fbpx

HFM

artykulylista3

 

Amphion Argon 7L

image002123

Argon 7L  to drugi od góry model w katalogu Amphiona. Droższy jest tylko Krypton 3. W serii znajdziemy jeszcze o połowę tańsze podłogówki Argon 3L oraz monitory Argon 3 i Argon 1.





Do testu dotarła para Argonów 7L w kolorze białym. To najtańsza wersja wykończenia, w której możemy dodatkowo wybrać czarne maskownice przetworników nisko-średniotonowych lub czarną tubę wokół tweetera. Jest też wersja w czarnym lakierze i dwa naturalne forniry. Czego byśmy nie wybrali, wchodzimy w umowną strefę cenowego hi-endu.

Monitor Audio Silver RX 10

image003
Sukces, jaki odniosła w Polsce seria Silver, trudno nazwać nawet spektakularnym. „Szóstki” i „ósemki” były najlepiej sprzedającymi się podłogówkami w swoich cenach. A kosztują niemało, przynajmniej patrząc na sytuację ekonomiczną kraju i poczucie bezpieczeństwa finansowego klientów.



A może jest odwrotnie? Kiedy perspektywy niepewne i każdy ogląda złotówkę dwa razy, nie stać nas na kupowanie kiepskich rzeczy. W takim przypadku lepiej się szarpnąć i kupić raz, a dobrze.
Niewiele jest urządzeń, które można uznać za docelowe. W przypadku samochodu graniczy to z cudem. Sprzęt AGD też jest coraz bardziej zawodny; nawet telewizory to już nie legendarna długowieczność udanych kineskopów. Czasem można nawet odnieść wrażenie, że producenci specjalnie projektują rzeczy jednorazowe. Na tym tle ceny dobrego sprzętu hi-fi przestają szokować i coraz mniej ludzi reaguje zdziwieniem na pięciocyfrowe sumy. Bo jeśli coś ma być porządne, to musi kosztować.

Gauder Akustik Arcona 100

46-49 02 2014 01Budowa
Seria Arcona składa się z dwudrożnych monitorów Arcona 40, podłogowych modeli dwuipółdrożnych Arcona 60 i 80, recenzowanych dziś trójdrożnych Arcona 100 oraz głośnika centralnego FRC. We wszystkich wykorzystano głośniki wysokotonowe Air Motion Transformer (A.M.T.) konstrukcji Oskara Heila. Membrana tweetera ma przekrój harmonijki, w której poprowadzono ścieżki przewodzące sygnał.

Pracuje w silnym polu wytwarzanym przez magnes FeNdB (żelazo-neodym-bor). Ukształtowanie i kierunek ruchu membrany powodują, że poruszone powietrze wydostaje się przez jej szczeliny z prędkością pięciokrotnie wyższą niż w przypadku tradycyjnej kopułki. Decyduje to o dużej rozdzielczości głośnika. Do tego dochodzi jego wysoka efektywność.

Graj-end Holophone Number 3

60-62 12 2013 01

W świecie hi-fi zdarzają się oryginalne produkty. Ale nawet na ich tle Holofony Cezariusza Andrejczuka to latający talerz.

W małym miasteczku pod Białymstokiem powstała koncepcja, która nie ma nic wspólnego z obecnie produkowanymi kolumnami. Pan Cezariusz uważa, że świat hi-fi już dawno stanął na głowie. Pogoń za coraz mocniejszymi wzmacniaczami nijak mu nie pasuje do odtwarzania muzyki w domu, gdzie liczy się subtelność, prawda i przestrzeń, i gdzie tak naprawdę wykorzystujemy tylko kilka watów.
Porównanie do słuchawek wydaje się na miejscu. Dlaczego słyszymy w nich tak dobrze? Według konstruktora to proste: w dźwięku nie ma informacji odbitych od ścian, a pogłos pomieszczenia nie zaburza lokalizacji źródeł pozornych. „Normalne” kolumny kiepsko pracują w mocno wytłumionych wnętrzach, bo membrany ich głośników są zbyt ciężkie, nieruchawe, zbyt miękko zawieszone i za grube, by oddać mikrodynamikę i niuanse barwy. W tym drugim mają przeszkadzać syntetyczne materiały. Pogoń za mocą odbija się ponoć negatywnie na wszystkim, co ciche, subtelne i niemierzalne. Dlatego Cezariusz słuchał muzyki niemal wyłącznie w słuchawkach, a później postanowił skonstruować kolumny najbliższe tej idei.




JBL Studio Monitor 4307

58-59 12 2013 01

Komu się podobały Altusy? Pewnie nikt się nie przyzna, ale w duchu wiele osób tęskni do tej estetyki.

Tak już jest, że symbole młodości smakują jak szampan z truskawkami, a czas upiększa wspomnienia. Pamiętamy tylko dobre zdarzenia. Bo, przyznajmy szczerze, były to głośniki tanie, topornie wykonane i niekoniecznie wybitne. 4307 nawiązują do tamtej estetyki, ale prezentują się jak sen posiadacza Tonsili. To nieporównywalna jakość wykonania, komponenty i materiały. A wygląd? Powiedzmy uczciwie: tradycjonalistów i miłośników techniki zwali z nóg. Monitory są tak piękne w swojej surowości i studyjnej formie, że dech zapiera. Wyobraźcie sobie – na żywo wyglądają jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Oczywiście, to subiektywna opinia, bo wiele osób wybierze forniry i klasyczną urodę stereo, ale ja, kiedy zobaczyłem 4307 po raz pierwszy, wiedziałem, że potrzeba tylko pretekstu, aby trafiły do redakcji.




Revel M106

56-57 12 2013 01

Wiele legend hi-fi zaczynało działalność w garażu. Niektóre jednak od razu miały za sobą zaplecze ogromnego koncernu.

Tak było z Revelem. Kiedy Mark Levinson trafił pod skrzydła Harmana (JBL, AKG, Levinson, Revel) szybko zauważono, że firma wprawdzie jest w stanie zaoferować kolumny do ekskluzywnej elektroniki (JBL produkuje przecież bardzo drogie modele, cieszące się renomą na całym świecie), ale potrzebna jest marka pozycjonowana wyżej. Aby ją stworzyć, zatrudniono dwóch projektantów: Floyda Toole’a i Kevina Voecksa. Ten drugi miał już za sobą doświadczenia w Mirage’u i Snellu. Tool zajmował się badaniami w kanadyjskim National Research Council.
Obaj szybko uzgodnili metodę poszukiwań: syntezę podwójnych ślepych testów z wynikami pomiarów. A Harman? Zapewnił zaplecze, technologię i niemal nieograniczone finansowanie.
Pierwszą konstrukcją były podstawkowe monitory Gem. Wkrótce po nich pokazały się bardzo drogie serie Ultima, Salon i Studio, a ponieważ odniosły sukces, przyszła pora na nieco bardziej przystępne linie Concentra i Performa.