fbpx

HFM

artykulylista3

 

Martha Argerich & Sergei Babayan - Prokofiev for Two

cd07082018 003

Deutsche Grammophon 2018

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Sergiusz Prokofiew przywiązywał się do swoich kompozycji. Opracowywał ich nowe wersje. Zestawiał suity orkiestrowe lub wykorzystywał tematy i pomysły w następnych dziełach. Jako świetny pianista, sporządzał też aranżacje fortepianowe utworów orkiestrowych. Ponieważ sam bywał ich wykonawcą, są to aranżacje dla jednego instrumentalisty. Sergei Babayan, Ormianin od lat mieszkający w USA, łączy błyskotliwą karierę pianistyczną z działalnością pedagogiczną – jego najsłynniejszym uczniem jest Daniił Trifonow. Teraz postanowił zaaranżować wybrane kompozycje Prokofiewa na dwa fortepiany. Efekty swoich prac zadedykował Marcie Argerich, znanej z upodobania do występów w klawiszowym duecie z największymi nazwiskami światowej pianistyki. Na płycie „Prokofiew dla dwojga” znalazło się 19 „porcji” muzyki Prokofiewa w Babayanowym opracowaniu. Dominują wszelkiego rodzaju tańce – od walca, poprzez polkę, mazurka, poloneza, aż po „Taniec z mandolinami” i „Taniec pięciu par”. Babayan postawił na kontrasty rytmów, temp i nastrojów. Ich amplitudę wyznaczają, z jednej strony, „Prolog” z „Romea i Julii” (zachwycające wykorzystanie dźwięków z dołu skali fortepianu); z drugiej zaś – „Poranna serenada” z tegoż baletu (pastelowy lot motyla). Atrakcyjne aranżacje dają pole do wirtuozowskich popisów duetowi Babayan-Argerich. Trawestując powiedzenie „Tres faciunt collegium”, tutaj dwoje czyni orkiestrę.

Hanna Milewska
Źródło: HFiM 07-08/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF