HFM

artykulylista3

 

Diapason Astera

mhfm1830022014001 Komplementy pod adresem Diapasonów same cisną się na usta. Uznanie budzi nie tylko przepiękny projekt wizualny i doskonałe wykonanie, ale również pogodzenie ich z przemyślaną obudową. Widać, że kolumny konstruował ktoś świadomy technicznych zagadnień i obdarzony zmysłem estetycznym.

Astery wykonuje się ręcznie z litych klepek różnej grubości. Drewno z orzecha Canaletto sezonuje się, a następnie klei z klepek bryłę, którą później obrabia się do żądanego kształtu. Wykończenie półmatowym lakierem podkreśla urodę skrzynek. Ścięcia przedniej ścianki są głębokie, co sprawia, że Diapasony przypominają kształtem diament. Jest to rozwiązanie bardzo dobre z punktu widzenia akustyki. Przy tym ładne, jednak kosztowne w wykonaniu. Poza efektem wizualnym, taka konstrukcja zapobiega powstawaniu pasożytniczych rezonansów i pomaga zestawom „znikać” z pomieszczenia. Fali dźwiękowej łatwiej opłynąć obudowę. Zaokrąglenie narożników zmniejsza dyfrakcję fal na ostrych krawędziach.

Dynaudio Focus 160

mhfm1430022014001 Dynaudio nie trzeba nikomu przedstawiać. Firma ma u nas wielu zagorzałych zwolenników. Jej cechą rozpoznawczą jest głośnik wysokotonowy – od zawsze jedwabna kopułka, której różne wersje nosiły nazwy Esotar czy Esotec. Ta tradycja jest kultywowana do dziś.

Dynaudio Focus 160 to dwudrożne zestawy podstawkowe z serii pokazanej po raz pierwszy na wystawie w Monachium w 2011 roku. Przetworniki zostały zamknięte w obudowie typu bas-refleks, wentylowanej z tyłu. Kolumna lekko zwęża się do tyłu w celu redukcji fal stojących. Wykonano ją starannie i estetycznie.

RLS Umbriel II

mhfm1030022014001 Na tle coraz bardziej fantazyjnych współczesnych kolumn oferta firmy RLS jawi się niczym ostoja konserwatyzmu. Proste, solidne obudowy w kolorze drewna, żadnych udziwnień, klasyczne głośniki renomowanego producenta i – co dla odbiorcy najważniejsze – nieprzeciętne brzmienie za rozsądne pieniądze. W przypadku recenzowanych przez nas Oberonów II taka filozofia sprawdziła się bez pudła. A tym razem?

Umbriele przenoszą nas w czasie, a konkretnie gdzieś w okolice początku lat 90., kiedy królowały kanciaste, szerokie obudowy z głośnikami basowymi o średnicy sporego garnka. Stopniowo zaczęto zastępować ów garnek większą liczbą wooferów o mniejszej średnicy.

Castle Knight 2

hfm 062014 039Firma Castle powstała w 1973 roku w Wielkiej Brytanii. Stworzyli ją ludzie, którzy odeszli z innej brytyjskiej wytwórni – Wharfedale. Ta druga zaczęła się przekształcać w potężnego producenta tanich głośników.


Kiedy Wharfedale zasypywał rynek skrzynkami w przystępnych cenach, Castle celował w wyższy segment. Obie marki odnosiły sukcesy, ale ta druga zdobywała rynek wolniej.

Trenner & Friedl Pharoah

IMG 1213Wielu producentów stara się dorobić wyszukaną ideologię do przeciętnego produktu. Słyszymy o cudach na pograniczu magii albo kosmicznej technologii, a widzimy niczym niewyróżniające się skrzynki i pudełka.



Peter Trenner i Andreas Friedl podchodzą do tego inaczej: posługują się hasłami tak wyświechtanymi, że aż mdli przy cytowaniu: „nasze kolumny są najlepsze”, „brzmią lepiej niż droższa konkurencja” i tak dalej w radosnym tonie katalogu dla niezbyt rozgarniętych.
Natomiast same kolumny przyciągają wzrok. Są inne. Na tyle, że nawet wśród kilkunastu par w sklepie zwrócą na siebie uwagę.

Duevel Bella Luna Diamante

IMG 0049Bella Luna Diamante – drugi od góry model Duevela – udowadnia słuszność idei budowania kolumn spójnych fazowo. Wejście w intrygujące projekty wymaga odwagi. Ale skoro Dr House spróbował, to i redakcja się nie przestraszyła.


Filmowy doktor to oczywiście postać fikcyjna, a my – jak najbardziej realni. Ale przyjemnie jest przystępować do testu ze świadomością, że takie same kolumny umilają House’owi czas przy stawianiu karkołomnych diagnoz. Najwyraźniej sprzyjają oderwaniu się od utartych schematów myślenia i działania.