fbpx

HFM

Nowe testy

czytajwszystkieaktualnosci2

 

Maria Pomianowska - Ensemble Stwórco łaskawy

cd042017klasyka003

For Tune 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Adwent, zakończony Bożym Narodzeniem, i Wielki Post, prowadzący ku Męce Pańskiej i Zmartwychwstaniu – to dwa najważniejsze okresy w chrześcijańskim kalendarzu i także w oprawie muzycznej całego roku liturgicznego. Oba zaowocowały wielowiekową tradycją pieśni. Dziś bardziej znane, nawet tym, którzy kościół omijają, są radosne kolędy i pastorałki. Pieśni wielkopostne nie cieszą się nawet w części podobnym zainteresowaniem, a wielka szkoda. Maria Pomianowska, jedna z najważniejszych postaci polskiego ruchu muzyki dawnej i tradycyjnej, wraz ze swoim zespołem nagrała album z kilkunastoma utworami z XIII-XVIII wieku. To zarówno melodie ludowe, np. z Łomży i Zambrowa, jak i dzieła tak znanych kompozytorów, jak Władysław z Gielniowa i Cyprian Bazylik. Najstarsza pieśń jest spolszczeniem hymnu „Stała matka boleściwa” włoskiego poety Jakuba z Todi. Na płycie przeważają utwory wokalne z pięknymi, wzruszającymi tekstami. W aranżacjach wykorzystano charakterystyczne rodzime instrumenty ludowe (suka biłgorajska, fidel płocka), akordeon, flety, gwizdki, bębny, kołatki i duduk – armeński instrument dęty o miękkim, ciepłym dźwięku. Wkład brzmieniowy duduka przydaje omawianemu albumowi niezwykłości. Drugim ciekawym akcentem jest wokal Pomianowskiej – skrzyżowanie dziadowskiego (babinego?) zaśpiewu z… Bobem Dylanem. Ballada „One more cup of coffee” (LP „Desire”, 1976) jako lament wielkopostny? Po prostu muzyka świata.

Haanna Milewska
Źródło: HFiM 04/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF