fbpx

HFM

artykulylista3

 

Usher Dancer Mini Two DMD

IMG 0029W wakacyjnym wydaniu „Hi-Fi i Muzyki” chwaliłem monitory Ushera. Tym razem przyszło mi poznać flagowy model z serii Dancer. Nie obejdzie się więc bez porównań.

O ile w przypadku kolumn podstawkowych określenie „mini” można jakoś przełknąć, to za każdym razem, gdy patrzę na Mini Two, uśmiecham się. To przecież słusznych rozmiarów i masy podłogówki.

JBL Studio 280

IMG 0028JBL to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek, nie tylko w świecie hi-fi. Swoją pozycję budował dłużej, niż sięga pamięć najstarszych górali.

JBL kojarzy się z amerykańskim brzmieniem i wykonaniem. Ma też mocne oparcie w rynku profesjonalnym i estradowym. Wprawdzie produkuje liczne gadżety, w rodzaju pierdziawek do komputera i telefonu, ale w powszechnej świadomości funkcjonuje jako wytwórca potężnych paczek, znanych z koncertów kapel rockowych, studyjnych monitorów oraz słusznych rozmiarów kolumn domowych.

Usher Dancer Mini-X Diamond

usher hfm072014001Założyciel i główny projektant Ushera, Tsai Lien-Shui, twierdzi, że da się podzespoły znane z produktów high-endowych stosować w konstrukcjach wycenianych na tyle rozsądnie, aby mogli się nimi cieszyć zwykli zjadacze chleba. Ta idea przyświeca mu od 1972 roku, kiedy to w niewielkim warsztacie tworzył podwaliny swojej firmy.

Już pierwsze produkty Ushera, jakie trafiły do Europy, wyróżniały się solidnym wykonaniem i niebanalnymi rozwiązaniami. Seria Dancer Mini z pewnością wpisuje się w ten kierunek. Mini-X to najnowszy model w linii i chyba jedyny, do którego tak naprawdę pasuje dopisek „mini”. Mini-One i Mini-Two to już słusznej wielkości i masy podłogówki. Teraz, po premierze monitorów, seria jest kompletna.

Diapason Astera

mhfm1830022014001 Komplementy pod adresem Diapasonów same cisną się na usta. Uznanie budzi nie tylko przepiękny projekt wizualny i doskonałe wykonanie, ale również pogodzenie ich z przemyślaną obudową. Widać, że kolumny konstruował ktoś świadomy technicznych zagadnień i obdarzony zmysłem estetycznym.

Astery wykonuje się ręcznie z litych klepek różnej grubości. Drewno z orzecha Canaletto sezonuje się, a następnie klei z klepek bryłę, którą później obrabia się do żądanego kształtu. Wykończenie półmatowym lakierem podkreśla urodę skrzynek. Ścięcia przedniej ścianki są głębokie, co sprawia, że Diapasony przypominają kształtem diament. Jest to rozwiązanie bardzo dobre z punktu widzenia akustyki. Przy tym ładne, jednak kosztowne w wykonaniu. Poza efektem wizualnym, taka konstrukcja zapobiega powstawaniu pasożytniczych rezonansów i pomaga zestawom „znikać” z pomieszczenia. Fali dźwiękowej łatwiej opłynąć obudowę. Zaokrąglenie narożników zmniejsza dyfrakcję fal na ostrych krawędziach.

Dynaudio Focus 160

mhfm1430022014001 Dynaudio nie trzeba nikomu przedstawiać. Firma ma u nas wielu zagorzałych zwolenników. Jej cechą rozpoznawczą jest głośnik wysokotonowy – od zawsze jedwabna kopułka, której różne wersje nosiły nazwy Esotar czy Esotec. Ta tradycja jest kultywowana do dziś.

Dynaudio Focus 160 to dwudrożne zestawy podstawkowe z serii pokazanej po raz pierwszy na wystawie w Monachium w 2011 roku. Przetworniki zostały zamknięte w obudowie typu bas-refleks, wentylowanej z tyłu. Kolumna lekko zwęża się do tyłu w celu redukcji fal stojących. Wykonano ją starannie i estetycznie.

RLS Umbriel II

mhfm1030022014001 Na tle coraz bardziej fantazyjnych współczesnych kolumn oferta firmy RLS jawi się niczym ostoja konserwatyzmu. Proste, solidne obudowy w kolorze drewna, żadnych udziwnień, klasyczne głośniki renomowanego producenta i – co dla odbiorcy najważniejsze – nieprzeciętne brzmienie za rozsądne pieniądze. W przypadku recenzowanych przez nas Oberonów II taka filozofia sprawdziła się bez pudła. A tym razem?

Umbriele przenoszą nas w czasie, a konkretnie gdzieś w okolice początku lat 90., kiedy królowały kanciaste, szerokie obudowy z głośnikami basowymi o średnicy sporego garnka. Stopniowo zaczęto zastępować ów garnek większą liczbą wooferów o mniejszej średnicy.