fbpx

HFM

artykulylista3

 

(Re)Discovering Masterpieces of New Romanticism

cd07082019 004


Radom Chamber Orchestra/Jan Jakub Bokun
JBRecords 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Międzynarodowy Festiwal Klarnetowy „Clarimania” jest organizowany od roku 2002. W 2018 odbył się we Wrocławiu, a nagrania z koncertu inauguracyjnego ukazały się właśnie na płycie. Na sześć zaprezentowanych wówczas utworów (nie tylko klarnetowych) aż cztery miały prawykonania – i od razu doczekały się prapremiery fonograficznej pod wspólnym mianownikiem „nowy romantyzm”. Niemal wszystkie dzieła wyszły spod pióra polskich kompozytorów. Łukasz Woś (ur. 1967) jest autorem kompozycji na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową: „Poemat”, „Nokturn”, „Ballada i rondo”. To muzyka natchniona soundtrackami Ennia Morricone i poetyką Debussy’ego. Śpiewne tematy na tle pastelowych pejzaży. W trzecim z utworów pojawiają się skoczne rytmy i fragmenty wirtuozerskie. W błyskotliwej interpretacji Magdaleny Jakubskiej-Szymiec i kantyleny, i rozpędzone pasaże brzmią wybornie. W „Concerto Elima” Beniamina Baczewskiego (ur. 1991) na pięć klarnetów zwraca uwagę brawurowe użycie rytmu popularnego kiedyś tańca beguine. W koncercie Dawida Pajdzika (ur. 1984) na altówkę i klarnet słychać inspiracje rodzimym folklorem; tu także dominuje żywioł rytmu. Koncert Czecha Aleša Pavlorka na cztery klarnety i fortepian budzi skojarzenia z Gershwinem (rozmach wielkomiejskiej „Błękitnej rapsodii”) i Ravelem – w finale pobrzmiewa strawestowana końcówka „Bolera”. Niezły pomysł.

Hanna Milewska
Źródło: HFiM 07-08/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF