HFM

artykulylista3

 

Katarzyna Oleś-Blacha/ /Monika Korybalska - Per due donne

cd012018 003

Dux 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Dawniej – mistrzyni i jej uczennica, czyli pedagog krakowskiej Akademii Muzycznej i studentka tejże uczelni. Teraz – dwie cenione śpiewaczki i koleżanki. Jakiś czas temu wpadły na pomysł recitalu złożonego ze znanych duetów operowych na sopran i mezzosopran. We wrześniu 2016 przygotowany program został przedstawiony na koncercie w Operze Krakowskiej i nagrany. Już samo opanowanie tego obszernego (71 minut), trudnego technicznie materiału jest godne podziwu, a cóż dopiero świetne wykonanie w czasie jednego wieczoru. Chapeau bas! Podczas gdy aria operowa jest monodramem wokalno-aktorskim, duet stwarza możliwości odegrania minispektaklu – z dialogami i interakcjami. Świadomi tego potencjału byli kompozytorzy, których duety znalazły się na płycie „Per due donne”: Mozart, Rossini, Bellini, Donizetti, Meyerbeer, Flotow, Delibes i Richard Strauss. Przemyślaną i atrakcyjną interpretacją Oleś-Blacha i Korybalska wydobywają walory tej muzyki. Ich głosy, o zróżnicowanej barwie, ciekawie współbrzmią, choć, niejednokrotnie, idąc za duchem libretta, muszą „rywalizować” (np. w duecie „Fiero incontro…” z „Tankreda” Rossiniego). Efektownie wypadają też we fragmentach solowych. Przerywnikami w duetowym maratonie są dwie arie („Voi che sapete” i „Regnava nel silenzio”) w wykonaniu Oleś-Blachy – to prawdziwe perły tego nagrania. Trzeba też pochwalić treść książeczki (polskie teksty) i piękną szatę graficzną

Andrzej Milewski
Źródło: HFiM 01/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF