Nagroda roku - Nagroda specjalna
- Kategoria: Kolumny
Nagrodę specjalną przyznaliśmy – jak dotąd – tylko raz: kolumnom Bauta, ze względu na bezkompromisowość w ekstremalnym wydaniu. Vividy zasłużyły na nią za połączenie oryginalnego wzornictwa z perfekcją wykonania i high-endową jakością brzmienia.
Gauder Vescova MkII
- Kategoria: Kolumny
Gauder Akustik to inicjatywa dość nowa; pod tą marką działa od roku 2013. Jednak stojący za nią człowiek jest z branżą hi-fi związany o wiele dłużej. Dr Roland Gauder w latach 1997-2012 odpowiadał za projekty Isophona i dopiero po rozbracie z macierzystą wytwórnią postanowił pójść na swoje. Podobno dostał nawet od właścicieli praw do marki propozycję korzystania z niej, ale opłata była na tyle słona, że postanowił firmować przedsięwzięcie własnym nazwiskiem.
Gauder nie przejął praw do nazwy, ale przejął opracowane dla Isophona projekty. Następnie wzbogacił katalog o nowe modele i tak wyposażony rozpoczął budowę sieci dystrybucyjnej. Dziś firma jest już dobrze rozpoznawalna w audiofilskim świecie, natomiast wspomnienia o Isophonie systematycznie blakną. Jego nazwa będzie się jednak przewijać przy wielu okazjach. Ot, choćby takiej jak dzisiejsza recenzja modelu Vescova.
Focal Sopra No.1
- Kategoria: Kolumny
Czy ktoś pamięta rewanżowy mecz I rundy Pucharu UEFA w piłce nożnej pomiędzy Widzewem Łódź i Saint-Étienne, rozegrany jesienią 1979 roku w Saint-Étienne? Na boisku Boniek, Platini... łezka się w oku kręci. Może na trybunach siedział, mieszkający wtedy w tym mieście, Jacques Mahul? Choć niekoniecznie. Był przecież zajęty zakładaniem własnej firmy produkującej kolumny głośnikowe.
Firma Mahula przez wiele lat prowadziła podwójną działalność. Jako Focal produkowała przetworniki; jako JM-lab – gotowe kolumny. W 2002 roku nastąpiła unifikacja – od tamtej pory wszystko sygnuje Focal.
Więcej o historii nie będzie, może poza tym, że w ciągu minionych 38 lat Focal zdołał osiągnąć status pierwszoligowego gracza w branży głośnikowej. Udało się to dzięki konsekwencji i ciągłemu doskonaleniu przetworników. Powstają one zgodnie z fundamentalnym założeniem, które mówi, że możliwie najsilniejszy układ magnetyczny ma sterować możliwie najmniejszą masą możliwie najsztywniejszej membrany. Teoretycznie ideał osiągnięto już dawno: kanapkowa struktura woofera i odwrócona berylowa kopułka to znaki rozpoznawcze francuskiego potentata. Ale zatrzymanie się w rozwoju byłoby równoznaczne z pierwszymi taktami marsza pogrzebowego. Dlatego Focal cały czas inwestuje w rozwiązania, które usprawniają funkcjonowanie zoptymalizowanych do granic możliwości mechanizmów. Sopra jest kolejnym przykładem tej polityki.
Audiovector SR 3 Avantgarde
- Kategoria: Kolumny
Z czym nam się kojarzy Dania? Z Hamletem, z wysokimi blondynkami, bajkami Andersena, klockami Lego, masłem, kopenhaską syrenką, gangiem Olsena i… głośnikami. Tymi w obudowach – jak Dynaudio, Dali, Jamo czy Audiovector – jak i bez, jak Scan Speak i Vifa.
Duńczycy szczycą się tym, że ponad sto lat temu ich rodak, Peter L. Jensen, opracował zasadę pracy głośnika dynamicznego. Zrobił to w Ameryce, z Edwinem Pridhamem, budując w 1915 roku membranę z ruchomą cewką. Ten patent wykorzystuje się do dziś. 64 lata później duński inżynier Ole Klifoth założył firmę F3/LYD, przemianowaną następnie na Audiovector. W 2015 roku wyprodukował sto par jubileuszowego modelu Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté Jubilee.