HFM

artykulylista3

 

Monitor Audio Silver 300

034 039 HIFI 07 2018 001
Monitor Audio to potentat w segmencie zestawów głośnikowych.
Propozycje brytyjskiej wytwórni od wielu lat są uważane za bezpieczny zakup, a w swoich kategoriach zazwyczaj grają dobrze lub bardzo dobrze. Korzystną relację jakości do ceny pomaga utrzymać ulokowanie działu badawczo-rozwojowego w Wielkiej Brytanii, a produkcji w Chinach.

Katalog Monitor Audio jest obszerny, ale najpopularniejsze pozostają kolumny kierowane do audiofilów. Pogrupowano je w serie: Platinum, Gold, Silver i Bronze. Do tego dochodzą linie Monitor oraz Studio, które właśnie pojawiły się w nowej wersji, a także przeznaczone do kina domowego modele Apex i Radius.
Seria Silver to sam środek oferty i szósta już generacja „srebrnych” Monitor Audio. Recenzowane dziś Silver 300 (G6) zajmują pozycję między dwiema podłogówkami – mniejszą Silver 200 i większą Silver 500. Znajdziemy tu jeszcze dwa głośniki podstawkowe: 50 i 100, dwa centralne: C150 i C350, efektowy FX i subwoofer W12.



Budowa
Silver 300 to trójdrożna konstrukcja czterogłośnikowa z dwoma otworami bas-refleksu, promieniującymi do tyłu. Wysokie tony przetwarza 25-mm złocona kopułka C-CAM (stop aluminiowo-magnezowy z powłoką ceramiczną). Przeznaczono dla niej wytłumioną puszkę, która oddziela ją od drgań wytwarzanych przez resztę układu. Do napędu wykorzystano wentylowany magnes Neo, zoptymalizowany pod kątem uzyskania niskich zniekształceń. W metalowej maskownicy, chroniącej przed uszkodzeniem mechanicznym, wytłoczono drobne sześciokątne otwory.

034 039 HIFI 07 2018 002

Wygodne terminale,
ale przeciętne zworki.


Tony średnie reprodukuje 10-cm stożek, zaś bas to domena dwóch relatywnie niewielkich, bo 15-cm wooferów. Jeżeli ktoś potrzebuje większych, to w Silver 500 znajdzie „osiemnastki”. Membrany basowe i średniotonowe (RST) zostały ukształtowane tak, by uzyskać możliwie najwyższą sztywność. Ich powierzchnia przypomina piłeczkę do gry w golfa. Okrągłe zagłębienia zmniejszają się od zewnętrznej krawędzi do środka. Technikę tę Monitor Audio nazywa RST (Rigid Surface Technology). Srebrzysty kolor membran harmonizuje z ozdobną płytą w podobnym odcieniu.
Oba głośniki zostały umieszczone na dekoracyjnym metalowym panelu. Do przedniej ścianki mocują je grube śruby, wkręcane z tyłu. Pozwoliło to zachować nieskazitelnie gładką powierzchnię frontu, jednak trudno stwierdzić, czy taki sposób montażu poprawia sztywność obudowy. Opinie są podzielone.

034 039 HIFI 07 2018 002

Wewnętrzne połączenia
zrealizowano przewodem
Monitor Audio.


Półkoliste maskownice utrzymują się na magnesach. Nieprzykryte kolumny wyglądają jednak na tyle atrakcyjnie, że chyba niewiele osób zdecyduje się je przysłonić czarną tkaniną.
Obudowa o smukłych proporcjach będzie się prezentować dyskretnie nawet w małych i średnich pomieszczeniach. Mimo to warto pamiętać, że w porównaniu do poprzedniczek, Silver 6, „trzysetki” nieco urosły i zmężniały. Mają 103 cm wysokości z nóżkami, a ustawiając je, trzeba dźwignąć 20 kg.
Do wyboru przewidziano cztery opcje wykończenia naturalnymi okleinami: czarny dąb, dąb naturalny, orzech i palisander (rosewood) oraz dwie lakierowane: satynową biel albo czerń w połysku. Ostatni wariant wymaga dopłaty 800 zł.

034 039 HIFI 07 2018 002

Zwrotnica z elementami
wykonywanymi na zamówienie
Monitor Audio i oznaczeniem 6G.


Wykonanie obudów zasługuje na pochwałę, a czarny lakier na dostarczonej do recenzji parze położono idealnie. Kolumny stawia się na czterech nóżkach, przykręcanych do podstawy. Można w nie wkręcić kolce albo postawić skrzynki na gumowych podkładkach, wciskanych w pierścień pośredni. Rozstaw nóżek wykracza poza obrys obudowy, dzięki czemu jest ona stabilniejsza.
Dwa porty bas-refleksu można zatkać gąbkami i zmniejszyć ilość niskich tonów.

