HFM

artykulylista3

 

Janine Jansen, Itamar Golan - Beau Soir

102 04 2011 beauSoir

Decca 2010
Dystrybucja: Universal Music Polska

Interpretacja: k5
Realizacja: k5

„Bardzo szczególne połączenie barwy i przezroczystości, subtelne harmonie, delikatne tekstury, wyrafinowane melodie” – oto według Janine Jansen opis „francuskiego brzmienia”.
Od Césara Francka do Richarda Dubugnona trwa łańcuch kompozytorów kultywujących tę elegancję i lekkość. Dubugnon komponuje niezwykle udane, efektowne, trudne pastisze stylu impresjonistycznego – jeden z nich dedykował „Miss Jan”. Holenderska skrzypaczka, zafascynowana muzyką znad Sekwany, wybrała na swój solowy album utwory Debussy’ego, Faurégo, Ravela, Lili Boulanger, Messiaena i właśnie Dubugnona. Zgodnie z przesłaniem utworu tytułowego (miniatura Debussy’ego w aranżacji skrzypcowej Heifetza) Jansen zaprogramowała recital na „Piękny wieczór” – pogodny, księżycowy, w sam raz na romantyczne spacery i miłosne wyznania. Dwoje instrumentalistów mistrzowsko buduje klimat – gęsty od emocji, w którym równie wiele znaczą subtelności sonorystyczne, co długości pauz.
Jansen zachwyca zwłaszcza artykulacją, umiejętnością kształtowania barwy na jednym dźwięku – pełną kontrolą nad siłą nacisku i szybkością pociągnięcia smyczka. Imponuje perfekcją intonacyjną i precyzją realizacji ozdobników (sonata skrzypcowa Debussy’ego); fascynująco buduje napięcie („Nocturne” Lili Boulanger).
Jansen i Golan tworzą organiczny związek, myślący i oddychający tym samym pulsem. Wyborne skrzypce – stradivarius wypożyczony artystce – i udana realizacja techniczna nagrania to dodatkowe powody, by poznać tę piękną płytę.

Autor: Hanna Milewska
Źródło: HFiM 04/2011

Pobierz ten artykuł jako PDF