fbpx

HFM

artykulylista3

 

Rafał Zapała - Ideogramy

cd022018015

Nicole Mitchell / Mateusz Loska / Michał Dworzyński
Orkiestra Akademii Muzycznej w Poznaniu
Requiem Records / Dux 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

W przypadku takich artystów jak Rafał Zapała (ur. 1975) słowo „kompozytor” już nie wystarcza. Wymyślono więc określenie „artysta dźwięku”. Artysta dźwięku nie tylko zna możliwości instrumentów akustycznych i elektronicznych, lecz wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii i neurologii, urbanistyki i teatru, psychologii i socjologii, filmu i literatury. I tak by można wyliczać bez końca, bowiem Sound Art operuje dźwiękiem we wszystkich wymiarach i kontekstach. Celem jest wyrwanie melomana ze strefy komfortu filharmonii lub domowej płytoteki i pokazanie mu nowych smaków dźwięku, nowych reakcji na dźwięk, a często także nowych przestrzeni, w których dźwięk rozbrzmiewa. Na płycie „Ideogramy” znalazły się cztery utwory z lat 2007-2014. Jeden z nich jest oparty wyłącznie na dźwiękach stworzonych elektronicznie. Trzy pozostałe kompozytor osnuł wokół cyfrowo przetworzonych brzmień kontrabasu, fletu i orkiestry symfonicznej. Najbardziej niesamowity, piękny świat maluje Zapała w utworze „Nicolette” na flet i live electronics. To baśń-słuchowisko bez słów o dobrym ptaku, przyzywającym z głębi lasu inne ptaki. Całe nagranie ma zaledwie 37 i pół minuty, lecz wydaje się, że trwa dwa razy dłużej. Tak wykreowana aura sonorystyczna działa na słuchacza. Percepcja muzyki staje się doświadczeniem z pogranicza fizjologii i mistyki, a narzędziem spajającym obie sfery jest akustyka. Zaiste, zdolny człowiek ten Zapała!

Hanna Milewska
Źródło: HFiM 02/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF