fbpx

HFM

artykulylista3

 

Sacrificium - Cecilia Bartoli

123-124 01 2010 CeciliaBartoli

Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini
Decca 2009
Dystrybucja: Universal

Interpretacja: k5
Realizacja: k5

W połowie XVII wieku papież zabronił kobietom nauki muzyki i występów wokalnych. Mężczyźni musieli wcielać się w role kobiece w operach. Rosło zapotrzebowanie na dorosłych śpiewaków dysponujących altem lub sopranem. Co roku tylko we Włoszech zabiegowi kastracji poddawano około cztery tysiące chłopców przed dziesiątym rokiem życia. Zaledwie garstka zrobiła wielką karierę – jak Farinelli, Caffarelli, Salimbeni czy Porporino. Rewelacyjną płytą „Sacrificium” („Poświęcenie”) Cecilia Bartoli składa hołd i tym sławnym, i tym bezimiennym artystom, okaleczonym na ołtarzu muzyki. Swoją cegiełkę dokłada Il Giardino Armonico, znajdujący się w wyśmienitej formie instrumentalnej.
W śpiewie kastratów fascynowała nie tylko barwa, lecz także lekkość emisji, giętkość koloratury, a nade wszystko – niesamowicie długi oddech (kastracja powstrzymywała rozwój krtani, podczas gdy płuca rozwijały się normalnie). Dziś trudno znaleźć kontratenora lub śpiewaczkę, zdolnych sprostać meandrycznym frazom. Nic dziwnego, że nikt nie nagrał dotychczas aż jedenastu spośród dwunastu arii wybranych przez Bartoli, a są wśród nich kompozycje m.in. Porpory, Caldary i Grauna.
Szczerze mówiąc, tak zaśpiewać ten repertuar potrafi chyba tylko ona. Wydobyć z siebie tyle dźwięków na jednym oddechu, zachować idealną intonację i precyzję artykulacyjną, a nade wszystko – podtrzymać taką temperaturę emocji to wielka sztuka. Nie próbujemy nawet oddać słowami kunsztu, który odbiera mowę.

Autor: Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 01/2010

Pobierz ten artykuł jako PDF