fbpx

HFM

artykulylista3

 

Ideon Audio Ayazi Mk2 DAC/3R Master Time Black Star

044 049 Hifi 05 2021 012
Dwa nieduże kartony. Na tym z przetwornikiem naklejka z nazwą urządzenia i deklaracja „The Affordable Reference”. Czyli, jak by nie patrzeć, w środku czeka spełnienie marzeń audiofila. O najwyższych aspiracjach Ideona świadczy także umieszczenie w logo zarysu szczytu góry – w domyśle Mount Everestu.

W opakowaniu, poza przetwornikiem cyfrowo-analogowym Ayazi Mk2 DAC, znajduje się kartka informująca o 7-letniej gwarancji oraz podpowiedź, że instrukcję obsługi w formie elektronicznej należy pobrać ze strony producenta. Ta okazuje się raczej lakoniczna. Zawiera podstawy obsługi oraz szczątkowe informacje na temat danych technicznych. Wiadomo, że DAC przyjmuje sygnały PCM od 8 bitów/32 kHz do 32 bitów/384 kHz. Z drugiego kartonu wyłania się tajemniczy 3R Master Time Black Star, który uzupełnia zestaw Ideona.


Budowa
Ayazi Mk2 DAC
Ciężką jak na wymiary urządzenia obudowę wykonano z aluminiowych blach, skręconych przy pomocy umieszczonych w narożnikach profili. Gruby aluminiowy front wygląda świetnie. Zawiera wyfrezowane logo Ideon Audio, nazwę urządzenia oraz dwa wgłębienia, w których umieszczono dwupozycyjne przełączniki: po lewej włącznik, a po prawej – selektor wejścia (S/PDiF – USB). Załączenie zasilania sygnalizuje zielona dioda. Druga, przy selektorze, jest dwukolorowa – zmienia barwę z czerwonej na zieloną, kiedy sygnał jest przetwarzany.
Z tyłu zamontowano tylko dwa wejścia cyfrowe – koaksjalne oraz USB typu B, wyjście RCA oraz gniazdo zasilania IEC.
We wnętrzu umieszczono płytkę drukowaną oraz transformator toroidalny około 50 VA, wykonany na zamówienie Ideona. Pozostałe elementy zasilacza znalazły się na płytce. Wśród nich widać: mostek prostowniczy z diodami Schottky’ego o symbolu STPSC406D, 10 kondensatorów filtrujących Elna Silmic II po 470 µF, podzielonych pomiędzy każdą z zasilanych sekcji urządzenia, oraz stabilizator niskoszumowy LT3081.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Wystarczy prawidłowo podłączyć
  

 

Wejście koncentryczne S/PDiF zrealizowano z wykorzystaniem układu Wolfson WM8804G; w interfejsie USB pracuje CMedia CM6631A. Sama kość DAC-a to najtańszy układ ESS Sabre ES9023P z wbudowanym wzmacniaczem operacyjnym i z wyjściem napięciowym. Sygnał z niego trafia bezpośrednio do solidnych złoconych wyjść RCA. Jak podaje producent, konwerter jest taktowany dwoma bardzo dobrymi zegarami Crystek CCHD-957, z których jeden obsługuje sam DAC, a drugi – sekcję USB. Poza nim w torze USB widać oznaczone i zarezerwowane miejsce dla kolejnego, większego i jeszcze lepszego zegara z katalogu Crysteka. Może to jakiś sekret konstruktorów, a pewnie też sposób na ciekawy upgrade.
Podsumowując: budowa Ayazi Mk2 DAC wzbudza zaufanie i dobre skojarzenia. Lubię tak pojętą solidność przy nieprzesadzonych rozmiarach i masie.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Wnętrze przetwornika.
  

 

3R Master Time Black Star
Większą zagadką jest dla mnie 3R Master Time Black Star i zastanawiam się, jak powinien się nazywać po polsku ten typ sprzętu. Na stronie został opisany jako „precision USB re-clocking platform”. Powierzone mu zadania zawierają się jednak w skrócie 3R: re-generating, re-clocking, re-driving.
Sygnał cyfrowy ze źródła, którym może być komputer lub „napęd USB”, podlega w nim regeneracji, przetaktowaniu i poprawie parametrów dynamicznych przed przesłaniem do właściwego DAC-a, niekoniecznie firmowego. Wszystko ma na celu zminimalizowanie zniekształceń sygnału przesyłanego interfejsem USB.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Detale toru sygnałowego
  

 

Sercem układu jest programowalny kontroler Microchip USB2532. Zasilanie dostarcza transformator Talemy 15 VA, zamontowany na płytce drukowanej. Napięcie filtruje 12 kondensatorów SMD 330 µF, a stabilizuje niskoszumowy układ LT3081 i kolejnych pięć kondensatorów SMD po 330 µF. Są to polimerowe Panasoniki SVP OS-CON o niskim ESR.
Regenerator zamknięto w obudowie tej samej wielkości co DAC. Na przedniej ściance nie ma przełączników, tylko trzy diody. Pomarańczowa sygnalizuje załączenie (Power), a dwie zielone, opisane jako Lock i Host, prawidłowe działanie urządzenia.
Z tyłu znajdują się dwa gniazda USB – wejście typu B i wyjście typu A, przełącznik odcinający zasilanie 5 V, standardowo przesyłane kablem USB, a także gniazdo zasilania i włącznik główny. I znów masa komponentu wydaje się zaskakująco wysoka w porównaniu do jego rozmiarów.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Transformator
  

