HFM

artykulylista3

 

Xavian Primissima

16-18 06 2011 01Pierwsze Primissimy pojawiły się w ofercie Xaviana przeszło rok temu. Nazywając je legendarnymi, producent grubo przesadza, ale prawdą jest, że te niedrogie, klasyczne monitory zostały ciepło przyjęte przez odbiorców.

Można więc było spocząć na laurach i zająć się rozbudowywaniem serii. Roberto Barletta znalazł jednak sposób, by ulepszyć najtańsze zestawy i od razu wprowadził nowe wersje.

Spendor SP100R2

52-57 07 2011 01SP100R2 kończy klasyczną serię Spendora. Jego korzeni można się dopatrywać w konstrukcji BBC LS5/5 B. Zamiast bekstrenowego przetwornika średniotonowego montowano w niej polipropylenowy, a obudowę wykańczano naturalną okleiną z drewna tekowego. Tę samą konstrukcję Alan Shaw wskazuje jako protoplastę topowych Monitorów 40.1, będących w katalogu Harbetha bezpośrednim odpowiednikiem SP100. Trop więc wydaje się dobry.

Wkatalogu Spendora SP100R2 miały kilku poprzedników. Od 1973 roku firma produkowała monitory BC3, które w 1989 ewoluowały do przejściowego modelu S100.

Ascendo C8 Renaissance (HFiM)

46-50 07 2011 01W 1999 roku trzech pasjonatów dobrego brzmienia z małego miasteczka Köngen w Badenii-Wirtembergii założyło firmę produkującą kolumny. Nazwali ją Ascendo, co oznacza wspinanie się, osiąganie szczytów, bo też ich celem było wspięcie się na wyżyny brzmienia. Czy im się to udało – o tym za chwilę.

Aktualna oferta Ascendo liczy niespełna tuzin kolumn, wśród których przeważają podłogówki. Wbrew pozorom nie są to tylko starannie wykonane audiofilskie cacka, adresowane do majętnych snobów, lecz kryją w sobie zaawansowane technologie nieczęsto spotykane nawet wśród high-endowych wynalazków. Poza produkcją kolumn firma zajmuje się aktywną korekcją akustyki pomieszczeń, co lokuje ją w ekskluzywnym klubie wysokiej klasy fachowców.

Epos Epic 5

30-33 07 2011 01W 1993-94 roku powstawało w bólach pewne polskie czasopismo. Rynek hi-fi, mimo entuzjastycznych nastrojów, był wówczas wąski i skierowany głównie na produkty brytyjskie. Hi-end w zasadzie nie istniał, za to klasa budżetowa (w ujęciu wyspiarskim, oczywiście) święciła nad Wisłą triumfy. Audiofile poznawali uznane produkty i zachwycali się nimi. Było czym.

Dzisiaj takich okazji już nie ma. Nie kupicie za 1500 zł bardzo dobrze grającego wzmacniacza w klasie A ani za 2000 zł monitorów, na których można słuchać wokali i poczuć się jak na koncercie.

Monitor Audio Gold GX

22-28 07 2011 01W 2012 Monitor Audio będzie obchodzić 40. rocznicę powstania. Okazja aż się prosi, by ją uhonorować nową linią kolumn, nazwaną np. „Rubinową”. Na razie jednak Anglicy modernizują aktualną ofertę.

Po odświeżonych Silver RX i Bronze BX przyszła pora na serię Gold GX. W jej skład wchodzą dwie kolumny podłogowe, po dwa monitory i głośniki centralne, naścienny surround, pracujący w trybie bipolu/dipolu oraz subwoofer. Można z nich złożyć kilka systemów stereo i wielokanałowych, dopasowanych do pomieszczeń o różnej kubaturze.

Wilson Benesch ARC

Mag 04-07 09 2011 01Technologia materiałowa i granty naukowe - Wilson Benesch łączy postęp świata hi-fi i nauki. Firma z Sheffield konsekwentnie wdraża w produkowanych głośnikach nowoczesne rozwiązania i kolejne patenty. W materiałach reklamowych porównuje swoje kolumny do bolidów F1 i stawia je ponad konstrukcjami z drewna.

Odważnie, prawda? Ale nie dziwi mnie to po obejrzeniu Yo Yo My, grającego na wiolonczeli z włókna węglowego.
Na ile założenia Wilson Benescha sprawdzają się w praktyce, możemy przeanalizować w czasie testu głośników Arc z linii Odyssey. Należą do niej także podstawkowy model Discovery, wolnostojące Curve, A.C.T i Chimera oraz głośnik centralny Centre. Katalog WB wzbogacił się niedawno o wyżej pozycjonowaną serię Geometry, w skład której wchodzą monitor Vertex oraz podłogówka Vector. Krajobraz uzupełniają kolekcje Wide Bandwidth (podstawkowe Trinity, podłogowe A.C.T C60 i A.C.T. C60 LE oraz „generator infrasoniczny” Torus) i Square (odpowiednio One, Two i Center).