HFM

Nowe testy

czytajwszystkieaktualnosci2

 

The Celtic Viol - Airs and dances by O’Carolan, Fraser, Gow, Macpherson et al.

115-116 12 2009 TheCelticViol

Jordi Savall (treble viols)
Andrew Lawrence-King (Irish Harp & Psalterium)
Alia Vox 2009
Dystrybucja: CMD

Interpretacja: k5
Realizacja: k5

Badając geografię muzycznych archiwów Europy, Jordi Savall trafił na kilka zbiorów muzyki szkockiej i irlandzkiej w sumie około dziesięć tysięcy pieśni i tańców, wydanych w wieku XIX i XX, lecz w dużej części powstałych o wiele wcześniej. Tradycyjnie wykonywano je na harfie, dudach, skrzypcach i flecie. Ponieważ jednak istniały również transkrypcje na violę da gamba (do XIX wieku bardzo popularną w Europie), Savall pokusił się o własne opracowania nut na najmniejszy instrument z rodziny viol – treble-violę, pięciolub sześciostrunową, ze scordaturą dostosowaną do poszczególnych aranżacji. Gdzieniegdzie akompaniuje mu Andrew Lawrence-King na harfie irlandzkiej lub psalterium.
Spośród skarbów muzycznej kultury Irlandii i Szkocji Savall wybrał prawie trzydzieści przykładów, w większości anonimowych. Zestawił je w osiem kilkuczęściowych „suit” o jednolitym klimacie.
Gra z wielką ekspresją, śpiewnie, jak gdyby viola opowiadała historie o losach bohaterów celtyckiej wyobraźni. To rzewne (jak „The Lamentations of Owen Roe O’Neill” Carolana), to skoczne (jak „Tom Brigg’s Jig”).
Tę muzykę cechuje surowe piękno – prostota melodii, oszczędna ornamentyka, wyrazisty rytm. W utworach opracowanych na duet obaj wytrawni instrumentaliści świetnie współpracują. Savallowi udało się wprowadzić do fonograficznego obiegu kolejny obszar dźwiękowej tradycji kontynentu. Ważne! Książeczka zawiera tekst w językach irlandzkim i gaelickim szkockim.

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 12/2009

Pobierz ten artykuł jako PDF