fbpx

HFM

artykulylista3

 

Hashtag Ensemble #Witkacy

cd022019 003

Requiem-Records 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Dla muzyków prawdziwie kreatywnych wszystko może być partyturą – słowo, wspomnienie, pejzaż. Fotografia też. „Partytury fotograficzne” to cykl koncertów Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, w czasie których zaproszeni instrumentaliści i wokaliści wykonują kompozycje inspirowane „zadanymi” fotografiami. Do najważniejszych pozycji w historii polskiej fotografiki należą kadry zatrzymane w obiektywie Stanisława Ignacego Witkiewicza, bardziej znanego jako pisarz i malarz. Tworzone w międzywojniu fotogramy Witkacego muzyką opatrzył zespół Hashtag, a materiał zarejestrowano w trakcie koncertu. Na płycie znalazło się dziesięć udźwiękowionych fotoportretów. Podpowiedzią znaczenia utworów są ich jednowyrazowe tytuły i kilkuwyrazowe teksty-cytaty z listów artysty do żony. Do podania skromnej warstwy literackiej Marta Grzywacz stosuje bogaty zestaw technik ekspresji głosowej, od szeptu do wokalizy. Warstwę instrumentalną realizują składy od dwóch do sześciu osób, grających na flecie, mandolinie, gitarze elektrycznej i akustycznej oraz syntezatorze i organach Hammonda. Klimat muzyki odpowiada zwariowanej, nieobliczalnej, surrealistycznej twórczości Witkacego; to miszmasz stylów i feeria konceptów. Afrykańskie rytmy („Bzik”), mandolina udająca japońską biwę („Lokal”), groza pustki między dźwiękami jak u Ligetiego („Bardzo”), sonorystyczna przestrzeń kosmosu jak z dawnych filmów s-f („Wibriony”) – to kilka przykładów wcieleń Hashtagu w bohatera ich partytur fotograficznych. Fantastyczne!

Hanna Milewska
Źródło: HFiM 02/2019

Pobierz ten artykuł jako PDF