii nie będzie, może poza tym, że w ciągu minionych 38 lat Focal zdołał osiągnąć status pierwszoligowego gracza w branży głośnikowej. Udało się to dzięki konsekwencji i ciągłemu doskonaleniu przetworników. Powstają one zgodnie z fundamentalnym założeniem, które mówi, że możliwie najsilniejszy układ magnetyczny ma sterować możliwie najmniejszą masą możliwie najsztywniejszej membrany. Teoretycznie ideał osiągnięto już dawno: kanapkowa struktura woofera i odwrócona berylowa kopułka to znaki rozpoznawcze francuskiego potentata. Ale zatrzymanie się w rozwoju byłoby równoznaczne z pierwszymi taktami marsza pogrzebowego. Dlatego Focal cały czas inwestuje w rozwiązania, które usprawniają funkcjonowanie zoptymalizowanych do granic możliwości mechanizmów. Sopra jest kolejnym przykładem tej polityki.
Audiovector SR 3 Avantgarde
- Kategoria: Kolumny
Z czym nam się kojarzy Dania? Z Hamletem, z wysokimi blondynkami, bajkami Andersena, klockami Lego, masłem, kopenhaską syrenką, gangiem Olsena i… głośnikami. Tymi w obudowach – jak Dynaudio, Dali, Jamo czy Audiovector – jak i bez, jak Scan Speak i Vifa.
Duńczycy szczycą się tym, że ponad sto lat temu ich rodak, Peter L. Jensen, opracował zasadę pracy głośnika dynamicznego. Zrobił to w Ameryce, z Edwinem Pridhamem, budując w 1915 roku membranę z ruchomą cewką. Ten patent wykorzystuje się do dziś. 64 lata później duński inżynier Ole Klifoth założył firmę F3/LYD, przemianowaną następnie na Audiovector. W 2015 roku wyprodukował sto par jubileuszowego modelu Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté Jubilee.