HFM

Nowe testy

czytajwszystkieaktualnosci2

 

Chopin Recital - Joanna Ławrynowicz

115-116 12 2009 ChopinRecital

Acte Préalable 2008

Interpretacja: k3
Realizacja: k3

Joanna Ławrynowicz mówi: „To kompozytor dla mnie szczególny”. I dlatego przyjęła propozycję Acte Préalable, aby zarejestrować komplet dzieł Chopina. Projekt, rozpoczęty w roku 2005, ma się zakończyć w 2010 – w dwusetną rocznicę urodzin wielkiego Fryderyka. Trudno snuć hipotezy, według jakiego klucza zostaną pogrupowane i wydane poszczególne utwory. Chronologicznego? Gatunkowego? Pierwsza Chopinowska płyta Ławrynowicz dla AP nosi tytuł „Recital”. Program ułożono zapewne według upodobań solistki. To jakby pilot serialu – kompakt dający pojęcie o profilu całego pianistycznego przedsięwzięcia. Tracklista zawiera 80 minut muzyki, przegląd twórczości Chopina od roku 1824 do 1841, od formy wariacji (op. posth. na temat „Steh’ auf, steh’ auf o du Schweitzer Bub”) poprzez rondo (op. 1), mazurki (op. 30), polonezy (op. 40 nr 1 i 2), nokturny (op. 9) po balladę (op. 47) i scherzo (op. 31).
Czy Ławrynowicz umie grać? Zdecydowanie umie i chyba nie potrzebuje tego nikomu udowadniać tym nagraniem. Czy jej interpretacja Chopina wnosi coś nowego, ciekawego? Raczej nie. Na wybranym przez artystkę „twardym” fortepianie muzyka Fryderyka robi się niesłychanie dziarska, stanowcza, a w artykulacji dominuje portato. Trudno tu o niuanse dynamiki i kolorystyki, o grę rubato, subtelne frazowanie. Mazurki brzmią jak walce, a nokturny – jak mazurki. Odkrywcze jest wykonanie „Poloneza A-dur” – idealne na inaugurację studniówki. Dość już Ogińskiego, dość Kilara! Niech żyje A-dur!

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 12/2009

Pobierz ten artykuł jako PDF