fbpx

HFM

artykulylista3

 

Adekaem - Sound Coloring

cd Hifi 03 2020 0008

Lynx Music 2017

 

Muzyka: k4
Realizacja: k3

„Z tyłu muzeum, z przodu liceum” – tą odwróconą wersją popularnego tekstu można podsumować omawianą płytę. Z jednej strony to, co proponuje Adekaem, powinno od dawna poniewierać się gdzieś na strychu; z drugiej – całość brzmi świeżo i zgrabnie. Zresztą, obiekty upamiętniające historię też bywają różne. Mogą straszyć samymi replikami i figurami woskowymi, a mogą też przyciągać narracją, która w nowy sposób opowiada o rzeczach pozornie mało atrakcyjnych. Innymi słowy, Adekaem gra tak, jakby rok 2000 nigdy nie nadszedł. Recenzenci wprawdzie rozpływali się nad „nowoczesnym kierunkiem” i „odejściem od neoprogresywnego grania”, ale spójrzmy prawdzie w oczy: wszystko, co słyszymy na tej płycie, to bezpieczny, do bólu zgrany schemat sprzed lat. Miłośnicy takiej estetyki odetchną z ulgą. Przeciwnicy westchną z bezsilnością. Jest jednak w tym albumie z 2017 roku coś tak magnetycznego, że nie chce się go przestać słuchać. To naprawdę urocza praca licencjacka, mocno inspirowana dźwiękami znanymi nam dobrze z twórczości Pink Floyd, Marillion czy Pendragona. Do pracy magisterskiej trzeba się jednak bardziej przyłożyć. A to, jeśli – rzecz jasna – chcemy napisać ją samodzielnie, wymaga talentu, czasu, pracy, dyscypliny i konsekwencji. Czego zespołowi życzę.

 
Michał Dziadosz
Źródło: HFiM 03/2020

Tom Walker - What A Time To Be Alive

cd022020 0001

Relentless Records 2019

 

Muzyka: k4
Realizacja: k3

 

„What A Time To Be Alive” to płyta dla sympatyków pop-rockowej ballady. Tom Walker to 27-letni brytyjski muzyk, który na scenie stawia pierwsze kroki. Jego głos przypomina mieszankę wokalu Eda Sheerana i Rag’n’Bone Mana. Do swoich ulubionych wykonawców Walker zalicza Muddy’ego Watersa i Paolo Nutiniego. Zasłynął przebojem „Leave A Light On”, który w 2018 roku dotarł do pierwszej dziesiątki brytyjskiej listy przebojów i był wysoko notowany w wielu krajach. W czasie tegorocznych Brit Awards Walker został uznany za najbardziej wyróżniającego się młodego wokalistę. Wygląda więc na to, że czeka go spektakularna kariera. O ile oczywiście skomponuje więcej utworów na miarę „Leave A Light On” oraz kilku innych, które znalazły się na omawianej tu debiutanckiej płycie. Otwierający ją rockowy utwór „Angels” może stać się hitem. Szanse na powodzenie mają też ballada „Fade Away”, uroczy „Dominoes” oraz „Now You’re Gone”. Ten ostatni Walker śpiewa w duecie z Zarą Larsson. Pierwszy singlowy przebój Walkera („Just You and I”) dowodzi, że miał zadatki na utalentowanego twórcę, zanim jeszcze trafił do studia, aby zarejestrować cały longplay „What A Time To Be Alive”.

Grzegorz Walenda

Źródło: HFiM 02/2020


 

 

Flying Colors - Third Degree

cd022020 0002

Mascot Label Group 2019

 

Muzyka: k4
Realizacja: k3

 

Rock progresywny, reprezentowany przez Yes czy Genesis, nie ma już tylu przedstawicieli, co dawniej. Mimo to nadal jest wykonywany po obu stronach Atlantyku. Świetnie się w nim odnajdują Skandynawowie, czego przykładem szwedzka formacja The Flower Kings. Tym razem jednak będzie o Amerykanach i to takich, którzy na co dzień grają w różnych zespołach, natomiast okazjonalnie łączą siły pod szyldem supergrupy Flying Colors. Tworzą ją Neal i Steve Morse (znani, odpowiednio, ze Spock’s Beard i Deep Purple), Mike Portnoy (Dream Theater), Casey McPherson (Alpha Rev) i Dave La- Rue (Dixie Dregs). Na trzeciej płycie formacji nie znajdziemy szczególnie wyrafinowanych kawałków, ale singlowy przebój „More” zawiera wszystko, czym progresywny rock powinien się charakteryzować. Są zatem gitarowe riffy i solówki. Jest dynamiczna perkusja i nie brakuje efektownych partii na syntezatorze. Do tego mocny, choć złagodzony chórkami wokal. Album otwiera udana kompozycja „The Loss Inside” – dynamiczna, z głosem wysuniętym przed instrumenty. Taki właśnie ma być progres – miejscami ostry, kiedy indziej łagodny, a nawet ckliwy, jak w balladzie „You Are Not Alone”, z tekstem opowiadającym o huraganie Harvey. Może nie wszystkie wykonania dorównują popisom klasyków gatunku, ale sympatycy rocka progresywnego powinni być zadowoleni.

