HFM

artykulylista3

 

Audio Pro Wigo WI-60

23-39 03 2010 AudioProWigoWI-60 01Niewielu producentów może się pochwalić tak oryginalną ofertą, jak Audio Pro. Szwedzka firma istnieje od 1978 roku i ma obecnie dystrybutorów w 30 krajach.

Poszukując w Internecie informacji o Audio Pro, trafiłem na kilkanaście katalogów. Każdy zawierał co innego. Różnice nie ograniczały się do kolejnych serii kolumn. Te wprawdzie są głównymi bohaterami cenników, ale czego jeszcze tam nie ma... Najbardziej spodobały mi się dziwaczne stacje dokujące – przenośne, wyglądające jak spora walizka, w dodatku oprawione w skórę. Wzornictwo? Trochę retro, trochę przypominające wyposażenie domu z „Mechanicznej pomarańczy”.

Czytaj więcej...

Xavian XN 360

66-72 04 2010 01W 1996 roku w czeskiej Pradze powstała niewielka manufaktura, wytwarzająca kolumny głośnikowe pod intrygującą marką Xavian. Jej założyciel – Roberto Barletta – jest stuprocentowym Włochem, a przeprowadzkę na północ zawdzięcza swej czeskiej żonie.

Choć przez czternaście lat katalog Xaviana rozrósł się do blisko dwudziestu modeli kolumn i subwooferów, eksportowanych do kilkunastu krajów świata, firma zachowała status niewielkiego warsztatu rzemieślniczego i nie ma nic wspólnego z masową produkcją. W manufakturze Barletty kolumny są wytwarzane, a nie produkowane. Różnica z pozoru niewielka, ale bardzo istotna.

Czytaj więcej...

Geithain ME 800K

56-65 04 2010 01Na Audio Show 2009 byliśmy świadkami wielu ciekawych prezentacji. Na mnie największe wrażenie wywarły studyjne monitory ME 800K niemieckiej firmy Geithain. Masywne skrzynie, ustawione w rogach hotelowego pokoju, najzwyczajniej w świecie nie miały prawa zagrać, a zabrzmiały tak, że zgromadzonym słuchaczom pospadały kapcie.

Zamiast się ugotować w niewielkim pomieszczeniu, potężne głośniki zagrały dźwiękiem namacalnym i realistycznym, niczym wysokiej klasy audiofilskie monitory. W dodatku dysponowały ogromnym potencjałem dynamicznym,

Czytaj więcej...

Hansen Audio Prince V2

52-55 04 2010 01Hi-end to zabawa dla wtajemniczonych. W elitarnym klubie liczą się nie tylko marki, które zdążyły obrosnąć legendą, ale także ludzie, którzy za nimi stoją. Produkt może być znakomity, ale powinien powstać na bazie jakiejś filozofii. Jedni wprowadzają w życie przedziwne pomysły; inni trzymają się sprawdzonych rozwiązań. Wyczynowe kolumny to zazwyczaj nic innego, jak materializacja wizji konstruktora, który nie musiał się przejmować kosztami i zaprojektował zestawy, w swoim mniemaniu, idealne.

Lars Hansen od najmłodszych lat interesował się sprzętem grającym. Studiował elektronikę i akustykę, pracował dla kilku producentów audiofilskiej aparatury, aż wreszcie, w 2003 roku, postanowił założyć własną firmę.

Czytaj więcej...

Vandersteen 3A Signature

46-51 04 2010 01Vandersteen rzadko gości na łamach czasopism hi-fi. A szkoda, ponieważ produkuje niezwykle ciekawe kolumny. Ewenementem jest choćby to, że większość konstrukcji liczy sobie ponad 30 (!) lat. Innymi słowy, powstały w czasach, gdy szczytem polskiej myśli technicznej były Altusy. Wprawdzie kolumny Vandersteena różnią się od wrześnieńskich, ale i tak przy współczesnych konstrukcjach wyglądają jak żywe dinozaury.

Cała oferta amerykańskiej manufaktury składa się z kilku modeli podłogowych, monitorów, głośników centralnych i subwooferów. Oczywiście dwa ostatnie powstały stosunkowo niedawno, ale testowanemu dziś 3A stuknęły właśnie trzy dychy.

Czytaj więcej...

Yamaha Soavo 3

15-33 04 2010 YamahaSoavo3 01Yamaha coraz większą wagę przywiązuje do stereo. I to nie tylko systemów w rodzaju Piano Crafta. Stara się też konkurować ze specjalistami od hi-fi z wyższej półki.

W działalności koncernów najważniejsze są wyniki. Czasem odnoszę wrażenie, że niekoniecznie przekładające się na zyski. Liczy się rosnąca krzywa na tablicy w sali konferencyjnej. Nikt tak naprawdę nie potrafi zliczyć kosztów funkcjonowania molocha, za to nowomowa w polskich oddziałach kwitnie. Klienci ciągle dostają podobne, często coraz gorsze produkty, a tak zwany „wizerunek” kształtuje się na zlotach dilerów.
Yamaha na tym tle zaczyna się wyróżniać. Nie przez sponsorowanie potańcówek transmitowanych w TV, ale przez produkcję tego, czego klienci oczekują. Pierwszym przykładem była stereofoniczna seria 2000. Wzmacniacz i CD mogły śmiało konkurować z konstrukcjami audiofilskich manufaktur. Za nimi pojawiły się tańsze mutacje, także udane. Do tej grupy dołączyły kolumny. Zanim konkurenci zauważą ten trend, Japończycy być może odbudują pozycję na rynku drogiego stereo, bo przecież nie tylko Piano Craftem i amplitunerami świat stoi.

Czytaj więcej...