034 039 HIFI 07 2018 002

Głośniki mocowane na wsuwki.


Podwójne złocone terminale umieszczono tuż nad podłogą. Standardowe blaszane zworki zachęcają, by w przyszłości pomyśleć o czymś lepszym albo podłączyć Silver 300 w bi-wiringu. Do wewnętrznego okablowania wykorzystano grube, prawdopodobnie posrebrzane przewody, sygnowane marką Monitor Audio. Sygnał dzieli niezbyt rozbudowana zwrotnica z elementami również oznaczonymi logiem firmy.

034 039 HIFI 07 2018 002

Kopułka wysokotonowa
ze złoconego C-CAM-u z komorą
wytłumiającą za magnesem.


Konfiguracja
W teście Silver 300 grały ze wzmacniaczami tranzystorowymi Marantz PM-10 i Denon PMA-2500 oraz z lampową końcówką mocy Cary Audio CAD-300SSE. Źródłem sygnału był Marantz SA-10.
Użyte łączówki to Acrolink A2080 i AudioTruth Diamond (XLR) oraz Monster Sigma Retro Gold (RCA), zaś przewody głośnikowe – Monster Sigma Retro Gold (z Marantzem) i Oehlbach XXL Series Four Coaxial (z Denonem). Do odtwarzania plików hi-res z laptopa MacBook Pro służył program JRiver Media Center 24 i przewód Chord USB Silver Plus.

034 039 HIFI 07 2018 002

Obfite wytłumienie
płatami gąbki.


W pomieszczeniu o powierzchni 28 m2 kolumny stanęły w odległości 2,80 m od siebie. Zostały dogięte do środka tak, że ich osie przecinały się przed twarzą słuchacza, siedzącego w odległości 3,6 m. Pianki zatykające wyloty bas-refleksu usunąłem po kilku dniach odsłuchów.
Producent określił impedancję nominalną na 8 omów (minimum 3,5 oma, przy 146 Hz), a skuteczność – na 90 dB. Kolumny powinny się więc okazać łatwym obciążeniem. Co prawda, zalecana moc wzmacniacza mieści się w przedziale 60-200 W, ale nawet słabsza lampa Cary poradziła sobie bez problemu.

034 039 HIFI 07 2018 002

Przetwornik średniotonowy
– w magnesie widać gwintowany otwór na śrubę montażową.


Wrażenia odsłuchowe
Silver 300 okazują się wrażliwe zarówno na klasę wzmacniacza, jak i na jakość i charakter okablowania. Dlatego warto sprawdzić kilka połączeń, bo któreś powinno wypaść zauważalnie lepiej od innych. Podłogówki Monitor Audio są także łatwe do ustawienia i przewidywalnie reagują na przysuwanie do tylnej ściany. Polubiłem je, kiedy stały od niej oddalone na ponad metr. Dystans od ścian bocznych wyniósł około 35 cm. Uzyskałem w ten sposób szeroką i głęboką scenę.
Patrząc na kolumny ze srebrzystymi membranami, możemy się podskórnie obawiać „metaliczności” brzmienia. Na szczęście, w przypadku Silver 300 nic podobnego się nie dzieje.

034 039 HIFI 07 2018 002

Wzornictwo niby proste,
a efektowne. Membrany
z przetłoczeniami RST.


Rozpocząłem od nagrań Diany Krall. Plastyczność sceny studia nagraniowego została zarysowana bez wyostrzeń, jakby wyszła spod pędzla impresjonisty. Głos wokalistki zachował atłasową gładkość, a jej chrypka – magnetyczną namiętność. Świadczy to o dobrym zestrojeniu głośników, których charakterystyka nie wyskakuje ani nie opada gwałtownie. Dzięki temu orkiestra smyczkowa brzmi niczym krem, na którym kandyzowaną wisienką jest śpiew wokalistki, ulokowany na pierwszym planie. Jako że kolumny są niewielkie, zaskoczyła mnie głębia i konturowość kontrabasu Christina McBride’a w nagraniu „Peel Me A Grape” Diany. Bogactwo barw jej fortepianu i gitary Russella Malone dopełniły przyjemności obcowania z tym kameralnym, akustycznym utworem.

034 039 HIFI 07 2018 002

Solidny kosz woofera,
duży magnes i wklęsłe zawieszenie membrany RST.


