fbpx

HFM

artykulylista3

 

Romuald Twardowski - Violin concerto, Hebraic melodies, Piano concerto no 1

123-124 01 2010 romualdTwardowski

Joanna Ławrynowicz (fortepian)
Andrzej Gębski (skrzypce)
Romuald Gołębiowski (klarnet)
Various orchestras and conductors
Acte Préalable 2008

Interpretacja: k4
Realizacja: k3

Kilkunastopłytowa już dyskografia Romualda Twardowskiego w katalogu Acte Préalable wzbogaciła się kolejną pozycją. Zgromadzone tu utwory powstawały na przestrzeni półwiecza – od 1956 do 2006 roku i pozwalają prześledzić drogę artysty od prac studenckich do najnowszych kompozycji. Poznajemy Twardowskiego-autora czterech dzieł, opartych na solidnym orkiestrowym fundamencie. W stosunkowo nowym (2006) koncercie skrzypcowym zwraca uwagę „bartokowska” drapieżność, zwłaszcza w wirtuozowskiej finałowej kadencji, pełnej dysonansowych współbrzmień. „Melodie hebrajskie” (1977) są w istocie kilkuczęściową fantazją z klarnetem w roli głównej (brawa dla Romualda Gołębiowskiego). Ulubiony instrument klezmerski rozpacza głosem cieni zamordowanych mieszkańców sztetłów.
Bardzo ciekawym utworem okazuje się „Koncert fortepianowy nr 1” (1956), skomponowany jeszcze w czasie studiów Twardowskiego w Wilnie, a niedawno zrekonstruowany. Ma aż sześć krótkich części o zróżnicowanym charakterze i dość eklektycznych stylistycznie. Słychać w nich echa folkloru – rzewnych kujawiaczków, zadzierzystych chodzonych i ognistych góralskich.
Muzyka z baletu „Nagi książę” (1960) to już klasyka. Zwłaszcza „Marsz” dowodzi profesjonalnej sprawności Twardowskiego-instrumentatora. To najlepsze nagranie na płycie. Szkoda jednak, że poziom interpretacji (poza solistami) i realizacji części materiału budzi zastrzeżenia.

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 01/2010

Pobierz ten artykuł jako PDF