HFM

artykulylista3

 

Albert Mangelsdorff - Albert Mangelsdorff and his Friends

cd112018 004

MPS 2017 (1969)

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Katalog niemieckiej wytwórni MPS Records jest systematycznie wzbogacany płytami wydawanymi na bazie oryginalnych taśm analogowych. Reedycji w formie 180-gramowych longplayów oraz ich odpowiedników na CD doczekało się wiele, od lat niedostępnych, pozycji z dorobku muzyków jazzowych. Jednym z tytułów tego ekskluzywnego cyklu jest album genialnego puzonisty Alberta Mangelsdorffa, pierwotnie wydany w 1969 roku. Nagrania pochodzą z bardzo kreatywnego okresu artysty. Mangelsdorff śmiało eksperymentował wtedy z różnymi formami wypowiedzi. Zaskakujące duety z trąbką, perkusją, wibrafonem, gitarą, saksofonem i fortepianem odsłaniają ogromną fantazję puzonisty oraz jego zdolność odnajdywania się w rozmaitych formułach brzmieniowych. Staranna rekonstrukcja analogowego zapisu pozwoliła zachować przyjemne, ciepłe brzmienie. Dzięki szerokiej bazie stereo i naturalnej dynamice, nagrania sprzed kilkudziesięciu lat brzmią rewelacyjnie. Podobnie jak inne reedycje historycznych tytułów w katalogu MPS-u, tak i ten wyposażono w bogatą dokumentację, obejmującą notę z pierwszego wydania longplaya oraz reprodukcję metryczki oryginalnej taśmy-matki.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 11/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

D.R.A.G. - Oberek

cd112018 006

Audio Cave 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Płytę nagrano na żywo w opolskim Studio M. Zarówno jej okładka, jak i tytuł sugerują, że mamy do czynienia z muzyką ludową. Nie jest to dalekie od prawdy, aczkolwiek pod szyldem D.R.A.G. kryją się muzycy kojarzeni z jazzem: skrzypaczka Dominika Rusinowska, pianista Mateusz Gawęda oraz Jakub Mielcarek (kontrabas) i Józef Rusinowski (perkusja). Powstały w 2014 roku zespół traktuje tradycyjne melodie ludowe jako pretekst do improwizacji i nawiązań do muzyki jazzowej lat 60. Instrumentem wiodącym są skrzypce. Solistka gra z jazzowym feelingiem. Nie traci przy tym ludowego liryzmu i zachowuje pierwotną stylistykę tematów z Lubelszczyzny, Podlasia, Śląska czy tradycyjnych pieśni weselnych. Ciekawe opracowania sześciu tradycyjnych melodii odsłaniają potencjał kwartetu. Mimo że jazz inspirowany polskim folklorem jest formułą w ostatnim czasie dość często eksploatowaną, „Oberek” wnosi do niej prawdziwy powiew świeżości.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 11/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Szymon Łukowski Quintet feat. Hannes Riepler - Hourglass

cd112018 008

Hevhetia 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Na kolejną autorską płytę kwintetu saksofonisty Szymona Łukowskiego czekaliśmy ponad dwa lata. Przez ten czas w składzie zespołu zaszła spora zmiana. Trąbkę zastąpiła gitara, na której gra austriacki wirtuoz Hannes Riepler. W procesie tworzenia nagrań uczestniczyli wszyscy wykonawcy. Poza utworami Łukowskiego, w programie znajdziemy tematy przygotowane przez wibrafonistę Dominika Bukowskiego, wspomnianego Hannesa Rieplera i kontrabasistę Pawła Urowskiego. Na „Hourglass” lider wykorzystuje saksofony: tenorowy, altowy i sopranowy oraz klarnet basowy. Zwinne

solówki gitary, przeplatane głosem saksofonu, są wspierane partiami wibrafonu, odgrywającego tu rolę przypisaną zazwyczaj fortepianowi. Efektowne partie perkusji Sławka Koryzno dodają brzmieniu mocy. Od czasu debiutu Szymon Łukowski bardzo się rozwinął. Obok „Hourglass” trudno przejść obojętnie.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 11/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Przemek Kleczkowski - Time

cd102018 009

Hevhetia 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Debiutancki album wokalisty, gitarzysty i pianisty Przemka Kleczkowskiego wypełniają autorskie piosenki oraz interpretacje „Riders On The Storm” z repertuaru The Doors i „Ballady o Tolku Bananie” Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. Materiał powstał we współpracy z młodymi instrumentalistami jazzowymi, m.in. gitarzystą Szymonem Miką i perkusistą Patrykiem Doboszem. Utwory zgrabnie łączą prostotę piosenkowej formuły z elementami jazzowej improwizacji. Kleczkowski dysponuje charakterystycznym głosem o głębokiej barwie oraz specyficznej manierze. Piosenki niosą mocny przekaz, podkreślony ciekawymi rozwiązaniami melodycznymi Aranżacje przygotowano według najlepszych światowych standardów. Urozmaicony program sprawia, że płyty „Time” słucha się z zainteresowaniem. Dzieje się tak nawet pomimo faktu, że utwory w większości utrzymano w estetyce ballady. Muzycy sprawnie wykonują kompozycje, przyprawiając je smakowitymi solówkami.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 10/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Tadeusz Sudnik & His Friends In Art

cd102018 006

Challenge Records 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Album jest zbiorem nagrań mistrza instrumentów elektronicznych, obejmującym lata 1986-2005. Wzięli w nich udział m.in. Tomasz Stańko, Adam Pierończyk, Witold Szczurek i Zbigniew Wegehaupt. Tadeusz Sudnik to muzyk, kompozytor i dźwiękowiec, założyciel historycznego już Studia Dźwięków Niemożliwych. Przez kilkanaście lat był związany ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, gdzie realizował nagrania dla potrzeb teatru, filmu i baletu oraz współpracował z festiwalem Warszawska Jesień. Mimo że nagrania pochodzą z różnych sesji, zarejestrowanych na przestrzeni blisko 20 lat, album sprawia wrażenie spójnej całości. Utwory łączy fantazja głównego bohatera, eksponującego brzmienie analogowych syntezatorów, elektronicznych przetworników i dźwięków natury. Muzycy towarzyszący to wielkie sławy, jednak prawdziwym bohaterem albumu są bity i ambientowe efekty, za którymi stoi mistrz ceremonii. Celnie trafia z pętlami i samplami oraz nadaje wyjątkowe brzmienie recytacjom. Ta arcyciekawa antologia twórczości Tadeusza Sudnika powinna stanowić prawdziwą gratkę zarówno dla miłośników muzyki elektronicznej, jak i zwolenników jazzu.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 10/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

 

Tubis Trio - The Truth

cd102018 002

Challenge Records 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k3 

Tubis Trio to skład powołany do życia w 2006 roku przez Macieja Tubisa – łódzkiego pianistę i kompozytora. Pierwszy studyjny album zespołu przynosi 10 utworów o wyraźnej melodyce. Uwagę zwraca współpraca i zrozumienie między muzykami. Mimo że liderem składu i twórcą repertuaru jest pianista, w zespole panuje demokracja. Nawet najbardziej subtelny dźwięk jednego instrumentu nie pozostaje bez odpowiedzi pozostałych. W kompozycjach słychać mnóstwo emocji, podanych naturalnie i lekko. Kontrabasista Paweł Puszczało gra bardzo melodyjnie, niejednokrotnie przejmując linię fortepianu. Z kolei perkusista Przemek Pacan odpowiada za mocno zaznaczony rytm, bliższy muzyce rockowej niż tradycyjnemu jazzowemu trio. To dojrzała muzyka, która bez kompleksów wpisuje się we współczesny jazz europejski.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 10/2018

Pobierz ten artykuł jako PDF