HFM

artykulylista3

 

Avalon Acoustics Indra

52-56 06 2010 01Avalon należy do grona firm, wyznaczających obszar ścisłego hi-endu. Razem z Wilsonem i kilkoma innymi markami tworzą arystokrację na polskim rynku. Owszem, są i inni wytwórcy, którzy zapuszczają się w przedziały cenowe swobodnie przekraczające 100000 zł, jednak albo nie zaliczają się do „specjalistów” (oferują także linie budżetowe), albo ich historia jest zbyt krótka, by można było mówić o ugruntowanej pozycji.

Obie wspomniane firmy produkują wyłącznie kolumny. Mają pozycję podobną do Bentleya czy Porsche, a zorientowanym wystarczy sama nazwa, aby wiedzieli, co w trawie (a raczej: w portfelu) piszczy. Wprawdzie znajdą się tańsze modele, tak jak w przypadku sportowych bolidów, ale po jednym spojrzeniu na najtańszego Avalona... wiadomo, że to gorzej niż Boxster.

Czytaj więcej...

Thiel CS 1.6

49-52 07-08 2010 01Thiel należy do ścisłego grona amerykańskich legend. Przez ponad 30 lat firma dorobiła się silnej pozycji na high-endowym rynku. Podstawą sukcesu była wizja i przygotowanie techniczne jej założyciela – Jima Thiela, który już w wieku 12 lat zajmował się naprawianiem odbiorników radiowych, a w wolnym czasie grał na fortepianie. Kiedy zdobył wykształcenie matematyczno-fizyczne, zaczął konstruować kolumny w oparciu o dość oryginalne, jak na tamte czasy, pomysły.

Thiel doszedł do wniosku, że szczególną uwagę należy zwrócić na spójność czasową i fazową sygnału. Najprostszym, a przy tym skutecznym sposobem jest odchylenie przedniej ścianki kolumn do tyłu. Kiedy dystans pomiędzy przetwornikami a słuchaczem jest taki sam,

Czytaj więcej...

Triangle Magellan Cello SW2

Mag 20-23 09 2010 01Oferta firmy Triangle, specjalizując się w produkcji kolumn głośnikowych, jest przejrzysta. Tworzą ją cztery główne serie, od najtańszych PG09 - złożonej tylko z trzech modeli - przez najbardziej rozbudowaną Espirit EX, następnie Genese, aż po najwyższą Magellan.

Początek tej ostatniej dały ogromne flagowce, nazwane po prostu Magellanami. Zaprezentowano je na początku XXI wieku. Przez pewien czas stanowiły jednostkowy pomnik możliwości francuskiej wytwórni, aż w 2006 roku rozrosły się do rozmiarów całej nowej linii.
Testowane Magellany Cello SW2 to najmniejsze podłogówki ze szczytowej linii, co nie znaczy, że są to zestawy małe. Przeciwnie, to pokaźne trójdrożne kolumny ze zdublowanymi przetwornikami niskotonowymi. Każdy kolejny model serii jest większy, aż po modułowe „Kolumny Zygmunta” o nazwie Grand Concert, które zastępują pierwsze Magellany.

Czytaj więcej...

Wilson Benesch Square Two

34-39 09 2010 01Historie producentów sprzętu hi-fi zazwyczaj zaczynają się podobnie. Audiofile dobrze znają opowieści o zapaleńcach, którzy składali swoje pierwsze wzmacniacze na kuchennym stole. Niektórzy zaczynali od urządzeń przeznaczonych dla profesjonalistów lub brali udział w wielkich projektach badawczych (np. BBC). Zdobyte doświadczenia przenosili potem do produktów wytwarzanych pod własną marką. W przypadku Wilsona Benescha początek był zupełnie inny.

Zaczęło się od wizyty w banku i założenia konta. Początkowy bilans nie był porażający – 10 tysięcy funtów na rachunku i kolejne 15 tysięcy linii kredytowej. Pieniądze miały umożliwić badania nad wykorzystaniem nowych materiałów w sprzęcie hi-fi. Właściciele firmy musieli mieć dar przekonywania, bo w niedługim czasie uzyskali dotację z brytyjskiego Ministerstwa Handlu i Przemysłu – kolejnych 25 tysięcy funtów.
Niemal natychmiast ruszyły prace nad zastosowaniem włókiem węglowych w sprzęcie hi-fi.

Czytaj więcej...

Xavian Giulietta

26-28 09 2010 01Xaviany Giulietta są od Spendorów A6 o 1000 zł droższe. Ale nie sądzę, by ta informacja miała istotne znaczenie dla osób decydujących się pomiędzy dwoma opisywanymi modelami.

Obie kolumny są w pewnym sensie monitorami, które nie potrzebują podstawek. Obie są dwudrożne i powstają w Europie. Obie też realizują tradycyjne założenia i stanowią kanon klasycznego piękna. Kanciastość dla dzisiejszych projektantów to chyba temat tabu, bo w każdych „nowoczesnych” kolumnach znajdziemy miłe dla oka zaokrąglenia.

Czytaj więcej...

Spendor A6

22-24 09 2010 01Podobnie jak A5, „szóstki” nie są zbyt duże. 85 cm wzrostu może niektórych rozczarować, tym bardziej, że kolumienki kosztują 10000 zł.

Bo też nie są to zestawy dla osób, które chcą się nimi ogłuszać lub nagłaśniać prywatki. Spendor kieruje swą ofertę do doświadczonych audiofifilów, dawno mających za sobą fascynację decybelami i wielkimi membranami (chociaż w SP 100 siedzi prawdziwy smok). Jego klienci poszukują w dźwięku prawdy o muzyce, kultury i zwykle nie odchodzą zawiedzeni. Co więcej, wracają, a ostatnim etapem wtajemniczenia są monitory BBC. Mówi się, że trzeba do nich dorosnąć i jest w tym sporo prawdy. A6 to doskonały kompromis dla niezdecydowanych. Łączy bowiem zalety klasycznej konstrukcji opracowanej dla radiowców z wygodą kolumny podłogowej.

Czytaj więcej...