Instrumenty perkusyjne Cyro Baptisty i Steve’a Davisa z płyty „Just Jobim” Manfredo Festa, zarejestrowanej przez Toma Junga, założyciela DMP Records i wybitnego realizatora, przypuściły na moje uszy zmasowany atak. Ich łagodność, nasycenie alikwotami, a przy tym różnorodność pozwoliły chłonąć brazylijskie rytmy w nieczęsto spotykanej intensywności. Silver 300 potrafią trzymać tempo i punktować akcenty. To pomaga przytupywać w czasie słuchania starszych nagrań jazzowych i przynosi przyjemność z podziwiania wirtuozów fortepianu: jazzowego (Bill Evans), jak i klasycznego (Krystian Zimerman).

034 039 HIFI 07 2018 002

Przykręcane do podstawy nóżki
wystają poza obrys obudowy.


Z ciekawości sięgnąłem po „Balladynę” Tomasza Stańki, którą otwiera zmasowany basowy rytm kontrabasu Dave’a Hollanda, podsycany intensywnym rytmem czyneli Edwarda Vesali. Drapieżna trąbka Stańki, a zwłaszcza unisona grane z saksofonem Tomasza Szukalskiego, miały freejazzową, nieokiełznaną energię. Blachy błyszczały, jakby przetworniki Monitor Audio wypolerowały je swymi membranami. Łagodność, zapamiętaną z płyty Diany Krall, zastąpił ostry obraz wściekłego jazzbandu, wysadzającego z posad bryłę świata. Adrenalina podskoczyła, aż zacząłem się nerwowo kiwać na sofie. Kapitalna solówka Vesali na wszystkich bębnach i czynelach w utworze „Last Song” ukazała dynamikę brytyjskich zestawów.

034 039 HIFI 07 2018 002

Monitor Audio Silver 300.

 


Kolumny nie preferują żadnych instrumentów. Z każdego wydobędą to, co najlepsze, o ile został dobrze nagrany. Saksofon tenorowy Joe Hendersona na „New York Reunion” (Chesky Records) wibruje w powietrzu legendarnego RCA Studio A, kreując aurę, w którą ma się ochotę wskoczyć, niczym w inny wymiar. Silver 300 pokazały precyzyjnie zdefiniowaną scenę, powietrze drgające wokół instrumentów i pełną niuansów artykulację.
Lawina gitarowych riffów Jeffa Becka z płyty „Who Else!” brzmi jak ten wykrzyknik w tytule – agresywnie, wyraziście, barwnie; po prostu: na bogato. Każdy instrument ma ściśle określone miejsce; nawet elektroniczne klawisze epatują skalą możliwości, wzmacniając gitarowe efekty. W koncertowym bluesie Beck zachwyca wirtuozerią, kolumny zaś pozwalają wejść w alchemię solówek, ponieważ słychać, jak gitarzysta przesuwa palce po strunach.

034 039 HIFI 07 2018 002

W stopkę można
wkręcić kolec…
albo wcisnąć gumkę
bezpieczną dla parkietu.


Potęga orkiestry symfonicznej i chóru w nagraniu kantaty „Carmina Burana” Carla Orffa wgniata w fotel, o ile nie żałujemy mocy wzmacniacza. Na wysokich poziomach głośności kolumny ożywają, nie gubiąc przy tym szczegółów. Scena wydaje się niewzruszona, a co najważniejsze – równowaga tonalna nie ulega zmianie i pozostaje niemal idealna.

034 039 HIFI 07 2018 002

W stopkę można
wkręcić kolec…
albo wcisnąć gumkę
bezpieczną dla parkietu.

 

034 039 HIFI 07 2018 002

Można też użyć
i gumki, i kolca.


Monitor Audio Silver 300 sprawdzają się zarówno w jazzie, rocku, jak i muzyce klasycznej. Sprawdzają się nawet… w kinie domowym. To uniwersalne narzędzie do przyjemnego spędzania czasu przy muzyce. Do tańca i do różańca. Podłączenie do nich dwu- czy nawet trzykrotnie droższego wzmacniacza nie będzie mezaliansem. Obdarzone zaufaniem zamożniejszego audiofila, odwdzięczą się brzmieniem z wyższej półki.

034 039 HIFI 07 2018 002

Elegancję i smukłość sylwetki
podkreśla czerń lakieru.

 

034 039 HIFI 07 2018 002

Dwa otwory bas-refleksu;
terminale tuż nad podłogą.
Widać śruby mocujące głośniki.


Konkluzja
Słuchając wcześniej głównie kolumn za 15-60 tys. zł, nie spodziewałem się rewelacji za 7500 zł. A tu taka niespodzianka! Zachowam Silver 300 w życzliwej pamięci. Powiem więcej: będę za nimi tęsknił.

 

2018 08 27 14 30 01 034 039 HIFI 07 2018.pdf Adobe Reader

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Janusz Michalski
Źródło: HFM 07-08/2018


Pobierz ten artykuł jako PDF