HFM

artykulylista3

 

Momo Kodama - Point and Line – Debussy, Hosokawa

cd122017 013

ECM 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Debussy – to nazwisko wszyscy znają. A Hosokawa? Zaraz… przecież jego operę „Matsukaze” wystawiono w stołecznym Teatrze Wielkim (2011). Japońska baśń zyskała tam oprawę dźwiękową, w której tradycyjna muzyka japońska łączyła się z elementami muzyki zachodniej. Wykształcony w Europie Toshio Hosokawa potrafi twórczo czerpać z dorobku obu światów. Urodzony prawie sto lat po Debussym (1955), w latach 2011-2013 skomponował sześć etiud fortepianowych, luźno nawiązujących do „Études pour piano” autora „Popołudnia fauna”. Na omawianym tu krążku zestawiono kompozycje klasyczne i współczesne. Pierwszy i ostatni utwór na trackliście należy do Debussy’ego, a pomiędzy jego miniatury wpleciono etiuidy Hosokawy. Chociaż dziełka Debussy’ego, oprócz numeru, są opatrzone określeniem pianistycznego problemu technicznego, którego dotyczą, aspekt estetyczny ma w nich nie mniejsze znaczenie. Etiudy Hosokawy mają tytuły, np. „Wściekłość”. Jeden z nich, „Punkt i linia”, dał nazwę całemu albumowi. Pianistka Momo Kodama (Hosokawa dedykował jej trzy etiudy) zaciera granice między epokami. Zdejmuje z Debussy’ego impresjonistyczną, pastelową pelerynę zlewających się barw, a więc nie szafuje prawym pedałem, lecz wsłuchuje się w to, co się dzieje pomiędzy dźwiękami. W tę przestrzeń wchodzi Hosokawa ze swoimi ażurowymi konstrukcjami sonorystycznymi. Piękne spotkanie Wschodu z Zachodem.

Hanna Milewska
Źródło: HFiM 12/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF