fbpx

HFM

artykulylista3

 

Spendor SP2/3R

64-71 02 2010 01Klasyczna linia Spendora obejmuje pięć modeli monitorów przeznaczonych do zastosowań studyjnych i domowych. Wszystkie bazują na opracowaniach BBC, która jeszcze w latach 60. XX wieku finansowała bezprecedensowy na skalę światową program badań nad materiałami i zestawami głośnikowymi mającymi zapewnić wysoką wierność reprodukcji dźwięku. Założyciel Spendora – Spencer Hughes – brał w nim czynny udział, aż w 1969 roku zdecydował się odejść na swoje.

Wiedza i doświadczenie zdobyte dzięki BBC okazały się bezcenne. Oczywiście przez lata poszczególne koncepcje ewoluowały, a stare przepisy realizowano wykorzystując nowe, coraz doskonalsze składniki.

Audio Physic Tempo VI

124128 2015 05 05
Za jedyną wpadkę można uznać Virgo III. Kiedy dostałem te kolumny do testu, pomyślałem, że już wkrótce po kolejnej firmie pozostanie jedynie wspomnienie dawnej świetności. Na szczęście kolejne wersje odwróciły niepokojącą tendencję. Virgo w piątym wcieleniu okazały się warte oczekiwania.

Do tego stopnia, że uznałem je nawet za ciekawsze od Avanti, co jednak mogło wynikać z faktu, że mój pokój trudno zaliczyć do obszernych salonów, a właśnie w takich droższy model powinien pracować. Cieszyłem się Virgo niezbyt długo, ponieważ kolumny, o których teraz przeczytacie, zburzyły mój wewnętrzny spokój. Przerzucając od góry do dołu płytotekę, stopniowo pozbywałem się wątpliwości.

Acoustic Energy Aegis Evo-1

aegisevo1
Aegis I to jeden z kultowych monitorów. Seria Aegis była już nie raz udoskonalana, a obecnie mamy do czynienia z kolejnym wcieleniem. EvoI to najmniejszy głośnik w linii, nie licząc Compactów, które przeznaczono do linii surroundów w kinie.


 Skoro już o nim mowa, linię uzupełnia Evo Centre, zbudowany na takich samych przetwornikach jak I oraz EvoSub — zasilany I50 W wzmacniaczem. Evo3 to z kolei spore kolumny podłogowe, wyposażone w jeszcze jeden, tym razem 16cm głośnik basowy. Seria jest, jak widać, krótka, ale da się z niej stworzyć 4 zgrabne systemiki A/V. I to tyle o kinie, bo Evo1 to rasowy monitor, do odsłuchu stereofonicznego.

 

Rebel Classic 10

1215 2015 06 02
Zawsze staram się wspierać polskie firmy, które poważnie zajmują się produkcją sprzętu hi-fi. Kiedy dobrze się przyjrzeć, okaże się, że nie jest ich, na szczęście, tak mało. W tym roku pojawiła się kolejna, o buntowniczo brzmiącej nazwie Rebel.

O ile marka faktycznie jest tworem nowym, to już nazwisko konstruktora funkcjonuje w audiofilskim światku od dawna. Pomysłodawcą przedsięwzięcia jest Jacek Hrynkiewicz-Struss, który oprócz tego, że jest synem swojego ojca (tego od wzmacniaczy Struss), jest także konstruktorem z doświadczeniem i podstawami wyniesionymi z Elektroniczno-Mechanicznych Zakładów Naukowych im. M. Kasprzaka w Warszawie.


Harbeth Super HL5

harbethhl5
Wygląd Super 1115 stanowi ewidentną negację współczesnych trendów wzorniczych. Z szeroką ścianką przednią i nietypowymi proporcjami Ilarbethy prezentują się tak staroświecko, że, paradoksalnie, mogą aspirować do miana awangardy.

 

Elac 510

elac510
Być może część z Państwa ta wiadomość zaskoczy, ale Elac istnieje od... 1926 roku. Co prawda, w początkach swej działalności niemiecka firma pracowała nad projektami, które z audio miały związek cokolwiek luźny, ale już w 1948 stała się pełnoprawnym uczestnikiem świata hifi.


Wtedy wlanie powstał „patefon" PWI, bestseller sprzedany w ilości 4 milionów egzemplarzy. Rok 1957 przyniósł rewolucję w postaci pierwszej stereofonicznej wkładki gramofonowej z ruchomym magnesem. W 1984 roku Elac zmodylikował profil działalności i zajął się projektowaniem i produkcją kolumn głośnikowych.