fbpx

HFM

artykulylista3

 

Duże paczki ponuraczki JBL Studio 290

image 371
JBL-a chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Głośniki tej marki można spotkać dosłownie na każdym kroku – od laptopów po sale kinowe. Gdyby ten tekst czytał Marsjanin, to pewnie nawet w jego latającym spodku znalazłyby się przetworniki z charakterystycznym pomarańczowym logo.


Katalog JBL-a został podzielony na dwie główne grupy: profesjonalną i amatorską. W tej drugiej zgromadzono kilkadziesiąt modeli podstawkowych i podłogowych, a także przeznaczonych do montażu w ścianie, subwooferów i głośników centralnych. Dla większej przejrzystości podzielono je na trzy serie: Studio 5, Studio 2 oraz ES.

Dynaudio Focus 200 XD

image-438
Dynaudio kuje żelazo, póki gorące. Zaledwie dwa lata po premierze Xeo – pierwszych w historii firmy aktywnych kolumn bezprzewodowych – prezentuje kolejny system, który ma wyznaczać kierunek na przyszłość. Tym razem mamy do czynienia z zestawami z wyższej półki, o znacznie większych możliwościach.




Na pierwszy rzut oka nowe Focusy nie różnią się od swoich pasywnych braci. Klasycznie elegancka obudowa (do wyboru okleiny w czterech kolorach) ma dyskretnie sfazowane krawędzie przednich ścianek oraz ścianki boczne zwężające się lekko do tyłu. Dzięki temu zabiegowi osiągnięto miłą dla oka lekkość, a przy okazji zmniejszono ryzyko powstawania niepożądanych odbić oraz fal stojących we wnętrzu kolumny.

Focal Aria 948

image-736Focal wydaje się obecnie najciekawszym dużym producentem zespołów głośnikowych na Starym Kontynencie. Świadczyć o tym może choćby rozpiętość oferty, od słuchawek i wielokanałowych miniaturek, przez głośniki instalacyjne, aż po kosztujące krocie ogromne kolumny, naszpikowane iście kosmicznymi technologiami. Należy przy tym podkreślić, że cała produkcja odbywa się we Francji, a wszechobecne chińskie macki omijają Saint-Étienne szerokim łukiem.

Niedawno w firmie zaszły zmiany kapitałowe (pisaliśmy o tym w HFiM 7-8/2014), ale pozostały one bez wpływu na proces produkcyjny. I całe szczęście!

Golden Ear Aon 3

image-512Audiofilski świat kojarzy mi się z konserwatyzmem. Sprawdzone rozwiązania techniczne, nierzadko charakterystyczne dla poszczególnych marek, od wielu lat są szlifowane i stosowane w kolejnych konstrukcjach ku zadowoleniu odbiorców. Wejść w towarzystwo wielkich z nową marką jest bardzo trudno, nawet jeśli cena jest atrakcyjna.


W tym kontekście pojawienie się w 2010 roku, w samym środku światowego kryzysu gospodarczego, marki Golden Ear można uznać za ruch dość ryzykowny. Zwłaszcza że mówimy o wybrednym rynku amerykańskim. Sprawcami przedsięwzięcia byli jednak dwaj panowie, którzy na branży hi-fi zjedli zęby – Sandy Gross i Don Givogue. Dysponowali 40-letnim doświadczeniem, zdobytym we wcześniejszych projektach: Polk Audio i Definitive Technology.

Rekomendacja niczego sobie.

Kudos X2

image 335Historia Kudosa rozpoczęła się w 1991 roku. Skromny katalog zawierał udane podstawki pod monitory. W 2006 roku Derek Gilligan wprowadził firmę do grona producentów zespołów głośnikowych.


Filozofia przyświecająca konstruktorom Kudosa nie zaskoczy nikogo. Wyprodukować kolumny, grające jak najlepiej w danym zakresie cenowym i dające możliwie największą radość ze słuchania – to bez wątpienia motto większości wytwórni. O jakości brytyjskich zestawów ma decydować połączenie prostego i eleganckiego wyglądu z rzetelnym podejściem inżynierskim oraz wykorzystaniem bardzo dobrych komponentów. 

Focal Electra 1008 Be II

focal004
Jeszcze kilka lat temu high-endowe zestawy na podstawkę były zarezerwowane dla prawdziwych pasjonatów tego typu konstrukcji. Wydając kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych, audiofile oczekiwali potężnych skrzynek, którymi można by się pochwalić przed gośćmi. Focal chadzał jednak własnymi ścieżkami i nawet w referencyjnej linii Utopia oferował monitory kosztujące równowartość miejskiego auta.

Obecnie coraz liczniejsze podstawkowe konstrukcje zdobywają szczyty cenników (Magico, TAD, Reimyo), więc monitory za 16 tysięcy przestają bulwersować. Ewenementem natomiast jest fakt, że opisywane dziś Electry 1008 Be II są obecne w katalogu Focala od 2010 roku. W dodatku jest to ich druga odsłona, nieznacznie ulepszona w porównaniu z pierwotnym modelem, co odsuwa pojawienie się nowych „tysiąc ósemek” o kolejnych kilka lat.