HFM

artykulylista3

 

Katarzyna Budnik-Gałązka Viola Recital

cd 102014 002

Dux 2013

interpretacja: k4
Realizacja: k2

Wielu altowiolistów to niespełnieni skrzypkowie, którzy słabiej niż koledzy wypadali na egzaminach i zostali przez profesorów przymuszeni do zmiany instrumentu na większy. Potem często padają ofiarą złośliwych dowcipów kolegów, a i sami podświadomie nie lubią altówki. Katarzyna Budnik-Gałązka nie stała przed koniecznością wyboru. Ukończyła studia skrzypcowe, a równocześnie zrobiła dyplom altowiolistki. W jej grze na altówce słychać, że wzorcem biegłości technicznej jest dla niej warsztat skrzypcowy, natomiast altówka pozwala na wydobycie takich brzmień, które na skrzypcach są nieosiągalne. Idealne połączenie i artystka potrafi znaleźć repertuar, w którym może pokazać pełnię możliwości. Na debiut płytowy wybrała utwory Regera, Chaczaturiana, Pendereckiego, Rhode’a oraz Paganiniego i w takiej właśnie kolejności zestawiła z nich program. Trzy suity Regera to fundament; ukłon kompozytora w stronę barokowej stylistyki i formy, a dla Budnik-Gałązki – okazja do pokazania wrażliwości na barwę dźwięku, zdolności kształtowania miękkiej kantylenowej frazy i perfekcyjnego wykorzystywania magii „wybrzmiewającej pauzy” jako środka wyrazu. W sonacie-pieśni Chaczaturiana i „Cadenzy” Pendereckiego solistka porywa słuchacza narracją, natomiast w kaprysach Rhode’a i Paganiniego oraz w sonacie Paganiniego zachwyca wirtuozerią i prowadzeniem dialogu z gitarowym akompaniamentem (brawurowy Meisinger). Ta płyta dostała Fryderyka w kategorii „album roku 2013 – recital solowy”. Brawa za werdykt!

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 05/2014

Pobierz ten artykuł jako PDF