fbpx

HFM

artykulylista3

 

Ombre de mon amant - Anne Sofie von Otter

98-99 03 2010 ombreDeMonAmant

Les Arts Florissants / William Christie
Archiv Produktion 2010
Dystrybucja: Universal

Interpretacja: k5
Realizacja: k5

„Nowym romansem” nazwała szwedzka śpiewaczka swoje spotkanie z operą francuskiego baroku. Stało się to za sprawą Marka Minkowskiego, który zaprosił ją do wykonania arii Fedry na gali Rameau w 2002.
Powiększywszy repertuar, Otter przystąpiła do nagrania całej płyty z ariami Jeana-Philippe’a Rameau, Marka-Antoine’a Charpentiera i Michela Lamberta. Towarzyszą jej pierwszej klasy fachowcy od muzyki dawnej – William Christie z zespołem.
Otter wciela się w role dwóch heroin antycznych, których losy opiewała sztuka następnych epok: Medei i Fedry.
Nie bez przyczyny sięga po te partie dopiero teraz, dźwigając piąty krzyżyk, kiedy doświadczenie i dojrzałość głosu pozwalają jej na stworzenie interpretacji perfekcyjnej technicznie, a zarazem wiarygodnej emocjonalnie. Fedra i Medea to wszak kobiety nie pierwszej młodości, uwikłane w tragiczny splot zdarzeń, na wpół oszalałe z miłości.
Otter wydobywa z partytury zadziwiające niuanse, operując barwą (i bez żalu poświęcając jej piękno dla prawdy emocji), oddechem i artykulacją precyzyjnie jak skalpelem; zwłaszcza w zakresie dynamiki piana i pianissima. Jej śpiew balansuje na granicy Sprechgesangu – to aktorstwo wokalne najszlachetniejszej próby, z przemyślanym każdym słowem, sylabą i dźwiękiem.
Tytułowa aria płyty – „Cień mojego kochanka” Lamberta – jest monologiem-lamentem tak jak cień nieuchwytnym. To dotknięcie pojęcia „morendo”.

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 03/2010

Pobierz ten artykuł jako PDF