fbpx

HFM

artykulylista3

 

Cyminology - Saburi

116-118 05 2011 cyminology

ECM 2011

Interpretacja: k3
Realizacja: k5

„Saburi” to druga płyta kwartetu Cyminology, którego liderką jest wokalistka i kompozytorka Cymin Samawatie. Urodziła się w 1976 w Niemczech, natomiast jej rodzice pochodzą z Iranu.
Cymin jest silnie związana z kulturą i tradycją perską. Posługuje się swobodnie językiem farsi, co możemy usłyszeć w nagraniach. Odebrała solidne wykształcenie klasyczne (fortepian, śpiew), uczyła się jazzu (wokal i kompozycja) w Hochschule der Kunste w Berlinie. Jest fanką Debussy’ego i Shortera, którzy inspirują ją także jako kompozytorkę.
Na „Saburi” nie słychać jednak tych wpływów. Stylistycznie muzyka grupy łączy elementy ethnic jazzu i tradycji zachodniej (forma, dur-moll, chromatyka), współgrając ze stylistyką promowaną przez ECM. Prawie wszystkie kompozycje i teksty są dziełem Samawatie.
Muzyka jest delikatna, wyciszona, jednolita dynamicznie i kolorystycznie, nostalgiczna. Chyba głównym grzechem albumu jest jego monotonia; kolejne utwory przypominają jedną rozbudowaną wariację na ten sam temat. Technika wokalna Cymin także pozostawia lekki niedosyt. Ekspresja jest mało zróżnicowana, a intonacja szwankuje (m.in. „Nemibinam”). Wśród utworów pozytywnie wyróżnia się pierwszy „Sibaai”, z szybko zmieniającą się harmonią i wokalizą Cymin w dalszym planie. Muzykę ożywia sekcja rytmiczna, z oryginalnym pianistą Benediktem Jahnelem.

Autor: Bogdan Chmura
Źródło: HFiM 05/2011

Pobierz ten artykuł jako PDF