Dynaudio Contour S 3.4 Limited Edition
- Kategoria: Kolumny
Oto czas i miejsce na klasyczny audiofilski mainstream. Dynaudio Contour S 3.4 LE to mniejsza podłogówka w jednej z popularniejszych serii duńskiego specjalisty. Wersję limitowaną od podstawowej odróżniają bardziej luksusowe wykończenia, zmienione elementy zwrotnicy i przewody wewnętrzne oraz metoda powlekania kopułki wysokotonowej.
Contoury S 3.4 LE to smukłe i wysokie kolumny wolnostojące. Skrzynki wykonano z MDF-u i pokryto naturalnymi fornirami. Do testu trafiła wersja w okleinie bubinga, polakierowana na wysoki połysk. Błyszczące wykończenie mają także fornir mocca i czarny lakier (jedyna opcja z kontrastującym frontem w kolorze polerowanej stali). Okleinę orzechową zabezpiecza się matowym olejem.
JBL Arena 180
- Kategoria: Kolumny
JBL nie zasypia gruszek w popiele i systematycznie opracowuje nowe serie kolumn. Jedne utrzymują się w katalogu dłużej, inne krócej, ale amerykańska firma zawsze proponuje coś na każdą kieszeń. Podłogowe konstrukcje z serii Arena, którymi się dziś zajmiemy, należą właśnie do tych najbardziej przystępnych cenowo.
Linia Arena pojawiła się niemal rok temu i zdążyła już nieco okrzepnąć. W jej skład wchodzą po dwie kolumny podstawkowe i podłogowe, głośnik centralny oraz subwoofer, co sugeruje przeznaczenie do kina domowego. Nie każdy jednak dysponuje lokalem, umożliwiającym pełną instalację wielokanałową, dlatego postanowiłem sprawdzić Areny w konfiguracji 2.0 i bardziej zróżnicowanym repertuarze.
AudioMachina CRM II
- Kategoria: Kolumny
AudioMachina to położona w Kolorado, u podnóża Gór Skalistych, zaawansowana technologicznie manufaktura, prowadzona przez dra Karla Schuemanna. To on odpowiada za projekty kolumn oraz ich ręczną budowę. Tylko taka metoda ma zapewnić perfekcję wykonania każdego egzemplarza, chociaż oczywiście znacznie ogranicza wolumen produkcji.
Dążenie do stworzenia głośnika idealnego, opisane przez konstruktora, z czymś mi się kojarzy. Według legendy, Michał Anioł popatrzył kiedyś na blok marmuru i stwierdził, że widzi ukrytą w nim rzeźbę. Pozostaje tylko odrzucić to, co zbędne. Tak miał powstać posąg Dawida. Idealny. Mimo upływu czasu niepodlegający krytyce i przez wieki pozostający przykładem ludzkiego geniuszu.
Raidho XT-1
- Kategoria: Kolumny
Duńska firma Raidho, jak wiele sobie podobnych, deklaruje bezkompromisowość w dążeniu do naturalnego dźwięku i chyba jak większość odżegnuje się od brzmienia technicznego. Czy jednak czymś się tu wyróżnia? Czy własne rozwiązania zbliżyły ją do ideału?
Historia Raidho to po części historia znajomości Larsa Kristensena i Michaela Børresena. Poznali się, kiedy Lars był dystrybutorem Nordosta i właścicielem sklepu ze sprzętem hi-fi, a Michael – wiecznie niezadowolonym klientem, twierdzącym, że sam zrobiłby lepszy produkt. Ale takich niezobowiązujących znajomości jest mnóstwo…
Blumenhofer Acoustics Fun 17
- Kategoria: Kolumny
Wśród bawarskich pól i lasów, nieopodal Augsburga, powstają kolumny Blumenhofera. Smukłe Fun 17 idealnie wkomponują się w niezbyt przeładowane, nowoczesne wnętrze.
Manufaktura Thomasa Blumenhofera ma siedzibę w Parku Natury Augsburg Westliche Wälder. Kiedy zajrzałem do katalogu, stwierdziłem, że określenie „dyskretne wzornictwo” pasuje jedynie do dołu oferty. W górze dominują konstrukcje tubowe o wymyślnych kształtach. Ich naturalne okleiny sprawiają jednak, że wydają się lżejsze niż w rzeczywistości. Kto lubi obudowy z drewna, w towarzystwie zestawów z Bawarii od razu poczuje się dobrze.
MBL 101 E MKII - Nagroda roku 2016
- Kategoria: Kolumny
Wszystko zaczęło się w latach 70. XX wieku. Wtedy to Wolfgang Meletzky, przyszły założyciel MBL-a, zauważył, że bez względu na klasę i cenę kolumn używanych w domowych systemach hi-fi panorama stereofoniczna różni się istotnie od tej z sal koncertowych. Na niekorzyść, niestety. Po skierowaniu głośników w stronę słuchacza dźwięk jest zogniskowany w polu o szerokości kilkudziesięciu centymetrów, a scena w niewielkim tylko stopniu odzwierciedla akustykę sali.