fbpx

HFM

artykulylista3

 

Karol Kurpiński - Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda

4

Fundacja Filharmonia im. Romualda Traugutta 2013

Interpretacja: k4
Realizacja: k2

Karol Kurpiński (1785-1857), jako dyrektor Opery Teatru Narodowego oraz kompozytor, musiał lawirować nie tylko między zobowiązaniami wobec władz zaborczych a lojalnością wobec kultury polskiej, lecz także między różnymi prądami i modami estetycznymi. Liczne opery jego autorstwa są zszyte z elementów klasycznej formy i instrumentacji, romantycznych wątków mrocznych tajemnic i szaleństwa, patriotycznych podtekstów, komizmu i dramatyzmu. Jedna z najpopularniejszych kompozycji scenicznych, „Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda” (1819), powstała do libretta Józefa Wincentego Krasińskiego z Radziejowic. Dwuaktowy, niespełna godzinny utwór opowiada o przygodach rycerza Bojomira i jego sługi, Nikity. Wracający z bitwy pod Wiedniem, zaskoczeni przez ulewę, szukają schronienia w pobliskim zamku, w którym ponoć straszy. Zjawa okazuje się żywą, piękną córką właściciela zamku i w dodatku… narzeczoną Bojomira. Oczywiście nie brakuje zabawnych sytuacji. Partie piątki bohaterów nie należą do trudnych wokalnie, jednak ze względu na częste recytatywy wymagają zdolności aktorskich i świetnej dykcji. Soliści zostali trafnie dobrani. Głosy o wyrazistej barwie brzmią świeżo. Wyróżnić należy panów, zwłaszcza tenora, Huberta Stolarskiego, w roli Bojomira (popisowy polonez „Jeszcze za króla Michała…” z I aktu). Orkiestra wydobywa z partytury Kurpińskiego maksimum życia i blasku.

Autor: Andrzej Milewski
Źródło: HFiM 04/2014

Pobierz ten artykuł jako PDF