HFM

Nowe testy

czytajwszystkieaktualnosci2

 

Bellocq - Obsession

120-123 02 2010 Bellocq

Ivan Bellocq (flet)
Florentino Calvo (mandolina)
Jean-Marc Fessard (klarnet)
Jean-Claude Henriot (fortepian)
Dux 2009

Interpretacja: k4
Realizacja: k4

Ivan Bellocq, ceniony francuski flecista i pedagog średniego pokolenia, jak wielu instrumentalistów czuł się niespełniony w „odtwórczości”. Spróbował więc sił jako kompozytor. Z sukcesem. Na monograficznej płycie „Obsession” znalazły się utwory z lat 1976-2007 – przekrój jego inspiracji i zainteresowań. 76-minutowy materiał można traktować jak zapis kameralnego koncertu o starannie ułożonym i urozmaiconym programie.
Najciekawszy rys muzyki Bellocqa to jej zanurzenie w kulturze europejskiej – silne związki z literaturą i malarstwem. W „3 Anachroniques” występują recytatorka i flecista, a kompozytor sięgnął po wiersze współczesnego francuskiego poety, repatrianta z Rosji, Alexandre’a Karvowskiego. W „Citrons éclatés du silence” Bellocq jak gdyby wyjął mandolinę z obrazów kubistycznych i potraktował ją nie jak instrument akompaniujący serenadom, lecz źródło dźwięków zaskakujących i irytujących. „Palmes”, pełen zmiennych nastrojów wirtuozowski (Pierre-Henri Xuereb) monolog rzadko dziś słyszanej violi d’amore, to hołd złożony poecie nobliście Saint-Johnowi Perse’owi. Tytuł płycie dała kompozycja „Obsession”, oparta na zmodyfikowanym cytacie z Bartóka.
Bellocq bawi się konwencjami, eksperymentuje z brzmieniami i rytmami, a zaproszonym muzykom stwarza okazję do zabłyśnięcia i wszechstronną techniką, i wyobraźnią. Oto portret artysty poszukującego.

Autor: Hanna Milewska
Źródło: HFiM 02/2010

Pobierz ten artykuł jako PDF