fbpx

HFM

artykulylista3

 

Epos Elan 35

30-34 09 2012 01Eposa założył w 1983 roku Robin Marshall. Jego celem było konstruowanie zestawów głośnikowych, które nie będą sztuką dla sztuki, ale trafią pod strzechy.

 

Przez dłuższy czas katalog składał się tylko z dwóch purystycznych monitorów. Ich charakterystycznym rozwiązaniem była zwrotnica zredukowana do minimum, czyli jednego opornika wiszącego na przewodzie prowadzącym do głośnika wysokotonowego. Przetwornik nisko-średniotonowy pozostawał nie filtrowany, co miało czynić brzmienie „akustycznym” (jak mawiali ówcześni audiofile).

Avcon Suestado

Mag 04-07 09 2009 01Siedziba krajowej firmy głośnikowej Avcon mieści się w Błoniu. Niezbyt oryginalna nazwa to ponoć skrót od Audio Video Consultants, co stanowi pewne usprawiedliwienie. W przeciwieństwie do niektórych producentów nie próbuje zaimponować rynkowi wieloma seriami kolumn (często i tak dostępnymi tylko wirtualnie). Nie celuje też w niski pułap cenowy.

Oferta Avconu obejmuje kilka modeli – starannie zaprojektowanych, elegancko wykończonych, stosunkowo kosztownych, ale też nie przebijających cenami sufitu.

Adam Audio Column Mk III Pasive + Adam Audio Pencil Mk III Active

68-72 10 2009 01Pełna nazwa firmy brzmi: Adam Professional Audio. Wyjaśnia to wiele, a fakt, że firma stara się zaistnieć również na rynku amatorskim, jest dosyć oryginalną praktyką. Konstruktorzy nie stosują jednak dwóch taryf (która jest ulgowa, to już kwestia indywidualnych preferencji i doświadczeń), tylko konsekwentnie realizują te same rozwiązania w dwóch odrębnych katalogach.

W studiu i w domu
W „profesjonalnym” znajdziemy kilkanaście konstrukcji, które mają zaspokoić zapotrzebowanie studiów. Są to wyłącznie monitory, ponieważ używa się ich w reżyserce. Jeżeli bas nie pokazuje wystarczającej głębi, można dokupić subwoofer. Oczywiście, odsłuchy występują w wersji pasywnej i aktywnej, ale rzadko kto zawraca sobie głowę pierwszą opcją. Sytuacja odwrotna niż na rynku amatorskim, co powinno uzmysłowić praktyczne podejście reprezentowane przez dźwiękowców. Czy słuszne? W tym wypadku problem nie leży w słuszności, ale w innym myśleniu.

Thiel SCS4 + SS2

42-47 10 2009 01Systemy 2.1 wywołują u audiofilów dwa rodzaje skojarzeń. Oba negatywne. Pierwsze to zubożona wersja kina domowego. Drugie – tanie głośniki do komputera z plastikowym pudłem produkującym nie tyle bas, co podmuchy dudniącego powietrza. Może dlatego monitory wspomagane subwooferem nie chcą się przyjąć w świecie srebrnych kabli i lampowych końcówek mocy? Zobaczmy, co na ten temat mają do powiedzenia Amerykanie.

 

Thiel to jedna z legend amerykańskiego high-endu. Kolumny z obłym, lakierowanym na czarno frontem i oryginalnymi przetwornikami są jak samochody Porsche – od dawna w klubie najlepszych i mało prawdopodobne, by kiedykolwiek go opuściły. Założona przez Jima Thiela firma może się pochwalić ponadtrzydziestoletnią tradycją. Na to słowo należy położyć szczególny nacisk, bo mimo wielu nowoczesnych rozwiązań jest uznawana za konserwatywną i chyba nawet konto na Facebooku tego nie zmieni.

Harbeth Monitor 40.1

78-86 11 2009 01Harbeth to dziś jedna z najbardziej szanowanych, choć wcale nie największych wytwórni zestawów głośnikowych. Specjalizuje się w monitorach; tak do użytku domowego, jak i studyjnego. Nie mogło być inaczej, skoro jej założycielem był Dudley Harwood – inżynier BBC i kolega z pracy niejakiego Spencera Hughesa, znanego szerzej jako twórca innej brytyjskiej legendy – Spendora.

Harwood pracował w BBC dłużej od Hughesa, który zdecydował się odejść w 1969 roku. Nie z pustymi rękami i nie bez pomysłu na przyszłość. W teczce zabierał patent na materiał o nazwie bextrene.

Xavian Mia II

45-60 11 2009 XavianMiaII 01Xavian to niewielka manufaktura, której produkty są dostępne w trzynastu europejskich krajach. U nas również, dzięki czemu możemy się przyjrzeć drugiej wersji monitorów Mia.

Xavian nie należy do grona potentatów, ale jego kolumny są dopracowane w każdym szczególe. Nawet najtańsze zestawy mogą się pochwalić jakością wykonania, która część utytułowanej konkurencji wpędzi w kompleksy. Choć powstają w czeskim Kladnie, mają włoską duszę. Firmę założył Włoch – Roberto Barletta.
Obecnie katalog składa się z dwóch serii: XC i XN – razem 13 konstrukcji. Do tego dwa subwoofery i dwa rodzaje podstawek: drewniane i metalowe.