Wilson Audio Sabrina
- Kategoria: Kolumny
Dave Wilson zaczynał od młodzieńczej fascynacji głośnikami sąsiada, ale szybko przeszedł na zawodowstwo. Firma Wilson Audio debiutowała w 1974 roku jako studio nagraniowe. Dalej było typowo: właściciel zauważył, że na rynku nie ma monitorów, które by go satysfakcjonowały, więc postanowił zrobić je sam.
Decyzja o rozpoczęciu dłubaniny z lutownicą w ręku zapoczątkowała „okres garażowy”, którego wynikiem były pełnopasmowe, modułowe odsłuchy kontrolne WAMM. System, złożony z czterech obudów i 20 głośników z zewnętrznym korektorem, był konstrukcją skomplikowaną, rozbudowaną i, jak na tamte czasy (rok 1981), bardzo kosztowną (28000 USD).
Monitor Audio Platinum PL200 II
- Kategoria: Kolumny
Jeżeli firma ma brytyjskie korzenie, a w nazwie słowo „monitor”, to skojarzenie ze spartańskim wykończeniem i garażową proweniencją staje się nieuniknione.
Zdarzają się jednak wyjątki. W przypadku recenzowanych dziś zestawów owo skojarzenie mija błyskawicznie po otwarciu drewnianych skrzyń transportowych. Na widok tego, co spoczywa wewnątrz, niejeden mimowolnie zacytuje filmowego klasyka: „Marian, tu jest jakby luksusowo”.
Focal Easya
- Kategoria: Kolumny
Ortodoksyjni audiofile nie wyobrażają sobie systemu hi-fi bez konwencjonalnych źródeł dźwięku, kolumn, wzmacniaczy, kabli i innych utensyliów, które tak bardzo cieszą ich oczy i pustoszą portfele.
Prawdziwą rewolucją i śmiałym wejściem w XXI wiek może być przesiadka na pliki muzyczne, natomiast cała reszta zazwyczaj pozostaje bez zmian. Bezprzewodowe przesyłanie muzyki i korzystanie z internetowych serwisów streamingowych mają już świadczyć o odejściu od pryncypiów, zaś bezkablowa komunikacja pomiędzy urządzeniami sprowadza delikwenta do poziomu niewybrednego klienta elektronicznych supermarketów, przynajmniej w oczach purystów. Czy aby na pewno?
Hansen Audio Knight 2
- Kategoria: Kolumny
To będzie opowieść dla ludzi o mocnych nerwach. Na przełomie wieków Lars Hansen był prezesem Dahlquist Corporation, gdzie kierował projektowaniem i produkcją kolumn, w tym legendarnego modelu DQ-10. Na pewnym etapie rozwoju – tutaj nie jestem pewien, czy u jego szczytu, czy znalazłszy się w ślepej uliczce – postanowił rozwinąć własną firmę, wytwarzającą bez ograniczeń kosztowych kolumny o brzmieniu najwyższej jakości. Projekt ruszył w roku 2003. Na siedzibę firmy Hansen Audio wybrano Ontario w Kanadzie.
Lektura materiałów na stronach Hansena i polskiego dystrybutora wywołuje mieszane uczucia. Marketingowy język, wiele ogólników, tajemniczych określeń, odważnych deklaracji i za grosz pokory. Ewolucja firmy i kolejnych projektów oraz proces konstruowania i produkcji kolejnych modeli są przedstawione jako przebłysk czystego geniuszu, a uzyskany efekt przewyższa wszystko, co dotąd nosiła na sobie planeta Ziemia. „Desired by many, owned by few” – zgodnie z tymi deklaracjami mam właśnie przed sobą kolumny najlepsze w swojej klasie.
Usher S-520 II
- Kategoria: Kolumny
Marki dalekowschodnie, z wyjątkiem japońskich, ciągle się kojarzą z masówką lub kopiami zachodnich rozwiązań. Dlatego bywa, że kraj pochodzenia maskuje się, jak tylko można. Tymczasem na tylnej ściance Usherów widać napis „Proudly Made in Taiwan”.
Focal Chorus 705
- Kategoria: Kolumny
Rynek producentów kolumn dzieli się na wytwórnie high-endowe, średniaków, oferujących kilka serii do różnych zastosowań i potentatów, wyznaczających trendy i oferujących wszystko, w czym pracują membrany. Do ostatnich zalicza się B&W, Focala, Monitor Audio, KEF-a i…
Nie wiem, kogo jeszcze, bo marki takie jak Elac, Dali czy Dynaudio to już chyba nie ta waga zawodnika.