Grzegorz Walenda

Źródło: HFiM 02/2020


 

 

Tom Petty and The Heartbreakers The Best Of Everything: The Definitive Career Spanning Hits Collection 1976-2016

cd022020 0003

Universal Music Polska 2019

 

Muzyka: k4
Realizacja: k3

 

Czas płynie, wszystko się zmienia, a legendy odchodzą. Nawet te, które towarzyszyły nam od zawsze i wydawały się naturalną częścią kulturowego krajobrazu. Artyści mają jednak to szczęście w nieszczęściu, że pozostawiają po sobie twórczość. Twórczość, do której możemy sięgać jeszcze wiele lat po ich odejściu. Tom Petty był u nas znany, choć nie tak bardzo jak u siebie, w USA. Niektórzy twierdzą, że grał country, ale to bzdura. Kierunek, w którym się poruszał, to przede wszystkim southern rock. A że umiał ciekawie wplatać wątki folkowe, bluesowe i rock’n’rollowe? No cóż, chwała otwartości jego umysłu. Nie była to jedyna umiejętność Toma Petty’ego. Artysta komponował również międzynarodowe hity. I właśnie z tego typu utworów składa się dwupłytowy przegląd jego muzycznej kariery, który jakiś czas temu ukazał się w Polsce. Znajdziemy tu radiowe klasyki, które zna każdy, ale także mniej oczywiste utwory, które warto poznać. Nawet jeśli się nie gustuje w takiej muzyce, dobrze mieć tę płytę w kolekcji. Bo to znakomicie uformowany crème de la crème.

Michał Dziadosz

Źródło: HFiM 02/2020


 

 

Płyty roku 2019 - pop/rock

cd 01 2020 0008

Glen Hansard
This Wild Willing
Anti Records 2019
Recenzja w numerze: 11/2019

cd 01 2020 0009

 

Glena Hansarda rozsławił udział w filmie „Once” (2007), w którym on i Markéta Irglová próbowali podbić Dublin swoimi piosenkami. Materiał na „This Wild Willing” jest bardziej rozbudowany od gitarowych ballad, znanych z tamtego obrazu, i nieco bardziej dynamiczny. Nie brakuje jednak tematów melancholijnych. W sumie 12 kawałków bez pudła. Każdego utworu chce się słuchać. Rzadkość na obecnym rynku fonograficznym.

 

 

 

cd 01 2020 0006

Rustin Man
Drift Code
Domino Recording
Company 2019
Recenzja w numerze:
11/2019

wyroznieni2019

 

Pod pseudonimem Rustin Man kryje się Paul Webb, basista grupy Talk Talk. Płyta „Drift Code” jest jedną z lepszych, jakie ostatnio pojawiły się w sklepach. Świetne melodie i teksty, a do tego dobre wykonanie i atrakcyjne aranżacje. No i ten głos! Miejscami do złudzenia przypominający wokal Davida Bowiego. Sympatykom tego ostatniego na pewno łza się w oku zakręci, choć nie tylko im polecamy tę płytę.

 

 

cd 01 2020 0007

Sokół
Wojtek Sokół
WM Poland/WMI 2019
Recenzja w numerze: 5/2019

wyroznieni2019

 

Wojtek Sokół zawsze był sobą i konsekwentnie się rozwijał. A w roku 2019, po ponad dwóch dekadach intensywnych działań, zaskoczył nas swoim… pierwszym albumem solowym. Wcześniejsze produkcje zawsze były nagrywane z kimś: WWO, Pono, Marysią Starostą. Nadszedł jednak najwyższy czas na w pełni samodzielny debiut! To wyzwanie, ale w tym przypadku zakończone sukcesem. Każdy utwór to oddzielna narracja, jednak w całości kompozycje składają się na ciekawy obraz współczesnego czterdziestolatka, który wymyka się schematom i nie chce utknąć w żadnej kliszy. Ma własne przemyślenia, często pobudzające i motywujące innych, ale dobrze wie, że jeszcze nie wszedł na szczyt. Muzycznie to dobry, energetyczny i ciekawie zaaranżowany hip-hop. Wartościowy nawet dla tych, którzy na co dzień słuchają innej muzyki.

 


Źródło: HFiM 01/2020


 

 

Mark Ronson - Late Night Feelings

cd 12 2019 003

Columbia 2019

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Nagrodzoną Oscarem piosenkę „Shallow” z filmu „Narodziny gwiazdy” w reżyserii Bradleya Coopera skomponowała czwórka autorów. Oprócz Lady Gagi nad utworem pracowali: Andrew Wyatt, Anthony Rossomando i Mark Ronson. Ten ostatni to nie tylko zdolny kompozytor, ale także utalentowany producent muzyczny i popularny wykonawca. Niedawno ukazał się jego piąty krążek solowy, zatytułowany „Late Night Feelings”. Bohater płyty napisał większość piosenek i wszystkie wyprodukował. Pomagali mu specjaliści od modnych obecnie rytmów: Picard Brothers, Honorable C.N.O.T.E. oraz Jr Blender. Album zapowiadała kompozycja „Nothing Breaks Like A Heart” w wykonaniu Miley Cyrus. W promującym ją teledysku Ronson ratuje piosenkarkę od śmierci w rozpędzonym samochodzie. Oprócz tego utworu na singlach ukazały się jeszcze cztery, w tym tytułowy (z udziałem Lykke Li), „Don’t Leave Me Lonely”, w którym Ronsonowi partneruje Yebba, oraz „Find You Again” z udziałem Camili Cabello. Ronson postarał się więc nie tylko o materiał muzyczny osadzony w modnej stylistyce, ale też o gwiazdy. Powstał atrakcyjny, bogato zinstrumentalizowany album z udziałem sekcji dętej i smyczkowej.

Grzegorz Walenda
Źródło: HFiM 12/2019