 

Konfiguracja
Przetwornik c/a Ayazi Mk2 DAC oraz aktywny regenerator sygnału USB 3R Master Time Black Star stanowią firmowy duet, choć można się ograniczyć do zakupu jednego z nich. Potrzebne są dwa przewody USB. Jednym podłączamy źródło – komputer lub odtwarzacz plików – z wejściem USB B w 3R Master Time Black Star; drugim – wyjście USB A z wejściem USB B przetwornika Ayazi Mk2 DAC.
Standard komunikacji USB wiąże się z przekazywaniem stałego napięcia 5 V. Regenerator wyposażono w opcję odłączenia z toru sygnałowego tego, zwykle nieprzydatnego w sprzęcie hi-fi, składnika zasilania. Ale znajdą się też interfejsy zasilane tym napięciem, np. Korg DS-DAC-100, więc można i wtedy skorzystać z platformy Ideona.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Pod powłoką Czarnej Gwiazdy.
  

 

Poza koniecznością zainstalowania sterownika w przypadku korzystania z komputera z Windowsem użytkownie systemu nie stanowiło poważnego wyzwania. Oba urządzenia dogadały się ze sobą i prawidłowo współpracowały ze wzmacniaczem.
Jako komponenty towarzyszące dystrybutor dostarczył między innymi serwer plików Silent Angel Rhein Z1 z wyjściem USB Audio, na którym został zainstalowany Roon Core. Dzięki temu miałem możliwość wygodnego korzystania z zasobów dysków sieciowych oraz serwisów streamingowych.
Serwer został podłączony do zestawu Ideona, a w części testu – także do wejścia USB w moim przedwzmacniaczu McIntosh C52. Kolejne źródła dźwięku stanowiły odtwarzacz Audio Research Ref CD7, podłączony do Ayazi Mk2 DAC przewodem koaksjalnym, oraz laptop z programem JRiver Media Center 27, podłączany raz za pośrednictwem 3R Master Time Black Star, raz bez niego do obu przetworników. Kombinacji sprawdziłem więc wiele.
Przydały się dodatkowe przewody USB Fidata HFU2; entuzjazm wzbudził zwłaszcza LAN Fidata HFLC, wyceniony na 3800 zł.
Pozostałe wykorzystane elementy konfiguracji to wspomniany preamp McIntosh C52, monobloki McIntosh MC301 i kolumny ATC SCM-50PSL, wszystkie spięte przewodami XLR, RCA, głośnikowymi i zasilającymi Fadel Coherence One.
System, ustawiony na stolikach StandArt STO i SSP, grał w zaadaptowanej akustycznie części pomieszczenia o powierzchni około 24 m².

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Liniowe zasilanie i dobra
p Pod powłoką Czarnej Gwiazdy. filtracja są niezbędne.
  

 

Wrażenia odsłuchowe
Słuchanie duetu Ideon Audio przywróciło mi wiarę w jakość muzyki odtwarzanej z plików i strumieniowanej. Nie wiem, który z komponentów przyczynia się do tego w większym stopniu. Faktem jest, że muzyka płynie swobodnie. Jest rozdzielcza, nasycona i przestrzenna, budując prawdziwy spektakl.
Gra tak, jak lubię. Z jednej strony – jest to brzmienie łagodne i nieprzerysowane; z drugiej – wydaje się nieograniczone ani w aspekcie szczegółowości, ani masy, ani stereofonii. Jego naturalna i realna muzykalność zachęca do prawie nałogowego korzystania z cyfrowych źródeł muzyki. Nawet tej dotychczas traktowanej przez mnie jako uzupełniająca, czyli streamingu.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Zielone „serce” urządzenia.
  

 

Porównując brzmienie Ayazi Mk2 DAC z uzyskanym na wyjściu analogowym odtwarzacza Audio Research Ref CD7, przyznaję mu wysokie noty za konsekwentną naturalność, umiejętnie łączącą wytworność i szlachetność z żywymi barwami. W porównaniu z lampowym stopniem wyjściowym w ARC dźwięk wydaje się nieco mniej wyrazisty w zakresie oddania akustyki i mikrodynamiki. Różnice to także mniejsza emfaza i brak podkreślenia akcentów na przełomie średnicy i basu. Muzyka nie traci płynności i naturalnego ciepła, a zyskuje pewien stopień neutralności, tak pożądanej zwłaszcza w klasyce. W przypadku symfoniki może to dawać efekt złagodzenia makrodynamiki, ale ostatecznie to kwestia upodobań i chyba nastrojów, o czym poniżej. Z kolei w utworach z wyeksponowaną linią basową efekt wprowadzony przez Ayazi Mk2 DAC może skutkować lepszą kontrolą, porządkiem i czytelnością. Pewne uśrednienie i złagodzenie drobnych wybrzmień nie jest odczuwalne aż do chwili bezpośredniego porównania obu źródeł. Proszę jednak pamiętać o różnicy cen. W tej konfiguracji omijamy oczywiście moduł 3R Master Time Black Star. A jego wpływ na brzmienie w przypadku źródeł USB pozwala podnieść tę jakość na jeszcze wyższy poziom.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Zielone oznacza, że wszystko gra.
  

