HFM

Nowe testy

czytajwszystkieaktualnosci2

 

FantAISie

138-139 11 2009 fantaise

Agata Igras-Sawicka (flet)
Mariusz Rutkowski (fortepian)
Dux 2009

Interpretacja: k5
Realizacja: k4

Fantazja należy do tych gatunków instrumentalnych, które stwarzają kompozytorom najlepszą okazję upustu, nomen omen, fantazji twórczej, jak również uruchamiają fantazję wykonawców i słuchaczy.
Pomysł na płytę był prosty: recital fletowo-fortepianowy złożony wyłącznie z utworów o tytule „Fantazja”. Sięgnięto po osiem kompozycji powstałych od końca XIX aż do początku XXI wieku. Wyszły one spod piór Francuzów, Węgra i Amerykanów. To dzieła zróżnicowane pod względem nastroju, jak i wymagań technicznych stawianych wykonawcom.
„Fantaisie” op. 9 Gabriela Fauré to wręcz katalog możliwości artykulacyjnych i wyrazowych instrumentu – utwór ten bowiem został skomponowany jako pozycja obowiązkowa egzaminu dla flecistów i oprócz słodko-melodyjnych fraz zawiera fragmenty palcołomne. „Fantaisie Brillante sur Carmen” Franćois Borne’a składa się niemal wyłącznie z takich fragmentów. Fantazje kompozytorów współczesnych – Howarda J. Bussa i Raymonda Guiota są pełne nawiązań do jazzu – elementów improwizacji, synkopowanych rytmów i kapryśnej dynamiki.
Agata Igras-Sawicka, instrumentalistka o gruntownym klasycznym wykształceniu, współpracująca z tak szacownymi zespołami, jak Sinfonia Varsovia, znakomicie czuje się zarówno w repertuarze o rodowodzie impresjonistycznym, jak i w kompozycjach najnowszych. Imponuje biegłością techniczną, długim oddechem, precyzją niuansów dynamicznych, subtelnością legata i drapieżną energią. Mariusz Rutkowski zaskakująco swobodnie porusza się w klimatach swingu i boogie-woogie. Pierwszorzędny tandem.

Autor: Andrzej Milewski
Źródło: HFiM 11/2009

Pobierz ten artykuł jako PDF