fbpx

HFM

artykulylista3

 

Naim Ovator S-400

30-33 09 2013 01 W 1969 roku temu niejaki Julian Charles Prendergast Vereker założył firmę Naim Audio Visual. Pierwszym jej produktem było urządzenie służące do świetlnej oprawy koncertów. Dopiero dwa lata później pojawiły się wzmacniacze, początkowo wykonywane głównie na zamówienie znajomych.

W 1973 roku Vereker zdobył kontrakt na dostawę sprzętu nagłaśniającego do Radia Capital i dzięki niemu wypłynął na szerokie wody. I właśnie ze wzmacniaczami Naim jest kojarzony najczęściej.
Od początków działalności Julian Vereker lekko dystansował się od mainstreamowego hi-fi. Jako jeden z nielicznych zwracał np. uwagę na niebagatelną rolę zasilania, pętle masy i materiały używane do produkcji obudów, co przekładało się na konkretne rozwiązania stosowane w jego urządzeniach.
Po śmierci założyciela w 2000 roku nowi szefowie firmy nie zmienili nic z jej filozofii. Nie ulegli także pokusie „optymalizacji kosztów” poprzez przeniesienie produkcji do Chin; zresztą jako nieliczni.

Chario Academy Sonnet

40-45 07 2013 01Włoskie kolumny kojarzą się z dopracowaną stylistyką i dźwiękiem o pięknej średnicy. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że to nie Sonus Faber, lecz właśnie Chario jest firmą, która powstała wcześniej (o całe osiem lat) i zapoczątkowała niepowtarzalną tradycję symbiozy stolarki z muzyką, dokładając do niej rozbudowaną filozofię i szereg teorii naukowych z dziedziny psychoakustyki.

Chario to nazwa zespołu muzycznego, który w latach 60. założyli dwaj szkolni przyjaciele z Mediolanu: Carlo Gino Vicenzetto i Mario Marcello Murace.

Elac 60.2

32-34 07 2013 01W audiofilskich kręgach Elac słynie z drogich konstrukcji wyposażonych w „grzybki” 4Pi. Nieco niżej w cenniku stoją modele z wstęgowymi tweeterami JET, zaś na samym dole ulokowały się standardowe konstrukcje pozbawione wspomnianych wodotrysków.

Nie myślcie jednak, że można je kupić za psie pieniądze. Większość kolumn Elaca powstaje w niemieckim mieście Kiel, więc koszty pracy zdecydowanie przewyższają dalekowschodnie standardy. Na szczęście, jakość wykonania idzie z nimi w parze.
Testowany zestaw wielokanałowy wchodzi w skład serii 60.2, obecnej w katalogu od ładnych kilku lat. Znajdują się w niej dwa modele kolumn podłogowych, para monitorów i głośnik centralny. Dwójka po kropce wskazuje na modyfikacje, jakim w tym czasie ją poddano.
Jedynym obcym elementem w teście był aktywny subwoofer SUB 111.2 ESP. Dla basowych dopalaczy Elac stworzył oddzielną grupę.

Budowa
Pojęcie „niemieckiej myśli technicznej” od razu nasuwa skojarzenia z „samochodami dla ludu”, które wprawdzie nie grzeszą urodą, ale oferują ponadprzeciętną jakość wykonania i niezawodność. Elaki idą znacznie dalej, bo choć wpisują się w tradycję niemieckiej solidności, to trudno im odmówić walorów wizualnych.
Wszystkie obudowy wykonano z MDF-u o grubości 22 mm i wykończono winylową okleiną drewnopodobną w kolorze węgla drzewnego. Do wyboru jest też orzech, ale obawiam się, że z daleka może zalatywać plastikiem. Czerń jest w pełni akceptowalna.
Fronty zakryto plastikowymi panelami imitującymi lakier fortepianowy. Poza funkcjami estetycznymi mają za zadanie zasłaniać mocowania głośników. W połączeniu ze srebrzystymi membranami efekt jest niczego sobie. W plastikowe panele wtopiono małe magnesy przytrzymujące maskownice. Dzięki temu po zdjęciu siatek błyszczące powierzchnie pozostają nieskalane gniazdami.

Avantgarde Acoustic Uno Fino

Mag 12-15 06 2013 02Dobra wiadomość dla zwolenników kolumn tubowych – Avantgarde Acoustic wchodzi pod strzechy. Recenzowany model ma nie tylko dopełnić serię Uno, ale też stać się pierwszą kompaktową konstrukcją tubową do niewielkich pomieszczeń. Według zapewnień producenta, Uno Fino to w zasadzie pomniejszona wersja znanego modelu Uno G2.

Zastosowano tu identyczne przetworniki, tuby i wzmacniacz w sekcji aktywnej. Uno Fino różnią się od G2 kompaktowymi rozmiarami oraz wykorzystaniem w sekcji niskotonowej nowych, 20,5-cm przetworników zamiast „dwudziestek piątek”.

Elac BS 63.2

15-51 05 2013 ElacBS63 01Firma z Kilonii robi swoje od wielu lat. Panowie założyli biznes tak dawno, że najstarsi górale nie pamiętają, kiedy.

Początki działalności to rok 1926, natomiast zwrot w kierunku hi-fi nastąpił w roku 1948. Pierwszym spektakularnym sukcesem okazał się gramofon walizkowy, sprzedany w milionach egzemplarzy. Elac był znany z doskonałych wkładek, w tym pierwszej stereofonicznej na świecie (1957). Potem były już głośniki – na tym polu firma ma wiele osiągnięć. Dzisiaj natomiast jest ostoją tradycji i rzetelnej roboty. Kolumny są produkowane w Niemczech, a katalog jest odporny na chwilowe trendy w kierunku bylejakości i plastikowej tandety. Elac to zawsze klasa, dobre materiały i nowoczesna technologia. Konkurencja romansuje z masowym (a raczej, chciałoby się powiedzieć: biedronkowym) rynkiem i dostarcza „żer dla skner”, a Elac płynie pod prąd. Może tanio nie kupisz, ale wiesz, co masz.

Budowa
Rzut oka na BS 63.2 wystarczy, aby docenić bezkompromisowe podejście. Na tle konkurencji z testu pod względem urody z Elakiem może walczyć Dali, Xavian czy Definitive Technology, ale BS-y ten pojedynek powinny wygrać w większości przypadków, zwłaszcza kiedy zobaczymy je na żywo. Aż miło spojrzeć na te duże (7 kg sztuka) skrzynki, wykonane perfekcyjnie i przyciągające wzrok efektowną, ale klasyczną formą. Obudowy są zrobione z płyt MDF i tylko do jednego można mieć zastrzeżenia: zostały wykończone winylową folią, nie fornirem.

Definitive Technology SM 45

15-51 05 2013 DefinitiveTechnologySM45 01Firma Definitive Technology po dłuższej nieobecności wróciła do Polski. To ciekawe kolumny i szkoda, że tak niewiele o nich wiadomo.

Wiele tłumaczy krótka obecność na rynku, ale żeby tak w ogóle nic? W Internecie, gdziekolwiek – szukanie informacji to czynność równie owocna, jak wyciskanie sera z kamienia. Na temat DT w języku polskim nie ma dosłownie nic, oprócz strony dystrybutora, która także pokazuje się dopiero po ustaleniu zaawansowanego filtru w Googlach.