 

O ile odsłuch z transportu Silent Angel Rhein V1 buduje przekonanie, że konfiguracja jest optymalna, o tyle korzystanie z wyjścia USB w laptopie może powodować nerwicę. Przecież w tym przypadku nie wiadomo, ile śmieci dostaje się do sygnału. Muszę powiedzieć, że 3R Master Time Black Star okazuje się tutaj skutecznym lekarstwem nie tylko na audiofilskie lęki, ale także remedium na prawdziwe dolegliwości. Poprawie – mniejszej lub większej – ulega właściwie każdy element brzmienia, ale najwyżej cenię wpływ na jużj wspomniane aspekty mikrodynamiki – rozdzielczość i zróżnicowanie dźwięków oraz swobodniejsze kreowanie przestrzeni w nagraniach. Wszystko brzmi dźwięczniej, wyraziściej, przyjemniej. Nie trzeba przechodzić żmudnej psychoterapii; działanie przeciwlękowe jest natychmiastowe, a nastrój poprawia się znacznie szybciej niż po fluoksetynie. Może jeszcze bardziej spektakularnie słychać to w zakresie tonów niskich, gdzie niepokój i drżenie ustępują opanowaniu, powodując efekt porównywalny z działaniem propranololu.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Sekrety obsługi: włączyć.
  

 

Kogo doktor badał i komu tak zalecił, a zadziałało, ten wie, co mam na myśli. A kto nie wymaga interwencji farmakologicznej, temu zamiast łykania tabletek na złagodzenie niepokoju wystarczy jednorazowo zaaplikować 3R Master Time Black Star – dostępny bez recepty, także online.
Pokładowy przetwornik McIntosha C52 pozwolił ocenić, że podobnie może działać także nie firmowa konfiguracja. Co więcej, 3R Master Time Black Star, włączony pomiędzy laptop a wejście USB przedwzmacniacza, przyjmuje także sygnał DSD. Jest to więc zakup, który warto rozważyć, niezależnie od posiadanego DAC-a. Chociaż co do pełnej kompatybilności z innymi urządzeniami – nie śmiem się wypowiadać.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Sekrety obsługi: wybrać źródło.
  

 

Na deser pozostawiłem wspomnienie sesji, w czasie której słuchałem z Tidala albumu „Allegri miserere” w wykonaniu chóru Tenebrae. Są to wspaniałe nagrania, zrealizowane we wnętrzu kościoła St. Jude’s on the Hill w Hampstead w północnym Londynie, idealnie przygotowujące do przeżywania świąt Wielkanocy. Ale bohaterem rekapitulacji będzie pojedynczy utwór. Kto nie jest przekonany do takiej muzyki lub nigdy nie próbował jej poznać, tego zachęcam do posłuchania „Miserere” opartego na słowach Psalmu 51 i skomponowanego około roku 1638 przez Gregorio Allegriego.
Ta muzyka wynosi słuchacza ponad realność. Wprost odrywa od ziemi. Sopran brzmi szczególnie nieziemsko i osiąga szczyty skali. Utwór jest wprost niebiański i tak szczególny, że był wykonywany tylko raz w roku, właśnie w okresie Wielkiego Tygodnia i tylko w Kaplicy Sykstyńskiej. Był więc zarezerwowany dla samego papieża, a jego zapis muzyczny pozostawał tajemnicą. Teraz mogę się nim cieszyć nawet ja. Trochę dzięki Mozartowi, który jako nastolatek ze słuchu odtworzył go i zapisał.
Głównym instrumentem jest tutaj dziewięć głosów. Odzywają się w idealnych harmoniach. Taka muzyka i takie wykonanie stawiają przed każdym systemem karkołomne zadanie wydobycia i przekazania czystego, nieskazitelnego piękna. Szczerze mówiąc, nie spodziewałem się tak przejmującego efektu. Ta muzyka, ale przecież także każda inna, potrzebują swojego czasu na wybrzmienie, na wypełnienie się, na przekazanie treści. Słuchanie jej z kompletem Ideon Audio jest przeżyciem, które na długo zostanie w mojej pamięci.

044 049 Hifi 05 2021 002

 

Ideon Audio
  

 


Konkluzja
Komplet Ayazi Mk2 DAC/3R Master Time Black Star staje się dla mnie jednym z punktów odniesienia w odtwarzaniu muzyki z plików i współczesnych źródeł cyfrowych. Pozostaję pod dużym wrażeniem tej jakości. A to przecież dopiero początek oferty Ideona.

2021 05 22 11 08 02 044 049 Hifi 05 2021.pdf Adobe Reader

 

Paweł Gołębiewski
Konsultacja techniczna:
Jarosław Cygan
Źródło: HFM 05/2021