fbpx

HFM

artykulylista3

 

Eunho Chang - Memory

cd032018 017

Requiem Records 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

„Jestem głęboko przekonany, że moje kompozycje fortepianowe stanowią odbicie wszystkich osobistych doświadczeń i doznań muzycznych” – mówi Eunho Chang. W tym stwierdzeniu nie byłoby nic ciekawego, gdyby nie fakt, że muzyka jest rzeczywistą ojczyzną Changa i zarazem intymnym dziennikiem. Jest jego pamięcią, a przedstawiana płyta ma właśnie tytuł „Memory”. Chang pochodzi z Korei Południowej, a studiował w Korei i w Polsce. Jest laureatem wielu konkursów muzycznych w Korei i Europie, a obecnie mieszka w Warszawie i wykłada na stołecznym Uniwersytecie Muzycznym. Stworzył własny język, będący syntezą tradycji zachodniej i dalekowschodniej. Nawiązuje do klasycznych gatunków i do zdobyczy awangardy XX wieku; cytuje znane utwory, lecz nie waha się też cytatów przekształcać. Kiedy zestawia cykl „Five Preludes” – nie kieruje się kluczem stylistycznym lub chronologicznym. Słychać tu i klimaty klubu jazzowego, i gershwinowskie rulady, i dramatyzm jak z Rachmaninowa, i frazy z Preludium e-moll Chopina, uporczywie powracające w zwolnionym tempie niczym w koszmarnym śnie. Suicie „Nori” (po koreańsku: gra) na cztery ręce i kompozycji „Punkt Line” przyświeca hasło: jak najmniej nut, jak najwięcej brzmień. Mistrzowsko wykorzystując pauzy i powtórzenia oraz preparując struny wewnątrz pudła rezonansowego, Chang maluje niesamowicie intensywne krajobrazy. Zaiste, warto przez uszy zajrzeć do jego wyobraźni.

Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 03/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF