HFM

artykulylista3

 

Yamaha Soavo 3

15-33 04 2010 YamahaSoavo3 01Yamaha coraz większą wagę przywiązuje do stereo. I to nie tylko systemów w rodzaju Piano Crafta. Stara się też konkurować ze specjalistami od hi-fi z wyższej półki.

W działalności koncernów najważniejsze są wyniki. Czasem odnoszę wrażenie, że niekoniecznie przekładające się na zyski. Liczy się rosnąca krzywa na tablicy w sali konferencyjnej. Nikt tak naprawdę nie potrafi zliczyć kosztów funkcjonowania molocha, za to nowomowa w polskich oddziałach kwitnie. Klienci ciągle dostają podobne, często coraz gorsze produkty, a tak zwany „wizerunek” kształtuje się na zlotach dilerów.
Yamaha na tym tle zaczyna się wyróżniać. Nie przez sponsorowanie potańcówek transmitowanych w TV, ale przez produkcję tego, czego klienci oczekują. Pierwszym przykładem była stereofoniczna seria 2000. Wzmacniacz i CD mogły śmiało konkurować z konstrukcjami audiofilskich manufaktur. Za nimi pojawiły się tańsze mutacje, także udane. Do tej grupy dołączyły kolumny. Zanim konkurenci zauważą ten trend, Japończycy być może odbudują pozycję na rynku drogiego stereo, bo przecież nie tylko Piano Craftem i amplitunerami świat stoi.

Czytaj więcej...

Triangle Antal Ex

15-33 04 2010 TriangleAntalEx 01Antal to jedna z najbardziej znanych konstrukcji Triangla. Kolejne wcielenie zamyka u góry serię Ex, a rozwiązania techniczne wzorowano na flagowych Magellanach.

Linia Esprit Ex zawiera dwa monitory: Titus (2700 zł) i Comete (3500 zł) oraz dwie podłogówki: Altea i Antal. Francuską firmę zwykliśmy traktować jako oryginalną i ortodoksyjną. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, abyśmy zbudowali system do kina domowego. Wystarczy dokupić głośnik centralny Voce (1590 zł) i efektowe Heyda (2450 zł). Z wyborem subwoofera także nie powinno być problemu. Triangle proponuje trzy modele, pasujące do każdej linii.

Czytaj więcej...

Neat Motive 1

15-33 04 2010 NeatMotive1 01Neat to jedna z ostatnich firm, opierających się rynkowym trendom. Od lat w niezmieniony sposób produkuje niemal takie same kolumny.

Najbardziej oryginalne wydaje się, że dobór komponentów, strojenie obudów i wiele innych etapów konstruowania zespołów głośnikowych odbywa się „na ucho”. W czasach powszechnie stosowanych symulacji komputerowych stworzonych przez inżynierów dla inżynierów wpływ subiektywnych odczuć wydaje się pomijalny. Tymczasem Neat twierdzi, że koncentracja na walorach technicznych powoduje utratę najważniejszej części audiofilskiej pasji, czyli muzyki.

Czytaj więcej...

Monitor Audio Silver RX 6

15-33 04 2010 MonitorAudioSilverRX6 01Wieść niesie, że nowe Silvery są w każdym porządnym sklepie i dobrze się sprzedają. Patrząc na RX 6, trudno się dziwić.

W stosunku do kolumn za niewiele więcej niż 4000 zł komplement „piękne” pada rzadko. Silver RX 6 w pełni na niego zasługują. Jakość wykonania, fornir i dopieszczenie szczegółów wykraczają poza subiektywizm gustów. Projektanci nie szczędzili zdobień, ale są one na tyle dyskretne, że nikt im nie zarzuci odpustowości. Powodem popularności „szóstek” jest także cena. W podobnej trudno szukać kolumn o zbliżonej jakości wykonania, a apetyty rozbudzają dodatkowo opinie o brzmieniu. Faktycznie, seria RX jest niezwykle udana i dystrybutor zapewne drży, aby komuś nie wpadło do głowy wymienić jej na „lepszą”.

Czytaj więcej...

Focal Chorus 716 V

15-33 04 2010 FocalChorus716V 01Nie ujmując innym producentom znad Sekwany, uważam, że Focal proponuje obecnie najbardziej uniwersalne francuskie kolumny.

To cieszy, bo zwykle wielcy gracze pozostają w ogonie tego, co są w stanie pokazać małe specjalistyczne firmy. Teoretycznie to bez sensu, bo przecież właśnie potęgi takie jak Focal, B&W czy JBL dysponują najbardziej zaawansowanymi laboratoriami i pełnymi jajogłowych zespołami badawczymi. Nie mogą?

Czytaj więcej...

Epos M16i

15-33 04 2010 EposM16i 01Eposa pamiętam z czasów, kiedy produkował kultowe, choć wymagające monitory. We wczesnych latach 90. były to głośniki dla wtajemniczonych.

Robin Marshall założył firmę w 1983 roku, ale dopiero otwarcie granic Polski spowodowało, że jego skrzynki pojawiły się nad Wisłą. Najpierw był to prywatny import, ale wkrótce pojawił się dystrybutor. Mimo to większość monitorów nadal sprzedawali „emisariusze” – domokrążcy, prezentujący je głównie ze wzmacniaczami Musical Fidelity A1 (kultowy „kaloryfer”), potem Sugdena itp.

Czytaj więcej...