HFM

artykulylista3

 

Arcam FMJ A19

15-27 03 2013 Arcam 01Początki Arcama sięgają 1976 roku. Wtedy to niejaki John Dawson, student uniwersytetu w Cambridge, na prośbę grupki znajomych skonstruował wzmacniacz o symbolu A60. Pierwotnie miało ich powstać 50, ale dzięki wyjątkowym walorom brzmieniowym oraz niewygórowanej cenie A60 znalazł aż 30 tysięcy nabywców. Kolejne modele Arcama pokazały, że nie był to przypadek.

W ciągu 37 lat działalności firma zaznaczyła swą obecność także w sektorze kina domowego, zaś jej urządzenia zaatakowały wyższe obszary cenowe. Zawsze jednak Arcam kojarzył się z niedrogim hi-fi, a najnowszy wzmacniacz A19 podtrzymuje tę tradycję.

Budowa
Osoby niezorientowane w temacie w pierwszej chwili mogą wziąć A19 za… tuner. Osoby zorientowane nie popełnią tego błędu, ponieważ pierwsze wyświetlacze we wzmacniaczach Arcama pojawiły się dekadę temu, wraz z serią DiVA.
Przednia ścianka, wyrżnięta z 4-mm plastra aluminium, z niepojętym dla mnie uporem została pomalowana matową farbą, przez co upodobniła się do plastiku. Nie twierdzę, że wygląda brzydko, ale anodowany metal prezentowałby się zdecydowanie bardziej prestiżowo.
Kilkanaście guziczków umożliwia bezpośredni dostęp do każdego z ośmiu źródeł oraz regulację balansu i wygaszenie wyświetlacza. Display, choć niemały, informuje tylko o aktywnym źródle i poziomie głośności. Z drugiej strony, co ma pokazywać? Prognozę pogody?

Czytaj więcej...

Baltlab Endo 2

30-34 02 2013 01Endo 2 otwiera nowy rozdział w działalności Baltlaba. Po sukcesie Epoki 1 oraz udanym eksperymencie z mocniejszą Epocą 3, firma postanowiła wejść na wyższy poziom.

Nazwa Endo nie jest przypadkowa. Świeżo upieczonym rodzicom skojarzy się zapewne z ubrankami dla dzieci, ale konstruktorom chodziło o nawiązanie do endoskopu – ze względu na dużą ilość szczegółów, które nowy wzmacniacz będzie w stanie pokazać – albo endorfin, czyli hormonu szczęścia.

Czytaj więcej...

MBL C51

44-48 02 2013 01Corona to nowość w katalogu MBL-a. Niemiecki producent wprowadza wprawdzie nowe wersje obecnych już na rynku produktów, ale opracowanie całej linii od podstaw to rzadkie wydarzenie. Coronę po raz pierwszy zaprezentowano na wystawie High-End w Monachium w 2010 roku.

Kiedy przeglądałem aktualny katalog niemieckiej wytwórni, ogarnął mnie smutek. Premiera nowej serii zbiegła się bowiem w czasie z huraganem w cenniku, który nie tylko boli, ale i dezorientuje.

Czytaj więcej...

ATC SIA 2 150

36-39 02 2013 01ATC działa od 1974 roku, ale znana jest głównie obytym w świecie audiofilom. Ci, którzy mieli z jej produktami do czynienia, nie pozostają obojętni. Albo je kochają, albo rzucają: „to nie dla mnie”. Wynika to z tego, że najpierw musimy zaakceptować rzeczy takimi, jakie są.

Wiele firm stara się stworzyć „swoje” brzmienie; specjalność kuchni i dąży do spełnienia wyobrażeń konstruktora na temat idealnego dźwięku. Tymczasem obok rynku amatorskiego funkcjonuje równie potężny – profesjonalny. Tam podejście jest inne. Dąży się, owszem, do jak największej dynamiki, wydajności, ale priorytetem pozostaje tak zwana „czysta linia”. Wzmacniacze i monitory studyjne mają pokazać, jak brzmi nagranie. Nic od siebie nie dodawać, bo to utrudniłoby pracę nad miksem, masteringiem i chyba każdym procesem powstawania płyty lub ścieżki dźwiękowej do filmu.

Czytaj więcej...

ModWright Instruments LS 36.5 + KWA 150 SE

Mag 16-20 12 2012 01Choć „instrumenty” ModWrighta niespecjalnie wyróżniają się z tłumu (wszechobecna moda na srebrne, szczotkowane aluminium zdobione niebieskimi diodami nieco się już opatrzyła), to jednak przy bliższych oględzinach zwraca uwagę rzadko spotykana precyzja wykonania. Na panelach frontowych obu urządzeń umieszczono gigantyczne, wycięte laserowo logo firmy, które wkomponowano także w otwory kratek wentylacyjnych. W przypadku końcówki mocy logo stanowi nie tylko ozdobę – trzeba je wcisnąć, żeby włączyć zasilanie.

Na przedniej ściance przedwzmacniacza, oprócz pokręteł regulacji głośności i wyboru źródła, znalazły się także trzy przełączniki hebelkowe, którymi można wyciszyć urządzenie, odwrócić fazę albo uruchomić tryb bypass, jeśli wpinamy zestaw w instalację kina domowego. Końcówka mocy może być wtedy sterowana bezpośrednio przez procesor A/V.

Czytaj więcej...

Atoll AM100SE + PR200SE

Mag 08-11 12 2012 01Firma Atoll to producent francuski. Nie francuski „à la chinoise”, tylko naprawdę projektujący i produkujący we Francji. Śniadania z kawą w dzielnicy Marais, Sekwana, Notre Dame de Paris, Leszek Herdegen, Stanisław Mikulski i kasztany na Placu Pigalle; te rzeczy. Francja, c’est le mot.

Firmę założyli w 1997 roku bracia Stephane i Emmanuel Dubreuil w mieście Brecey w Normandii. Oferta Atolla jest obszerna i ciągle rośnie. Dziś, prócz wzmacniaczy zintegrowanych i dzielonych, znajdują się w niej źródła cyfrowe (w tym serwer plików), stopnie gramofonowe i urządzenia AV.

Czytaj więcej...